kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۸۶۰
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
پرداخت 700 میلیون دلار برای تبلیغ وهابیت

رشوه کلان آل‌سعود به نخست وزیر مالزی خشم مردم را برانگیخت

ده‌ها هزار نفر از مردم مالزی پس از افشای خبر رشوه 700میلیون دلاری که نخست‌وزیر کشورشان از آل‌سعود گرفته ضمن برگزاری یک تظاهرات گسترده، خواستار استعفای نجیب رزاق و ریشه‌کن شدن فساد در دولت حاکم شدند.

آل‌سعود برای پیشبرد اهداف خود به روش‌های متنوعی متوسل می‌شود. پرورش تروریست، حمله مستقیم به کشورهای ضعیف، کمک‌های مالی تنها نمونه‌هایی از این ابزارها هستند. اما اخیرا دولت ریاض مبلغ 700 میلیون دلار به نخست وزیر مالزی کمک کرده است که این امر اعتراض وسیع مردم مالزی را به دنبال داشته است. به گزارش فارس، معترضان مالزیایی دیروز برای راهپیمایی دو روزه در شهر کوالالامپور، پایتخت مالزی تجمع کردند. به نوشته رویترز معترضان خواستار استعفای «نجیب رزاق» نخست وزیر مالزی هستند. دلیل اولیه اعتراض این افراد «بحران سیاسی» بود که با افشای خبر واریز چندین میلیون دلار به حساب «نجیب رزاق» تحت تاثیر قرار گرفت و به شکل گسترده‌ای برگزار شد.
معترضان امیدوارند «نجیب رزاق» مجبور به استعفا شود. با وجود اینکه تدابیر امنیتی پیش‌از آغاز راهپیمایی اعتراضی صورت گرفت. و دسترسی به میدانی که معترضان قصد تجمع داشتند، غیرممکن شد اما ده‌ها هزار نفر در این تجمع شرکت کردند. با توجه به گزارش‌های منتشر شده احتمال مداخله ارتش در صورت تشدید اعتراضات وجود دارد. گروه حامی دموکراسی به نام «برسیح» که در زبان مالایی به معنای «پاکیزه» است این راهپیمایی را سازمان‌دهی کرده اما دولت مجوز این راهپیمایی را نداده است. معترضان به رغم تهدیدات پلیس  با پوشیدن لباس‌های زرد رنگ و نماد «برسیح» حرکت‌های اعتراضی خود را در کوالالامپور آغاز کردند. پلیس مالزی فقط جمعه شب 163 نفر را دستگیر کرد.
گفته می‌شود  این700 میلیون دلار از  طریق یکی ازکشورهای خاورمیانه به حساب نخست وزیر واریز شده است. یک نماینده پارلمان و عضو حزب حاکم مالزی پس از مشاهده اعتراض‌ها اعلام کرد، که عربستان مبلغ 700میلیون دلار را به پاس قدردانی از زحمات دولت «نجیب رزاق» برای ارایه وجهه مطلوب و شایسته از اسلام و همچنین تبلیغ و اشاعه تسنن در این کشور، به مالزی پرداخت کرده است! وی تصریح کرد، نه تنها مالزی این پول اعانه‌ای را از عربستان دریافت کرده، بلکه دو یا سه کشور دیگر از جمله مسلمانان فیلیپین و جنوب تایلند نیز پول‌های مشابهی را از عربستان گرفته‌اند. با توجه به این اظهارات به نظر می‌رسد، آل‌سعود با پرداخت این رشوه، قصد داشته در مالزی نیز همچون کشورهای پاکستان و افغانستان، مدرسه‌هایی برای ترویج عقاید تکفیری‌ وهابی راه‌اندازی کند.
چندی پیش روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد، عربستان از کمیسیون مبارزه با فساد مالزی خواسته تا حکم دهد که پول مذکور، از محل اعانه‌های شخصی تامین شده و ارتباطی به دولت ریاض ندارد. این گزارش نشان‌دهنده این امر است که عربستان این پول را با اهداف پنهانی و غیرمشروع به نخست وزیر مالزی داده است.