kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۴۹۵
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
رئيس قوه قضائیه:

فتنه‌گران با احزاب جدید به صحنه آمده‌اند

رئیس قوه قضائیه گفت: از شورای نگهبان می‌خواهیم در مسئله انتخابات که سرنوشت کشور است محکم بایستد.


به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی درجلسه مسئولان قضایی گفت: به ایام انتخابات نزدیک می‌شویم و متأسفانه برخی رسانه‌ها برای این که فضاسازی حاشیه‌ای کنند حرف‌هایی را مطرح می‌کنند.
وی با اشاره به این که انتخابات در هر کشوری نیازمند ناظر است، افزود: ناظر آگاه، تیزبین و مستقلی باید باشد که بتواند اوصاف را احراز کند.
رئیس دستگاه قضایی شورای نگهبان را نهادی واقعاً مهم و سرنوشت ساز در جمهوری اسلامی ایران و متولی نظارت در انتخابات خواند و گفت: هم براساس نص قانون اساسی و هم براساس تفسیری که خود شورای نگهبان دارد نظارت این شورا از بدو عملیات انتخابات تا به پایان استصوابی است.
وی اظهار داشت: اینکه گاه گفته می‌شود که این نظارت به این معنا که صلاحیت را تشخیص دهیم مربوط به هیئت اجرایی است اشتباه است، البته آن هم هست اما نظارت به معنای اینکه کسی تصویب کند با شورای نگهبان است و این امری بسیار واضح است.
آیت‌الله لاریجانی گفت: ما نباید حرف‌هایی را که سالهای سال مطرح و پاسخش داده شده است دوباره مطرح کنیم و گاهی انسان حرف‌های عوامانه‌ای می‌شنود که تعجب می‌کند.
آملی لاریجانی افزود: یک آقایی که هم به دیانت و هم به انقلابی بودنش اعتقاد دارم سخنی گفته است مبنی بر این که ما فقط از مجاری قانونی چهارگانه می‌توانیم نظارت کنیم.
وی گفت: نظارت در شورای نگهبان از هر کانالی که باشد انجام می‌شود و گفته‌اند که ما عدم احراز صلاحیت نداریم، این حرف باطل و غلطی است و این حرف‌ها برای کسی است که قانون را نمی‌شناسد.
رئیس قوه قضائیه افزود: عده‌ای می‌گفتند اصل بر برائت است که این هم حرفی عوامانه است، در قانون یک‌سری اوصاف را آورده‌اند و گفته‌اند که نامزدان باید آن را داشته باشند، اگر شورای نگهبان بخواهد تائید کند باید اوصاف را احراز کند بنابراین ما عدم احراز صلاحیت هم داریم و این حرف غلطی است که احراز صلاحیت نداریم. وی تصریح کرد: این چیزی منطقی و استدلالی است و رد از باب عدم احراز صلاحیت است، تعجب می‌کنم مسئولی که انسان واقعا توقع ندارد مسایلی را می‌گوید و روزنامه‌ها رسانه‌ای می‌کنند.
رئیس دستگاه قضا گفت: مکرر می‌گفتند که اصل بر برائت است، مگر کسی می‌خواهد جرم کسی را اثبات کند که اصل بر برائت است؟ ما نمی‌توانیم در جایی که باید وصفی را احراز کنیم بگوییم اصل بر برائت است، مگر برائت برای ما وصف درست می‌کند که بگوییم اصل بر برائت است؟
آملی لاریجانی افزود: اگر گفتند کسی مشتهر به پذیرش قانون اساسی باید باشد باید احراز کنیم که قانون اساسی را پذیرفته است؟ باید احراز کنیم که نظام ولایت فقیه را قبول دارد؟ ما بگوییم شک داریم و با بحث برائت درست می‌کنیم حرف باطلی است.
وی شورای نگهبان را نهادی واقعاً مهم در جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: به حمد خداوند تا به حال محکم ایستاده‌اند و مطمئنم لااقل برخی افرادی که من در شورای نگهبان می‌شناسم کالجبل الراسخ پای حرف‌ها می‌ایستند و پای این شعارهای مختلف هم هرگز نخواهند لرزید.
آملی لاریجانی افزود: راه، روشن و تفسیر قانون اساسی هم روشن و وظایف هر نهاد و همچنین وظیفه نظارتی شورای نگهبان هم روشن است. وی گفت: اینکه وظیفه شورای نگهبان استصوابی است یا نه هم معلوم است.
رئیس قوه قضائیه گفت: ما از شورای نگهبان می‌خواهیم در مسئله انتخابات که سرنوشت کشور است محکم بایستد چراکه سلامت انتخابات حق مردم است و همان‌طور که نباید حقوق نامزدان نمایندگی مجلس ضایع شود حقوق ملت هم نباید ضایع شود.
آملی لاریجانی گفت: شورای نگهبان را در بحث نظارت برای این قرار داده‌اند که هرکسی نتواند با هر وصف نادرستی وارد مجلس، ریاست جمهوری و یا خبرگان شود.
وی افزود: در هر حال مسئله انتخابات و سلامت آن مسئله‌ای مهم است و از همه مهمتر این که افرادی دارند رنگ و لعاب عوض می‌کنند.
آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: برخی کسانی که در جریان فتنه 88 فتنه‌گر بودند و برخی از‌ آنها محکومند حالا آمده‌اند لعاب و رنگ عوض کرده‌اند و احزابی درست می‌کنند و می‌خواهند در صحنه بیایند.
وی افزود: شورای نگهبان باید هوش و حواسش جمع باشد و محکم پای ارزش‌های انقلاب بایستد.
رئیس دستگاه قضا گفت: این کشور، کشور امام زمان(عج) و کشور ولایت و ائمه اطهار است و ما نمی‌توانیم کشور را به دست کسانی بدهیم که نه نظام جمهوری اسلامی ایران و نه ولایت فقیه و نه قانون اساسی را قبول ندارند و فقط یک چیزهایی را لقلقه لسان می‌گویند و وقتی سرکار سوار می‌شوند زیر همه این حرف‌هایشان می‌زنند.
آملی لاریجانی افزود: مگر همین‌ها نبودند که حرف‌هایی می‌زدند که با هیچ جای قانون اساسی جور درنمی‌آمد؟
وی گفت: به هر حال شورای نگهبان باید مسیر اینها را بشناسد و پای ارزش‌های انقلاب بایستد و البته به کسی هم ظلم نکند و به کسی اجحاف نشود. رئیس دستگاه قضا افزود: با عدم احراز نمی‌شود کسی را به مجلس راه داد و اگر احراز کردند وظیفه‌ای است که انجام داده اند.
آملی لاریجانی گفت: ما امیدواریم همه کسانی که در این کشور دلسوز انقلاب و نظامند برای تلطیف فضا به هم کمک کنند تا انتخاباتی سالم برگزار شود و افرادی صالح به مجلس وارد شوند تا بتوانند خیر و صلاح مردم و کشور را رقم بزنند.
رئیس قوه قضائیه در پایان با تبریک هفته دولت گفت: قوه قضائیه در حد توان به دولت کمک می‌کند.  رئیس قوه قضائیه گفت: کشوری که کشور ائمه اطهار و مسیرش مسیر ایمان است هیچ وقت زیر بلیط کشورهای کفر نخواهند رفت، در واقع  زیر ظلم کشورهایی که بنایشان ظلم بر مردم سرزمین‌های مختلف بود و استعمارگریشان بر همه آشکار است نخواهند رفت اما ما نباید کلمات و سخنانی بگوئیم که گویی راهی باز شده است که آنها بیایند و تغییرات ایجاد کنند.