kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۳۷۱
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی:

باید «سی‌ان‌ان» را قُرُق کنیم تا تعداد گردشگر ۵ برابر شود!

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی گفت: اگر طبق برنامه ششم توسعه بخواهیم تعداد گردشگران راپنج برابر کنیم، باید شبکه‌های تلویزیونی مثل CNN را قُرُق کنیم که فعلاً بودجه آن را نداریم!

به‌گزارش تسنیم، سعید شیرکوند در نشست خبری خود در خصوص تبلیغات یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی نمی‌تواند در حوزه تبلیغات اماکن اقامتی یا رستوران‌ها در شبکه‌های خارجی تبلیغ کند چرا که روال کار این است که هتلی برای جذب گردشگر خود پنج سال تبلیغ هتلش را می‌کند و ۵۵ ثانیه جاذبه‌های گردشگری ایران را نشان می‌دهد، اما مشکل اصلی نبود تبلیغات خارجی جاذبه‌های گردشگری ایران در شبکه‌های معروف تلویزیونی این است که هزینه‌های آن‌ها بسیار بالاست و سازمان هم اگر بخواهد در این زمینه وارد شود، بودجه‌ای می‌خواهد که فراتر از هزینه‌های سازمانی است.
شیرکوند با بیان اینکه البته می‌دانیم بالاخره برای تحول در گردشگری باید وارد این شبکه‌ها شویم، خاطرنشان کرد: اگر طبق برنامه ششم توسعه بخواهیم تعداد گردشگران را پنج برابر کنیم، باید شبکه‌های تلویزیونی مثل CNN را قُرُق کنیم که در این زمینه فعلاً بودجه آن را نداریم و سازمان صدا و سیما نیز می‌تواند به ما کمک کند.
وی با بیان اینکه از مهمترین برنامه‌های ما رسیدگی به خانه‌های تاریخی است، اظهار داشت: این خانه‌ها چنانچه مرمت و احیا و تبدیل به رستوران، اماکن اقامتی یا خانه‌های فرهنگی شوند می‌توانند بسیار مورد پذیرش گردشگران خارجی قرار گیرند.
معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه دولت نباید و نمی‌تواند تصدی‌گری داشته باشد، تصریح کرد: سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی و دولت این است که همه اقدامات ساخت بازارچه صنایع دستی، رستوران بین‌راهی، هتل و ... توسط بخش خصوصی صورت گیرد که در همین زمینه گام اول عملیاتی را در مورد خانه‌های تاریخی طی هفته گذشته برداشتیم و ۳۴ خانه تاریخی را به مزایده گذاشتیم.
شیرکوند افزود: وقتی دولت می‌گوید می‌خواهیم خصوصی‌سازی کنیم باید مراقب باشیم که این خصوصی‌سازی خصولتی سازی‌ نشود که متأسفانه در برخی موارد شده است.
وی در پاسخ به سؤالی در زمینه دخالت برخی شهرداری‌ها در مرمت و احیای آثار تاریخی یا تخریب آنها گفت: نگاه ما به شهرداری‌ها بدبینانه نیست، بسیاری از شهرداری‌ها موفق عمل کردند و ما از عملکرد آنها رضایت داریم و البته برخی‌ها هم درست عمل نکردند.
شیرکوند در پاسخ به سؤالی در زمینه وضعیت سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی گفت:ما موظف به ساختن سرویس بهداشتی نیستیم مگر آنکه بودجه‌ای در این زمینه اختصاص یابد و سرویس بهداشتی باید یک فعالیت اقتصادی تلقی شود.
وی در ادامه اظهارات عجیب خودتأکید کرد: جای تعجب است که مردم برای چای خوردن خود حاضرند هزار تومان بپردازند اما برای استفاده از سرویس بهداشتی که یک امر ضروری است، حاضر نیستند ۲۰۰ تومان بپردازند و تا این مشکل یعنی اقتصادی شدن سرویس بهداشتی حل نشود، تحولی در این زمینه صورت نمی‌گیرد!
معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به سؤالی در خصوص تکلیف وضعیت آشوراده نیز خاطرنشان کرد: آشوراده منطقه‌ای در استان گیلان با آب و هوای بسیار عالی است که قابلیت گردشگری طبیعی دارد و برای اینکه این منطقه مورد استفاده قرار گیرد،  به‌مدت ۲۰ سال فعالیت‌هایی صورت گرفت تا اینکه به سال ۹۳ رسیدیم.
شیرکوند افزود: در سال ۹۳ این سؤال مطرح شد که آیا می‌توان از امکانات طبیعی حوزه استفاده کرد که در همین زمینه با سازمان محیط زیست گفت‌وگو کردیم و این سازمان اعلام کرد گردشگری طبیعی در این منطقه با رعایت اصول و قوانین موردنظر بلامانع است و سازمان میراث فرهنگی نیز همین عقیده را دارد.
وی گفت: اما اینکه این گردشگری چگونه باید باشد و چه تأسیساتی داشته باشد، طی پروژه‌ای به مشاوری سپرده شده است تا طرحی تهیه کند و به تأیید دو سازمان برسد و اگر این اتفاق افتاد فعالیت در آنجا آغاز شود.
معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه آشوراده پشت‌پرده‌ای ندارد، معتقد است: نظر هیچ نهاد، فرد یا کارشناس و دانشگاهی برای من به‌اندازه سازمان محیط زیست پذیرفته شده نیست چرا که این سازمان متولی این کار است و اگر بر امری صحه گذاشت عقل حکم می‌کند که نظرش را بپذیریم.
شیرکوند در پاسخ به این سؤال که مشاور ارشد خانم ابتکار طی مصاحبه‌ای اعلام کرده که این تصمیم یکی از تصمیمات غیرکارشناسانه است، گفت: متأسفانه برخی با توهمات این موضوع را مطرح کردند که قرار است ۱۰۰هزار نفر وارد این منطقه شوند در حالی که کیش با ۲۰ سال فعالیت روی آن در حال حاضر ۲۵هزار ساکن دارد یا این‌که برخی اعلام کردند قرار است آن‌جا جت‌اسکی راه‌اندازی کنند در حالی که دروغ است.
وی تصریح کرد: ما به‌عنوان سازمان میراث فرهنگی معتقدیم که این منطقه باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد ولی استانداردها نیز باید اجرا شود، همچنین باور نداریم که باید در تخت جمشید را ببندیم و از آن استفاده نکنیم و این نکته را باید در نظر داشت که سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی حاضر نیستند اعتبار و ارزش خود را قربانی آشوراده کنند لذا به‌درستی تصمیم می‌گیرند.
شیرکوند افزود: برای سودآور شدن صنعت گردشگری سرمایه‌گذار محاسبه می‌کند و به خواهش و تمنا و درخواست ما نیز جوابی نمی‌دهد. در این زمینه باید با اتاق بازرگانی که کانون بخش خصوصی است وارد مذاکره شویم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
اظهارات قابل تأمل شیرکوند در خصوص استفاده از بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان در حالی است که طبق اسناد منتشره، این به اصطلاح خبرگزاری‌ها نقش پررنگی در فتنه سال 88 داشته و برای براندازی نرم ایران تلاش رسانه‌ای زیادی کرده‌اند.
معلوم نیست چرا این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی برای ترویج گردشگری دست به دامان چنین نهادهایی شده است!؟ اهداف پیدا و پنهان چنین اظهاراتی قابل تأمل و پیگیری است.