kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۳۶۱
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷

علی‌رغم پیش‌بینی دولت شاخص بورس همزمان با ورود وزیر خارجه انگلیس به تهران سقوط کرد

در حالی که هیاهوی حامیان دولت پس از اعلام خبر بازگشایی سفارت انگلیس، طی چند روز گذشته فضای رسانه‌ای را از وعده‌های شکوفایی بازار مالی پر کرده بود، بورس با افت بیش از 300 واحدی شاخص کل از بازگشایی سفارت این کشور استقبال کرد!
سرویس اقتصادی-

رسانه‌های حامی دولت با تأکید بر اینکه وزیر خارجه انگلیس در سفر به تهران گروهی از بازرگانان را با خود همراه خواهد کرد، بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را به معنی عادی‌سازی روابط تهران - لندن و عامل بهبود شرایط اقتصادی کشور از جمله بازارهای مالی عنوان می‌کردند.
با این حال در پایان معاملات روز گذشته بازار سرمایه با کاهش ۳۴۳ واحدی شاخص بورس تا کانال ۶۴ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. شاخص کل که در پایان هفته گذشته رقم 65 هزار و 218 را ثبت کرده بود، روز شنبه و پس از هیاهوی بسیار درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک با روباه پیر، فقط 7 واحد افزایش یافت! اما قدوم فیلیپ هاموند چندان برای بورس خوش یمن نبود و در روز ورود وی به تهران (یکشنبه)، 343 واحد از شاخص کل پیش پای او قربانی شد.
تکرار تجربه توافق
این اتفاقات یعنی تزریق هیجانات کاذب به بازارهای پولی و مالی اتفاق عجیبی نیست. مدتی قبل از توافق هسته‌ای نیز همین حامیان دولت مدعی بودند با توافق میان ایران و کشورهای غربی بورس رشد چشمگیری خواهد داشت ولی نه تنها اینگونه نشد بلکه بازار سرمایه پس از توافق بیش از سه هزار واحد ریزش کرد.
با رسیدن روز توافق اولیه (23 تیر) شاخص کل بورس شروع به کاهش کرد. بانک مرکزی در همان ایام گزارش داد: در سال منتهی به اردیبهشت 94 ارزش بورس اوراق بهادار تهران 100 هزار میلیارد تومان سقوط کرده است. طبق این آمار ارزش بازار از رقم 386 هزار میلیارد تومان در اردیبهشت 93 به 286هزار میلیارد تومان در اردیبهشت 94 رسید تا افتی 25درصدی را تجربه کند. همچنین در این بازه زمانی شاخص کل بورس 17درصد کاهش یافت. علاوه بر این فقط یک روز پس از حصول توافق مذکور قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نسبت به روز قبل آن 27 هزار تومان افزایش یافت.
با این حال کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند شرایط کنونی بورس و ریزش شاخص و قیمتها نشان از رشد منفی اقتصاد و رکود این بخش دارد که تولید و سودآوری بسیاری شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.
یک کارشناس اقتصادی کاهش قدرت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به شرکت‌ها را نتیجه رکود حاکم بر اقتصاد کشور عنوان کرد و در این باره به تسنیم گفت: عدم توان بنگاهها در استفاده از تسهیلات بانکی موجب به تاخیر افتادن پروژه‌های آنها و نیز کاهش تولید و سودآوریشان شده است.
وی در خصوص چگونگی رونق اقتصاد و بنگاههای تولیدی در کشور هم گفت: با افزایش قدرت وام دهی بانک‌ها به شرکتها، ساماندهی و اصلاح شیوه‌های تامین مالی، هدایت منابع مالی به سمت بنگاه‌های کوچک و متوسط، ایجاد زمینه رقابت در فعالیت‌های اقتصادی و بنگاه‌داری با تاکید و اجرای درست سیاست خصوصی‌سازی و نیز بازنگری در قوانین و مقررات و تامین مالی واحد‌های تولیدی از طریق بازار سرمایه می‌توان برای رسیدن به این هدف تلاش کرد.
این روزها ادعاهای تبلیغاتی مبهم درباره رونق بازارها یکی یکی رنگ می‌بازد. دولت و حامیان رسانه‌ای آنها تا مدت زیادی مردم را با وعده توافق امیدوار نگاه داشتند، بعد از آن هم ورود سرمایه‌گذاران اروپایی عامل امید شد و حالا هم برقراری روابط دیپلماتیک دولت یازدهم با انگلیسی‌ها. اما بازارها کماکان روی خوشی به این ذوق‌زدگی‌ها نشان ندادند تا بار دیگر اثبات کنند آنچه باعث رشد و شکوفایی می‌شود رونق تولید و تکیه به توان داخلی است نه چنگ انداختن به دامان غرب و شرق از روی استیصال.