kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۳۵۱
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳

سیل و راه‌بندان در شمال، گرمای سوزان در جنوب

سیل راه‌های 15 روستا در خراسان‌شمالی را بست و 200 راس گوسفند را در نیشابور با خود برد.

گزارش ایرنا از بجنورد حاکی است، در اثر جاری شدن سیلاب دیروز 15 روستای راز وجرگلان در خراسان‌شمالی مسدود شدند.
احمد ریوارده سرپرست فرمانداری راز و جرگلان تاکید کرد: به دلیل بارش شدید باران مسیر دهستان حصارچه با 15روستا و 12 هزار نفر جمعیت بسته شده و گروه‌های راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان در حال بازگشایی این جاده هستند.
وی اضافه کرد: همچنین بارش شدید باران که بامداد دیروز شروع شد علاوه بر تاسیسات زیربنایی و راه‌ها به مزارع و باغ‌های این منطقه مرزی نیز خسارت وارد کرده است.
رئيس ستاد مدیریت بحران راز و جرگلان افزود: برآورد اولیه خسارت ناشی از سیل و بارش رگباری باران دیروز این شهرستان دست‌کم 60 میلیارد ریال در بخش کشاورزی و تاسیسات زیربنایی است.
ریوارده افزود: این دومین باری است که در کمتر از یک ماه گذشته سیل دو بار به این شهرستان مرزی خسارت میلیاردی وارد می‌کند.
وی تاکید کرد: این خسارت در مرداد ماه نیز افزون بر 60 میلیارد ریال بود. که اگر در این مدت رودخانه‌های اصلی لایروبی می‌شدند .شاید شاهد سیلاب اخیر نمی‌شدیم.
مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در 130 کیلومتری شمال شهر بجنورد واقع شده که دارای 70 هزار نفر جمعیت است.
بارش شدید باران در بجنورد مرکز خراسان‌شمالی نیز در نخستین ساعات دیروز موجب آبگرفتگی 100واحد مسکونی و تجاری در این شهر شد.
بارش باران عصر شنبه نیز موجب آبگرفتگی معابر و غافلگیری مسافران تابستانی شده بود.
پایگاه خبری پلیس خراسان‌رضوی نیز از جاری شدن سیل در نیشابور خبر داد و گفت: شدت سیلاب به حدی بود که 200 راس از گوسفندان این شهر را با خود برد.
بنابراین گزارش بر اثر بارش شدید باران در منطقه ییلاقی «باغرود» و ارتفاعات روستای «رود» از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور و جاری شدن سیل و آبگرفتگی خساراتی به اهالی این منطقه وارد شد.
این پایگاه خبری می‌افزاید: پلیس شهرستان ضمن هماهنگی با ستاد حوادث غیرمترقبه، هلال‌احمر و ستاد بحران شهرستان به محل اعزام و تمهیدات انتظامی با نظارت فرمانده انتظامی نیشابور در محل اتخاذ شد.
در بررسی‌های به عمل آمده توسط ماموران انتظامی حاضر در محل مشخص شد که 200 راس گوسفند در سیلاب تلف و به باغ‌های در مسیر رودخانه نیز خسارات سنگینی وارد آمده است.
خوشبختانه وقوع این سیلاب هیچ‌گونه خسارت جانی در برنداشته است.
راه‌های بسته گلستان باز شد
رئيس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی گلستان از بازگشایی مسیر کلاله- مراه‌تپه و راه چاقال- گلیداغ که بر اثر طغیان رودخانه و عبور آب از سطح جاده، مسدود شده بود خبر داد.
به گزارش ایرنا حسین محبوبی دیروز گفت: شب یکشنبه بر اثر بارندگی شدید در شهرستان کلاله و مراوه تپه و طغیان رودخانه و عبور آب از روی جاده و به دلیل به همراه آوردن گل و لای، محدوده پل قپان و چاتال ساعاتی بسته شد که اینک با تلاش راهداران و نیروهای امدادی، بازگشایی شده است.
وی با بیان اینکه اکنون تمام راه‌های این شهرستان‌ها باز است و تردد در آنها جریان دارد، افزود: اکیپ‌های راهداری و امدادی نیز در حال اجرای عملیات پاکسازی در راه‌ها هستند.
محبوبی اضافه کرد: گزارش عمده‌ای از خرابی جاده اعلام نشده، اما آب شستگی، خرابی شانه‌ها و آسیب تابلوها و علائم سطح راه‌ها وجود دارد.
نصرت برزگر فرماندار کلاله صبح دیروز اعلام کرده بود که به خاطر طغیان رودخانه‌های منطقه و امکان تخریب پل‌ها و برای جلوگیری از هرگونه  حادثه ناگوار، مسیرهای ارتباطی کلاله- مراوه‌تپه، چاتال- گلیداغ تا اطلاع ثانونی مسدود است.
گرمای سوزان در اهواز و ریزگردها در زاهدان
خبرگزاری صدا و سیما هم در گزارشی از گرمای سوزان در اهواز خبر داده و تاکید کرده است: رطوبت بالا و گرمای شدید در خوزستان امروز و فردا تداوم خواهد داشت.
جنتی رئيس اداره هواشناسی خوزستان گفت: این پدیده تا اواسط امروز با شمالی شدن جریانات شرجی به تدریج محو خواهد شد.میزان رطوبت نسبی دیروز ماهشهر 93، اهواز 88، امیدیه و هندیجان 86 و آبادان 83 درصد بود.
جنتی تاکید کرد: در 48 ساعت گذشته بستان با 48 درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و ایذه با حداقل 25 درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین مناطق خوزستان بودند.
بنا بر همین گزارش از زاهدان نیز خبر می‌رسد که غلظت ریزدگردها در شمال سیستان و بلوچستان 15 برابر حد مجاز است.
مدیر کل ستاد بحران سیستان و بلوچستان میزان غلظت ریزگردها در این منطقه را 2 هزار و 438 میکروگرم بر متر مکعب اعلام کرد.
اربابی گفت: طوفان گرد و خاک در شمال سیستان و بلوچستان که از پنجشنبه آغاز شده بود و سرعت آن روز شنبه به 83 کیلومتر در ساعت رسید، شعاع دید در زابل را به 400 متر کاهش داد.
وی افزود: وزش باد نسبتا شدید همراه با گرد و خاک همچنان تا پایان وقت دیروز در شمال استان ادامه داشت.