kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۳۳۱
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱

ذخیره‌سازی 55 هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان

مدیر توسعه و ارتقای شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت: بیش از 55 هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان در کشور ذخیره شده است که هر خانواده هزینه جمع‌آوری و نگهداری سالانه آن را می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی اردبیل، اشکان مزدبگیر در آیین تجلیل از پزشکان اردبیل با بیان اینکه در کشور سالانه حدود 11 هزار متقاضی ذخیره‌سازی خون بند ناف داریم، افزود: در بانک خون بند ناف رویان نتایج آزمایش‌های HLA بیش از 33 هزار نمونه ثبت شده که از این نظر در کشور منحصر به فرد است.
وی بیان کرد: ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای خانواده‌هایی که سابقه بیماری خاص از جمله بیماری‌هایی با منشاء خونی که از شانس درمان با سلول‌های بنیادی برخوردارند بیشتر توصیه می‌شود.
وی افزود: در بانک خون عمومی خانواده‌ها می‌توانند خون بند ناف نوزاد خود را اهدا کنند تا برای فرد دیگری که نیاز به پیوند دارد مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه برای خون بند ناف ذخیره شده عمومی ضمانتی وجود ندارد که فرد اهداکننده خودش در آینده از آن استفاده کند، افزود: طبق بررسیهای به عمل آمده، اکثر نمونه‌های خون بند ناف پیوند شده از نمونه‌های افراد غیرخویشاوندی بوده است.
مدیر توسعه و ارتقای شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در رابطه با بانک خانوادگی و یا اختصاصی خون بند ناف گفت: در این بانک، خون بند ناف با حفظ هویت خانواده متقاضی برای آنان ذخیره‌سازی می‌شود تا در صورت نیاز، اعضای خانواده آن را در آینده برای خود و یا فرد دیگری که از نظر ژنتیکی با نمونه سازگاری کافی داشته باشد مورد استفاده قرار گیرد. وی گفت: خون بندناف خونی است که پس از تولد در بند ناف و جفت باقی می‌ماند و همراه آن دور ریخته می‌شود. وی ادامه داد: این خون علاوه بر سلول‌های خونی منبعی غنی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز بوده و سلول‌های بنیادی خون‌ساز می‌توانند با جایگزین شدن در مخزن استخوان فرد بیمار، تامین‌کننده سلول‌های خونی جدید باشند و نمونه ذخیره شده در بانک خون می‌تواند تا 20 سال قابل نگهداری باشد.