kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۳۱۴
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
پس از 60 سال ناکامی برای ایجاد اتحادیه دفاعی

اروپایی‌ها خواستار تشکیل ارتش واحد شدند

قانونگذاران آلمانی از دولت فدرال کشورشان خواستند تا اقدامات برای ایجاد یک ارتش واحد اروپایی را تسریع بخشد.

60 سال پس از ناکام ماندن تلاش‌ها برای سازمان دهی «اتحاد دفاعی اروپا»، اینبار با تشدید تنش‌ها بین روسیه و اروپا  از یک سو و تلاش اتحادیه اروپا برای اتخاذ یک سیاست دفاعی مستقل از آمریکا مسئله تشکیل ارتش واحد اروپایی بار دیگر مطرح شده است.
 در همین راستا سیاستمداران آلمانی از حزب «اتحاد دموکراتیک مسیحی» خواستار تسریع تلاش‌ها برای ایجاد یک ارتش اروپایی واحد شده‌اند.
 به گزارش ایسنا« ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا  در همین رابطه تصریح کرد که درخواست برای تشکیل ارتش واحد اروپایی عمدتا به خاطر وخیم شدن روابط روسیه با غرب و تحولات خطرناک در اروپا صورت گرفته است .
نمایندگان آلمانی یک برنامه 10 بخشی آماده کرده و از دولت آلمان و شرکای  اروپایی‌اش خواسته‌اند تا آن را اجرا کند.دولت فدرال آلمان از این ابتکار عمل استقبال کرده اما صریحا اعلام کرد که این یک هدف بلند مدت خواهد بود.
 پیشنهاد تشکیل یک ارتش واحد اروپایی بارها در اتحادیه اروپا به بحث گذاشته شده است. 60 سال پیش برنامه‌ای برای ایجاد نیروی دفاع اروپا وجود داشت اما هرگز عملی نشد به نظر میرسد این بار نیز اختلاف بین آلمان، فرانسه و انگلیس بر سر رهبری این ارتش مشترک و میزان استقلال و پیروی از آمریکا در سیاست دفاعی و خارجی موجب  شود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا  نتوانند مثل 60 سال گذشته نسبت به تشکیل یک ارتش مشترک به نتیجه برسند.