kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۳۰۳
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴

کشند قرمز عامل مرگ ماهیان پارسیان اعلام شد

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: دلیل تلف شدن ماهی‌های ساردین که در سواحل پارسیان رخ داد پدیده کشند قرمز بوده است.

محمدصدیق مرتضوی در جمع خبرنگاران افزود: براساس آزمایش‌های ابتدایی، تراکم سه‌گونه پلانکتون در آب‌های ساحلی پارسیان تایید شده که موجب خفگی ساردین ماهیان شده است.
وی توضیح داد: اگر تعداد پلانکتون‌ها به 300هزار سلول در یک لیتر برسد به معنای وضعیت بحرانی و روبرو شدن با پدیده کشند قرمز است که در پارسیان این میزان در یک گونه به بیش از 9میلیون سلول نیز رسیده است.
مرتضوی تصریح کرد: آلودگی‌های ثابت مانند ورود فاضلاب‌های صنعتی و شهری غیراستاندارد به سواحل استان همچنین آلودگی‌های متحرک مانند پساب کشتی‌ها موجب پیدایش این پدیده و شکوفایی کشند قرمز در سواحل استان است.
وی متذکر شد: امسال هنوز اعتبار مناسبی برای مقابله با این پدیده در اختیار پژوهشکده قرار نگرفته و پس از پیدایش و آلودگی خلیج فارس توسط کشند قرمز، در چند سال گذشته برای مهار این پدیده اعتباراتی درنظر گرفته شد که توانستیم آن را مهار کنیم اما پس از آن دیگر برای این موضوع اعتباری در نظر گرفته نشد.
از اولین ساعات بامداد جمعه 23 مرداد در چهار روستای زیارت، بستانو، شیو و مغدان شهرستان پارسیان تلفات ساردین ماهیان مشاهده شده که تراکم آن در روستاهای مغدان و بستانو بیشتر بوده است.