kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۳۰۲
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴

احیای هامون با رهاسازی آب از چاه نیمه چهارم

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با رهاسازی یک میلیارد متر مکعب آب موجود و بلااستفاده در چاه نیمه چهارم، بخش زیادی از مشکلات تالاب بین‌المللی هامون رفع می‌شود.


سعید محمودی اظهار داشت: با روانه کردن این میزان آب، گستره زیادی در حد 200 هزار هکتار از تالاب هامون تا عمق نیم متر آبگیری و سبب تقویت پوشش گیاهی و رونق گرفتن فعالیت کشاورزی و دامداری در این مناطق می‌شود.
به گفته وی، هم اینک آب آشامیدنی و کشاورزی مردم شهرهای زهک، زابل، هیرمند، هامون و نیمروز و آب آشامیدنی نیمی از شهروندان زاهدان از ذخیره حدود 600 میلیون متر  مکعبی چاه نیمه‌های، یک دو و سه تامین می‌شود اما حدود یک میلیارد متر مکعب آب موجود در چاه نیمه چهارم در حال تبخیر شدن است.
وی گفت: بخش قابل توجهی از آب موجود در چاه نیمه چهارم در حالت عادی تبخیر می‌شود و نقشی برای مردم ندارد اگر این آب در سطح تالاب جریان یابد هرچند با عمق کم در کنار امکان تبخیر بالای خود باعث رشد پوشش گیاهی و حفظ این وضعیت تا چند ماه در منطقه خواهد شد.
وی ادامه داد: وزش بادهای 120 روزه نقش مهمی در پخش کردن آب در سطح تالاب دارد و به افزایش رطوبت هوا و به تبع آن فروکش کردن گرد و خاک در سطح منطقه سیستان کمک زیادی می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: رهاسازی آب در مناطق حساس و مهم تالاب علاوه بر کمک به کاهش گرد و خاک و آلودگی هوای منطقه سیستان ، باعث احیای تالاب بین‌المللی هامون می‌شود.