kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
شهردار:

دولت به تعهد خود در راه‌اندازی زباله‌سوز در رشت تاکنون عمل نکرده است

شهردار رشت گفت: با توجه به ورود 650 تن پسماند رشت و شهرهای اطراف آن به منطقه سراوان، ایجاد یک زباله‌سوز 400 تنی الزامی است.
رشت - خبرنگار کیهان:

محمدعلی ثابت‌قدم با بیان اینکه میزان پسماند ورودی رشت به سراوان 450 تن و میزان پسماند ورودی شهرهای اطراف آن 200 تن است اظهار داشت: این در حالی است که روزانه 200 تن زباله وارد کارخانه کود آلی می‌شود که 120 تن از آن به سمت محل دفن سراوان هدایت می‌شود که انباشت این زباله‌ها طی سالهای متمادی باعث تخریب جنگلها شده است.
وی گفت: برای ایجاد زباله‌سوز 400 تنی در رشت 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که البته سرمایه ایجاد این زباله‌سوز طی 8 سال برگشت داده می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اعتبار ایجاد این زباله‌سوز تاکنون تحقق نیافته و در مکان گزینی آن نیز محیط زیست موانعی ایجاد کرده است افزود: برای ایجاد زباله‌سوز قراردادی با یک سرمایه‌گذار ایرانی به امضاء رسید که 70 درصد منابع مورد نیاز آن باید از سوی دولت تامین می‌شد اما متاسفانه تاکنون این امر تحقق نیافته است.
ثابت قدم اذعان داشت: اگر این زباله‌سوز ساخته نشود تصفیه‌خانه سراوان تنها می‌تواند زباله‌های قدیمی را ساماندهی کند و زباله‌های آینده همچنان بلاتکلیف می‌ماند.
شهردار رشت در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت به فاضلاب رو تبدیل شده‌اند و نمی‌توانند مبنای گردشگری باشند بیان داشت: بسته زیست محیطی رودخانه‌های رشت که یکی از اصلی‌ترین  و موثرترین معضلات گیلان و حتی کشور است فراهم شده است.