kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۷۱
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
در روز صنعت دفاعی انجام شد

رونمایی از موشک نقطه‌زن فاتح با حضور رئیس‌جمهور

روز گذشته همزمان با روز صنعت دفاعی درمراسمی توسط رئیس جمهور کشورمان از موشک نقطه‌زن فاتح ۳۱۳ در سازمان هوافضای وزارت دفاع رونمایی شد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم سالروز صنعت دفاعی کشور با اشاره به اینکه «راهبرد دفاعی ما بازدارندگی و سیاست ما تنش‌زدایی و تعامل سازنده همراه با اعتمادسازی است»، تأکید کرد: قدرت جمهوری اسلامی ایران پشتوانه ثبات منطقه است و در این زمینه آماده همکاری جمعی در دفاع از امنیت منطقه هستیم.
وی با بیان اینکه هنگامی می‌توان در مذاکره توانمند بود و با طرف‌های مقابل گفت‌وگوی ثمربخش داشت که قدرتمند باشیم، اظهار داشت: کشور ناتوان و ضعیف و کشوری که توان دفاع در برابر رقبا ندارد، نمی‌تواند ادعای صلح داشته باشد، چنین کشوری باید همواره آماده اشغال و از دست رفتن منافع ملی‌اش باشد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه بازدارندگی یک کشور تنها با توسعه صنعت دفاعی و قدرت نظامی حاصل نمی‌شود، گفت: ما نیاز به قدرت فرهنگی، سیاسی، دفاعی و اقتصادی داریم. قدرتمندشدن در این عرصه‌ها می‌تواند تبدیل به قدرت ملی شود. اگر ملتی از نظر فرهنگی، آماده، ایثار و فداکاری نباشد نمی‌توانیم آن ملت را مقاوم و قدرتمند خطاب کنیم، اگر ملتی دارای توان سیاسی نباشد و دیپلمات‌های قوی برای مذاکره و مفاهمه نداشته باشد، شکست خواهد خورد.
وی با بیان اینکه دیپلمات‌های ما در مذاکرات درباره صنعت دفاعی کشور حساسیت‌های خاصی داشتند و مردم روزی که اسناد مربوط به مذاکرات منتشر شود از جزئیات آن آگاه خواهند شد، ابرازداشت: امروز تنها چیزی که در توافقنامه مطرح شده این است که از ابتدا موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، ساخته نشود که ما نیز هیچگاه به دنبال این هدف نبودیم.
روحانی با اشاره به اینکه در برجام راجع به بحث نظامی، مسأله‌ای وجود ندارد که بخواهد نیروهای مسلح ما را محدود کند و آنها را از دستاوردهای جدید دور نگه دارد، اظهار داشت: حتی تحریم تسلیحاتی در قطعنامه ۲۲۳۱ شامل یک محدودیت دوره‌ای  شده که آن هم مسأله‌ای برای توسعه کشور ایجاد نخواهد کرد، ما از هر کجا و هر زمان که لازم بدانیم، بدون هیچ ملاحظه‌ای سلاح خواهیم خرید و سلاح خواهیم فروخت و منتظر تأیید هیچ‌کس و هیچ‌ قطعنامه‌ای نخواهیم بود.
رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز شرایط کشور بهتر از یکسال و دوسال پیش است، زیرا ملت ما با توان سیاسی توانسته به توافقی برسد که از این توافق همه کشورهای دنیا بجز یک رژیم غاصب، متجاوز و جنگ‌طلب و جماعتی جنگ طلب در کشوری دیگر خرسند هستند. این مسئله که از  میان کشورهای جهان، فقط یک رژیم نامشروع و غاصب و عده‌ای جنگ طلب در داخل آمریکا با یک توافق مخالف هستند، مسأله‌ای کم‌نظیر است.
روحانی با اشاره به اینکه برخی ممکن است در ذهنشان این شبهه را داشته باشند که اگر با دنیا توافق کرده‌اید دیگر چه نیازی به تقویت قدرت دفاعی و ساخت موشک و هواپیما داریم، گفت: باید قدرت دفاعی کشور را تقویت کنیم تا توافق باقی بماند و ثبات در کشور پایدار شود و روابط صمیمی ایران با کشورهای منطقه و دنیا ادامه یابد.
وی با اشاره به بازدید از آخرین دستاوردهای صنایع دفاعی کشور، نظیر رونمایی از موشک فاتح ۳۱۳، گفت: امروز کشور ما در عرصه دفاعی و نظامی مقتدر است، اما امکانات ما نظیر موشک‌ها، هواپیماها، علیه هیچ کشوری نیست. ما به دنبال تجاوز و مداخله در کشورهای دیگر نیستیم، بلکه خود را برای دفاع از سرزمین‌مان  تجهیز می‌کنیم که این قدرت به نفع منطقه می‌باشد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: تقویت بنیه دفاعی کشور در دستور کار دولت است و نیازهای کشور را در این زمینه تا زمان دستیابی به اهدافمان برآورده خواهیم ساخت و همواره باید آمادگی لازم برای دفاع از ملت و منافع ملی‌مان را داشته باشیم.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خرسندی از همکاری وزارت دفاع با معاونت فناوری ریاست جمهوری برای دستیابی به اهداف صنعت نظامی، گفت: این تشریک مساعی موجب هم‌افزایی شده و همانطور که بارها تأکید کرده‌ام، باید به جز بخش‌های طبقه‌بندی و اسرار نظامی در سایر امور  از دستاوردهای صنعتی خارج از مجموعه استفاده شود. باید سفارش‌دهنده و همکار باشیم و این صنعت را به بخش‌های بیرونی وزارت دفاع مخصوصاً بخش‌های غیردولتی منتقل کنیم که نفع مردم، نیروهای مسلح و صنعت کشور را به دنبال دارد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: این کلمه وزارت جنگ یا دفاع فقط یک نام نیست، بلکه محتوای بلندی دارد، آرمان ما آرمان دفاع است و نه جنگ. دین و نظام ما مردم‌سالار است و نه جنگ‌سالار. ما به دنبال جنگ و تجاوز نیستیم، کشورهایی هستند در دنیا که نوع صنعت‌شان نشان آن است که دکترین نظامی آنها دکترین تجاوز و جنگ است. از همان ابتدا ناوهواپیمابری درست می‌کنند، به مثابه جزیره‌ای متحرک برای رفتن به آن سوی دنیا و مسلط شدن بر مناطق دیگر و تأمین اهدافشان در آن سوی آبها و حتی  ابایی هم در استفاده از سلاح‌های ضدبشری و ضدانسانی ندارند.
سردار دهقان در مراسم روز صنعت دفاعی
پیش از سخنان رئیس‌‌جمهور، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به زمینه‌های تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: امروز نیروهای مسلح در سایه حمایت و پشتیبانی ملت و دولت و فرماندهی رهبر معظم انقلاب در بهترین شرایط در دفاع از منافع ملی و آرمان‌های انقلاب قرار دارند.
وی خاطر نشان کرد: امروز تهدیدات شبکه‌ای با مشارکت قدرت‌های بزرگ و منطقه‌ای توسط آمریکا، جنگ‌های نیابتی را در مقابل ما شکل داده تا میزان نفوذ جمهوری اسلامی را محدود کنند.
ویزگی‌های موشک نقطه‌زن فاتح ۳۱۳
موشک نقطه‌زن فاتح ۳۱۳ که روز گذشته در سازمان هوا فضای وزارت دفاع رونمایی شد موشکی است که جمهوری اسلامی ایران را در جمع انگشت‌شمار از کشورهای صاحب موشک‌های سوخت جامد مرکب نقطه‌زن با برد ۵۰۰ کیلومتر  قرار داد.
تولید انبوه موشک‌های نقطه‌زن فاتح ۳۱۳ در دستور کار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قرار گرفته است.
در طراحی موشک فاتح ۳۱۳ که نوع جدیدی از موشک‌های سری فاتح به شمار می‌رود علاوه بر سبک‌سازی بدنه آن، نسل پیشرفته‌ای از پیشران‌های سوخت جامد مرکب و سنسور که با دانش بومی طراحی شده‌، در آن بکار گرفته شده است.