kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۰۱
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۶
پس از 10 روز بررسی

مجلس پرونده بودجه 93 را بست و به شورای نگهبان فرستاد

در جلسه علنی روز گذشته، نمایندگان مجلس پیرامون عدم حمایت از برگزاری رزمایش‌های نظامی و موشکی به رئیس‌جمهور تذکر دادند و درخصوص عدم حمایت از پیشرفت‌های دفاعی کشور و جلوگیری از سفر هیئت‌های کارشناسی سایر کشورها در جهت توسعه توان موشکی به ایران از وزیر خارجه سؤال کردند.

در جلسه علنی روز گذشته، نمایندگان مجلس پیرامون عدم حمایت از برگزاری رزمایش‌های نظامی و موشکی به رئیس‌جمهور تذکر دادند و درخصوص عدم حمایت از پیشرفت‌های دفاعی کشور و جلوگیری از سفر هیئت‌های کارشناسی سایر کشورها در جهت توسعه توان موشکی به ایران از وزیر خارجه سؤال کردند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه امروز آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تحریم‌ها را عامل تغییر مسیر ایران نشان دهند، اظهار داشت: گفته‌های اخیر و مکرر مقامات آمریکایی مقصد آنها را علنی کرده است که چقدر نیازمند توافقی با ایران بودند که بتوانند آن را به‌عنوان دستاوردی در سیاست خارجی مطرح کنند و اقدامات تحریمی غلط خود را در سال‌های گذشته توجیه کنند. روزی از انزوای ایران دم می‌زدند و امروز از این دم می‌زنند که با کمک آنها مختصری در اقتصاد ایران تفاوت ایجاد شده است.
وی خطاب به آمریکایی‌ها ادامه داد: اگر کسالت روانی شما با این اظهارات سخیف علاج می‌شود در خماری آن بمانید، ولی بدانید برخی مقامات غربی پس از سفر به ایران در همین دوران اعلام کردند: در ایران آثاری از تحریم ندیدیم و بازارها مملو از اجناس بود، و برخی گفتند: آن‌قدر مشتری از غرب در ایران دیدیم که فکر کردیم وارد ژنو شده‌ایم، اینها حرف‌های مقامات غربی است.
لاریجانی گفت: البته اینها نشان می‌دهد که دشمن بیش از آنکه به‌قول خود دنبال رفع نگرانی از موضوع هسته‌ای ایران باشد، دنبال رفع نقص فرومایگی خود است تا غاصب صلاحیت شود. باید بسیار مراقب بود که در سطح دیپلماسی و چه تبلیغات مجال غصب صلاحیت به آنها داده نشود تا نخوت تفرعن لعنتی و تصنعی آنها مفتضح‌تر شود.
اختصاص اعتبار 3 هزار میلیاردی به صدا و سیما
نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح روز یکشنبه و در بیست و سومین جلسه رسیدگی به لایحه بودجه سال 1393 کل کشور، رسیدگی به تبصره‌های الحاقی به ماده واحده لایحه بودجه را ادامه دادند.
نمایندگان در تبصره الحاقی 6 به ماده واحده لایحه بودجه مصوب کردند تا مبلغ 3 هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات بند (44) ردیف 530000 برای سیگنال‌رسانی زمینی به ایستگاه‌ها و مراکز رادیویی و تلویزیونی، ارتقای پوشش سیگنال‌رسانی در سطح کشور با کمک فیبر نوری و لینک فرستنده‌های سیگنال‌رسان به سازمان صدا و سیما اختصاص یابد تا از طریق وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات اقدام کند.
در ادامه بررسی لایحه بودجه 93 کل کشور نمایندگان در بررسی یک تبصره الحاقی که به پیشنهاد کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مطرح شد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مکلف کردند که حداقل 25 درصد تسهیلات اعطایی کلیه بانک‌های دولتی و بانک‌های غیردولتی که حداقل 40 درصد سهام آن متعلق به دولت می‌باشد را با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی ذیربط به بخش آب و کشاورزی اختصاص دهد.
انتقاد به ظریف در خصوص جلوگیری از توسعه
 توان موشکی
در جلسه علنی روز گذشته خانه ملت، 22 تن از نمایندگان مجلس درباره علت عدم حمایت از پیشرفت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از سفر هیئت‌های کارشناسی کشورهای دیگر در جهت توسعه توان موشکی به ایران از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سوال کردند.
در خلاصه این سوال آمده است: علت عدم حمایت شما از پیشرفت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از سفر هیئت‌های کارشناسی کشورهای دیگر در جهت توسعه توان موشکی به ایران چیست؟
در همین رابطه، شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس در گفت وگو با مهر اظهار داشت: پس از اظهار نظر اخیر شرمن مبنی بر اینکه بازرسان آژانس قصد دارند از موشک‌های بالستیک بازرسی کنند، تعدادی از نمایندگان به دلیل عدم پاسخ قاطع وزیر امور خارجه به این مطالبه جدید مسئولان آمریکایی طرح سوالی را از وی مطرح کردند.
در پایان جلسه علنی نوبت صبح مجلس، ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس، نامه 212 نفر از نمایندگان مجلس خطاب به رئیس جمهور را قرائت کرد و گفت: امضاکنندگان این نامه ضمن تقدیر و تشکر از زحمات همه دست‌اندرکاران کمک به مردم آسیب‌دیده از برف در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان خواستار دستور سریع رئیس جمهور برای جبران خسارات مالی ناشی از برف شدند.
تذکر به رئیس جمهور
در مورد علت عدم حمایت از برگزاری رزمایش‌های نظامی
همچنین در جلسه عصر روز یکشنبه، 23 تن از نمایندگان مجلس طی تذکر کتبی خطاب به رئیس‌جمهور نسبت به عدم حمایت از برگزاری رزمایش‌های نظامی و موشکی به وی تذکر دادند.
در این تذکر مکتوب آمده است: آن چیزی که امنیت کشور را حفظ می‌کند، نشان دادن اقتدار ملی و دفاعی است. لیکن متاسفانه برای اولین بار طی 10 سال گذشته مجوز برگزاری رزمایش بزرگ سالیانه موشکی نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی متوقف شده است و دستورات لازم جهت تخصیص اعتبارات به منظور پشتیبانی طرح‌های اضطراری نیروهای مسلح صادر نشده است. این در حالی است که طبق فرموده مقام معظم رهبری، مسئولین و نیروهای مسلح باید روز به روز بر قدرت دفاعی خودشان بیافزایند. لازم است رئیس جمهور محترم حمایت و جدیت بیشتری از نیروهای مسلح در توسعه توان دفاعی و برگزاری رزمایش‌های نظامی نمایند.
انتقاد از بی‌توجهی دولت
به فرهنگ
همچنین در نوبت عصر نمایندگان در بررسی جداول بودجه‌ای پیشنهاد بازگشت جدول شماره 17 بودجه به لایحه دولت را مطرح کردند.
بر این اساس جدول شماره 17 بودجه شامل بودجه موسسات و نهادهای فرهنگی است، اما علی لاریجانی ریاست مجلس در جریان طرح این پیشنهاد در صحن علنی گفت: دولت برای فرهنگ کشور هزینه کمی را قرار داده؛ نمی‌دانم چگونه است که کمیسیون تلفیق بودجه این مسئله را مطرح می‌کند.
وی افزود: برای فرهنگ کشور کلاً 150 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، فرهنگ مملکت ضعیف است ما باید بیشتر از این کمک می‌کردیم.
اتمام بررسی بودجه 93
در مجلس
در جلسه علنی نوبت عصر مجلس، ماده واحده لایحه بودجه 93 به رای نمایندگان گذاشته شد و با 166 رای موافق، 25 رای مخالف، 4 رای ممتنع از مجموع 225 رای نمایندگان حاضر در مجلس به تصویب رسید.
بودجه سال 1393 کل کشور از حیث منابع بالغ بر 7 میلیون و 930 هزار و 484 میلیارد و 581 میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر 7 میلیون و 934 هزار و 930 هزار و 484 میلیارد و 581 میلیون ریال و به شرح زیر است:
الف- منابع بودجه عمومی دولت از حیث درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر 2 میلیون و 339 هزار و 84 میلیارد و 641 میلیون ریال شامل: 1- منابع عمومی بالغ بر 2 میلیون و یکصد هزار و 659 میلیارد و 237 میلیون ریال. 2- درآمدهای اختصاصی وزارتخانه و موسسات دولتی بالغ بر 238 هزار و 425 میلیارد و 404 میلیون ریال.
ب- بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی  وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر 5 میلیون و 879 هزار و 257 میلیارد و 738 میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر 5 میلیون و 879 هزار و 257 میلیارد و 738 میلیون ریال.
لاریجانی در پایان جلسه ضمن تشکر از نمایندگان مجلس که وقت زیادی را صرف بررسی لایحه بودجه کردند، گفت: مصوبات تصویب شده بودجه را برای شورای نگهبان ارسال کردیم که اکنون آنها مشغول مطالعه هستند و از روز یکشنبه نمایندگان به مدت یک هفته می‌توانند به حوزه‌های انتخابیه خود سرکشی کنند.
رئیس مجلس خاطر نشان کرد: جلسه بعدی مجلس ساعت 8 صبح 28 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد، البته امکان دارد کمیسیون تلفیق چند روز زودتر جلسه برگزار کند و سپس ما در جلسه دوشنبه هفته آینده نظرات شورای نگهبان را در صحن مطرح خواهیم کرد.