kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۴
امیراسماعیلی خبر داد

گسترش پدافند هوایی در 3600 نقطه کشور

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء تاکید کرد: در شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور تحت عنوان کنترل عملیاتی، این گسترش‌ها امروز به 3600 نقطه رسیده است.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء تاکید کرد: در شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور تحت عنوان کنترل عملیاتی، این گسترش‌ها امروز به 3600 نقطه رسیده است.
 امیراسماعیلی با اشاره به دستاوردهای پدافندهوایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پدافند هوایی در بعد سیستم و سامانه به اندازه گسترش در حد پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش بود.
وی افزود: اما بعد از اتمام جنگ تحمیلی و تا امروز و خصوصا بعد از تفکیک پدافندهوایی از نیروی هوایی ارتش و در اختیار گرفتن پتانسیل دفاعی، هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر سیستم دفاعی در شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور تحت عنوان کنترل عملیاتی، این گسترش‌ها امروز به 3600 نقطه رسیده است که این اولین قیاس در خصوص گسترش‌ها است.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه در پدافند هوایی قبل از انقلاب اصلا دیده‌بانی وجود نداشت، تصریح کرد: دیده‌بانی در خلال جنگ تحمیلی متولد شد و شروع به کار کرد.
وی همچنین به عجین شدن سامانه‌های شنود الکترونیکی و سامانه‌های راداری یعنی یک بخش اکتیو و یک بخش پسیو در پدافند هوایی اشاره و خاطر نشان کرد: این دو یکدیگر را کامل و دقیقا سمت و سو و تعداد اهداف را مشخص می‌کنند که این موضوع قبل از پیروزی انقلاب اصلا وجود نداشت.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: در آن زمان سامانه‌های شنود الکترونیکی ماموریت خاص خود را داشته و فقط برای اشراف اطلاعاتی گسترش پیدا کرده بودند اما در طول جنگ این تاکتیک هم انجام شد.
اسماعیلی گفت: بعد از پیروزی و اتمام جنگ و تفکیک قرارگاه پدافند هوایی، سامانه‌های شنود الکترونیکی جزئی از حساسه‌های پدافند هوایی شدند، یعنی وقتی می‌گوییم کشف و شناسایی یعنی این کار را هم رادارهای ما انجام می‌دهند هم دیده‌بانی‌ها و هم سامانه‌های شنود.
وی در گفت‌وگو با فارس به طرح جامع پدافند هوایی اشاره کرد و گفت: آنچه که در افق 1404 برای پدافند هوایی تصویر شده، در حقیقت داشتن یک پدافند هوایی است که طرح مصوب جامع پدافند هوایی داشته باشد، که ما طرحی به نام طرح «نور ولایت1»  و مصوب فرمانده معظم کل قوا را داریم.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) تصریح کرد: طرح «نور ولایت1»  فقط شامل قرارگاه پدافند هوایی آجا نمی‌شود بلکه پدافند هوایی سپاه و پدافند هوایی نیروی زمینی و همه پدافندهای هوایی موجود در نیروهای مسلح و حتی بسیج، متاثر از طرح نور ولایت 1 و طرح جامع پدافند هوایی هستند که تا افق 1404 مرحله به مرحله و با یک شیب ملایم ادامه پیدا می‌کند.