kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۷۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳

انتقاد یک موسیقیدان از کاباره‌ای شدن کنسرت‌ها(اخبار ادبی و هنری)

در یک نشست نقد و بررسی موسیقی، از کاباره‌ای شدن کنسرت‌های موسیقی، امکان برگزاری کنسرت بدون شایستگی و با پرداخت پول و همچنین توهین به مخاطب در برخی از کنسرت‌ها انتقاد شد.


سومین نشست «گفتمان ضرب اصول» با موضوع «بررسی مشکلات برگزاری کنسرت‌ها» روز یکشنبه 25 مرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
محمدرضا خلعتبری آهنگساز در این نشست گفت: وظیفه سالن‌دارها این است که از سالن‌ها به لحاظ هنری صیانت کنند و هرکسی که پول داد نرود روی استیج! در شهرهای خارجی سالن‌هایی هستند که هر کسی نمی‌تواند در آنجا اجرا داشته باشد. اما در اینجا هر کسی با پول می‌تواند هرکجا که دلش خواست برنامه اجرا کند. قبل از انقلاب کاباره‌هایی وجود داشتند که تمام خواننده‌های پاپ به آنجا می‌رفتند و می‌خواندند. بعد از انقلاب کاباره‌ها تبدیل به سالن‌های کنسرت شدند.
رامین صدیقی هم  در این نشست تصریح کرد: درآمد اقتصادی یک کنسرت رقم قابل توجهی است اما در این میان مخاطب نادیده گرفته می‌شود؛ یکی از بحث‌هایی که من در ایران اساساً با آن مشکل دارم این است که اجراها در دو سئانس برگزار می‌شود و این به نظر من توهین به مخاطب است. مخاطبی که 100 هزار تومان پول بلیت پرداخت می‌کند نباید ناراحت از سالن بیرون بیاید. تأسف من این است که این رویکرد به تدریج در موسیقی سنتی و کلاسیک هم گریبان‌مان را گرفته است.