kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۷۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
یک کارشناس در گفت‌وگو با کیهان مطرح کرد

روش جدید برای تکثیر انبوه گل‌محمدی بدون نیاز به آب فراوان

یک کارشناس کشاورزی از روشی جدید برای تکثیر انبوه گل‌محمدی در کشور بدون نیاز به آب فراوان خبر داد.


ایرج رستگار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی کیهان گفت:‌ الان در کشور ما بیشترین حجم تکثیر گل‌محمدی به شیوه پاجوش است، در حالی که این شیوه نه تنها باعث آلودگی خاک می‌شود بلکه امکان دستیابی به گلستان‌های یکنواخت و با خصوصیات ژنوتیپی و فنوتیپی یکسان را غیرممکن می‌سازد. از دیگر معایب بسیار نامطلوب تکثیر به شیوه پاجوش مصرف بسیار زیاد آب به شیوه غرقابی در هنگام کاشت اولیه است. این در حالی است که برای اولین بار در ایران تکثیر انبوه گل‌محمدی با شیوه کشت بافت در مرکز بیوتکنولوژی رستگار محقق گردیده است.
وی افزود: در این شیوه که در آزمایشگاه‌های تخصصی کشت بافت صورت می‌گیرد اولین ارمغان آن تولید گیاه سالم‌سازی شده و عاری از باکتری و ویروس است. نهال‌های گل‌محمدی تولید گردیده توسط این مرکز به هیچ عنوان نیاز به سیستم غرقابی نداشته و با حجم بسیار کم آب امکان رشد خواهد داشت.
رستگار در این خصوص افزود: نهال‌های فوق در استان‌های مختلف کشور از آذربایجان غربی و شرقی تا تهران و خراسان‌رضوی و از خراسان‌جنوبی تا چهارمحال و بختیاری و استان مرکزی کاشت گردیده و نمایانگر کارنامه موفق پژوهش‌گران و محققان ایرانی است.
وی با بیان این مطلب که گل‌محمدی کشت بافتی صددرصد گیرایی دارد افزود: جهانیان به گل‌محمدی سلطان گلها و به اسانس تام حاصل از آن طلای‌مایع می‌گویند. اما متاسفانه تولید اسانس تام در ایران بسیار اندک و ناچیز است این در حالی است که کانکریت رز و ابسلوت رز نیز در کشور تولید نمی‌شود مهم آنکه محصولات فوق با سرمایه‌گذاری معمولی قابل بهره‌برداری است و حضور کمرنگ ایران اسباب موفقیت کشورهایی همچون افغانستان، ترکیه و بلغارستان را فراهم ساخته است.
وی ادامه داد: به طور مثال در حالی که در ایران از هر هکتار زمین کشاورزی 2 تن گل‌محمدی برداشت می‌شود ولی در ترکیه این رقم به 10 تن در هر هکتار می‌رسد.
 به گفته رستگار قرار است فردا (چهارشنبه) همایشی با موضوع سرمایه‌گذاری گل‌محمدی با کشت بافتی در برج میلاد برگزار ‌شود.