kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اقتصادی:

دولت ۲ سال است برنامه اقتصادی ندارد

عضو هیأت علمی دانشکده علوم اقتصادی با انتقاد از عملکرد وزارت اقتصاد در بخش‌های مختلف طی دو سال اخیر، 10 دلیل برای استیضاح وزیر اقتصاد عنوان کرد.


وحید شقاقی شهری در گفتگو بانسیم اظهار داشت: حوزه خصوصی‌سازی یکی از ارکان مهم وزارت امور اقتصاد و دارایی است و یک سازمان هم به نام سازمان خصوصی‌سازی، به عنوان معاون وزیر اقتصاد فعالیت می‌کند، ولی کاری در این زمینه در 700 روز اخیر انجام نشده است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی سیاستهای اصل 44 ابلاغ شد متولی آن وزارت امور اقتصادی و دارایی نام گرفت، بنابراین وزارت اقتصاد گزارشی دهد که در سیاستهای اصل 44 علاوه بر خصوصی‌سازی که بند ج است در سایر بندهای الف، ب، د و ه چه اقداماتی انجام داده است؟ بنابر اطلاعاتی که دارم هیچ کدام از اهداف هشت گانه متصور بر اصل 44 که باید در راستای این سیاستهای کلی پیش می‌رفت، پیشرفت خاصی را نداشته و به عقیده من وزارت اقتصاد در حسن اجرای سیاستهای اصل 44 نقش منفعلی را داشته است.
شقاقی شهری با انتقاد از عملکرد وزارت اقتصاد در حوزه بانکها بیان کرد: مگر مدیریت بانکها را چه کسی نصب می‌کند؟ درست است که نظارت بر بانک بر عهده بانک مرکزی است، البته وزیر اقتصاد عضو شورای پول و اعتبار هم است و از این جهت هم باید پاسخگو باشد. نظام بانکی در ابتدای دوره فعالیت ایشان نیازمند اصلاحات ساختاری و نهادی بوده است، در این دو سال چه تحولی در نظام بانکی رخ داده است؟
این استاد دانشگاه گفت: نظام بانکی همان نظام بانکی دو سال پیش است و چه بسا وضع آن بدتر هم شده است. تازه جدیداً بانکها دست به بیمه‌داری هم زده‌اند و بنگاه‌داری آنها هم کم نشده که هیچ، بیشتر هم شده و نظام بانکی رها شده و بدون هیچ برنامه منوال گذشته مسیر اشتباه خود را طی می‌کند.
بیش از 800 هزار میلیارد نقدینگی رها شده
خطری بزرگ
 برای اقتصاد ایران است
شقاقی شهری با هشدار در خصوص 800 هزار میلیارد نقدینگی در 700 روز اخیر به نسیم بیان کرد: همواره 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی رها شده است و این یک خطر بزرگ برای اقتصاد ایران است، در حال حاضر ما مؤسسات مالی و اعتباری و یا یک بازار غیر متشکل پولی داریم، مدافعین آقای وزیر بگویند چه اتفاقی در این دو سال افتاده و وزارت امور اقتصادی و دارایی چه برنامه‌ای برای سامان‌دهی این مؤسسات دارد؟ در این دو سال وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری بدتر هم شده و کسی هم پاسخگو نیست.
این اقتصاددان وضعیت دولت در مدیریت بازار سرمایه را هم نامناسب دانست و عنوان کرد: در این دو سال چه برنامه تحولی در بازار سرمایه اتفاق افتاده است؟ این بازار همچنان از مشکل عدم شفافیت و مشکلات ساختاری رنج می‌برد. مشکلات ساختاری و نهادی اجازه نمی‌دهد بازار سرمایه علامت درستی به اقتصاد کلان بدهد.
 در همه جای دنیا وقتی اقتصاد به رکود می‌رود شاخص بازار سرمایه پایین می‌آید و هر زمان اقتصاد می‌خواهد رونق پیدا کند شاخص بازار سرمایه بالا می‌رود. ولی در اقتصاد ما این رویه برعکس است زیرا مشکل ساختاری عدم شفافیت بنگاههای فعال درون خود را دارد و شاهد بودیم بعد از مذاکرات هسته‌ای هم هیچ اتفاقی نیفتاد.
شقاقی شهری با انتقاد از عملکرد وزارت اقتصاد در حوزه بیمه عنوان کرد: در بحث بیمه چه اتفاقی در این دو سال  افتاد؟ مگر مدیریت بیمه بر عهده وزارت اقتصاد نیست؟ شاهد این هستیم که وزارت اقتصاد بی‌برنامه عمل کرده و حتی بانکها بیمه‌داری می‌کنند.
دولت دو سال است
برنامه اقتصادی ندارد
وی با تأکید بر بی‌برنامگی دولت در اقتصاد گفت: مدیریت اقتصاد کلان کشور برعهده کیست؟ برنامه اصلاحات ساختاری و نهادی را باید وزیر اقتصاد تهیه کند و باقی وزارتخانه‌ها را هم به دنبال آن ملزم به اجرا کند، زیرا راهبر اقتصاد وزیر اقتصاد است. مدیریت اقتصاد کلان باید در اختیار وزیر اقتصاد باشد، نه دیگران.
 آقای دکتر نیلی مشاور است، ولی وزیر مسئول مستقیم این کار است. آیا دولت یازدهم برنامه اقتصادی دارد؟ آیا برنامه اصلاح ساختاری و نهادی دارد؟ چه کسی باید این برنامه را طراحی کند؟ آیا جز وزیر اقتصاد؟ اگر دولت برنامه اقتصادی ندارد، پس وزیر دو سال است، در حال انجام چه کاری است؟
عضو هیأت علمی دانشکده علوم اقتصادی با انتقاد از عملکرد وزارت اقتصاد در جذب سرمایه خارجی بیان کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی چه اتفاقی افتاده است؟ آیا این بخش نباید برنامه داشته باشد؟ آیا آقای دکتر خزاعی در این مدت برنامه ارائه کرده‌اند؟ حتی اگر آنکتاد هم غلط باشد، سؤال اینجاست که آیا این سازمان برنامه‌ای دارد؟ شقاقی شهری عملکرد وزارت اقتصاد در حوزه مالیات راهم مناسب ندانست و گفت: الان در کشوری زندگی می‌کنیم که کمترین مالیات را از تولید دریافت می‌کنیم، ما تا به بالای 30 درصد نتوانستیم، بودجه عمومی را با درآمدهای مالیات تأمین کنیم. میزان مالیات به نسبت تولید ناخالص داخلی 6 تا 8 درصد است ولی شاهد این هستیم که در این دو سال برنامه تحولی نظام مالیاتی هم اجرا نشده است و وضعیت نظام مالیاتی کشور مانند دو سال پیش است.
وی با انتقاد از نقش حداقلی وزیر اقتصاد در دو سال اخیر تصریح کرد: وزیر اقتصاد نباید نقش حداقلی داشته باشد، باید نقش حداکثری و تحولی را ایجاد کند، بنابراین مخالفین استیضاح بگویند برنامه تحول اقتصاد ایران کجاست؟ در دولت قبل یک برنامه وجود داشت و گفته می‌شد که ضعیف است، اما این دولت همان برنامه را هم ندارد.
وضعیت فضای کسب و کار در این دو سال بدتر
شده است
این اقتصاددان وضعیت اقتصاد ایران در فضای کسب و کار را ضعیف تلقی کرد و گفت: در حوزه بهبود فضای کسب و کار کل کار انجام شده این است که رتبه اقتصاد ایران از 152 به حدود 130 رسیده است، آن هم به دلیل تصحیح اطلاعات ارسالی بوده، چون اصلاحات در آنجا شفاف‌تر شده، رتبه ایران افزایش پیدا کرده اما چیزی که در داخل کشور مهم است گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس است که هر سه مااه یکبار در خصوص وضعیت کسب و کار در ایران گزارش می‌دهد.
شقاقی شهری خاطرنشان کرد: این مرکز مدام گزارش می‌دهد که هیچ تحولی در بهبود فضای کسب و کار در کشور انجام نمی‌شود. کاهش رتبه فضای کسب و کار به معنای بهبود وضعیت کسب و کار داخل کشور نیست.
وی با بیان این مطلب که وزارت اقتصاد هیچ نقشی در کاهش تورم نداشته به نسیم بیان کرد: اصلی‌ترین نقش در کاهش تورم را مذاکرات هسته‌ای ایفا کرد و وزارت اقتصاد هیچ نقش مستقیمی نداشت، زیرا کاهش ارزش پول ملی و انتظارات تورمی ناشی از تحریم‌ها تورم را بالا برد و انتظارات ناشی از رفع تحریمها هم تورم را پایین آورد، بنابراین جایزه کاهش تورم را باید به ظریف بدهیم.
عضو هیأت علمی دانشکده علوم اقتصادی وضعیت گمرک را هم در این دو سال تشریح کرد و گفت: در گمرک تحولی ندیدم و شاهد این هستیم که آمار قاچاق نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه بیشتر هم شده است.