kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۷۵۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری

بزرگ ترین مرکز پرورش ماهی خاویاری خاورمیانه در مازندران به بهره‌برداری رسید

بزرگ‌ترین مرکز پرورش ماهی خاویاری منطقه خاورمیانه با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در شهرستان جویبار در استان مازندران به بهره‌برداری رسید.



مزرعه قره‌برون که در ساحل چپکرود شهرستان جویبار و در روستای گلدشت واقع است، پنج هکتار وسعت و 96 استخر پرورش ماهی دارد.
قرار است در این مزرعه سالانه 30 تن خاویار و دو هزار تن گوشت ماهی تولید شود.
آب مورد نیاز مزرعه پرورش ماهی قره‌برون از دریای مازندران با دبی پنج مترمکعب در ثانیه تامین می‌شود.
استخرهای این مزرعه مجهز به فناوری نوین برگشت آب، مدیا درام فیلتر، دستگاه تزریق ازون و اکسیژن خالص است.
یک کارخانه خوراک آبزیان نیز با ظرفیت 11هزار تن در سال در مجاورت مزرعه در حال ساخت است تا غذای مورد نیاز را به صورت زنجیره برای ماهیان خاویاری در حال پرورش تامین کند.
مدیرکل شیلات مازندران در مراسم بهره‌برداری از این مزرعه با اشاره به اینکه شهرستان جویبار منطقه‌ای با ظرفیت بالا در زمینه تولید خاویار است، گفت: امید است جویبار در آینده نه چندان دور به‌عنوان پایتخت خاویار ایران معرفی شود.
حسن حبیب‌نژاد افزود: با بهره‌برداری از مزرعه قره‌برون برای 200 نفر به صورت مستقیم ایجاد شغل می‌شود که 95 نفر آنان از دانش‌آموختگان رشته شیلات و کشاورزی هستند. وی ظرفیت اشتغال‌آفرینی غیرمستقیم این مزرعه را 200 نفر اعلام کرد و ادامه داد: برای ساخت این مرکز یکهزار و 350 میلیارد ریال هزینه شده که یکهزار میلیارد ریال آن آورده بخش خصوصی است و بقیه نیز از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.
همچنین با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری کارخانه نساجی بی‌بافت کلاردشت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
کارخانه نساحی بی‌بافت کلاردشت در زمینی به مساحت 65 هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری ریالی 22 میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری ارزی 37 میلیون یورو احداث که با راه‌اندازی این واحد صنعتی برای 150 نفر اشتغالزایی خواهد شد.
اسحاق جهانگیری همچنین از بخش‌های مختلف این کارخانه و خط تولید آن دیدن کرد و با توضیح مدیران این کارخانه در جریان جزئیات فنی و ظرفیت تولید قرار گرفت.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه سفرش از بندر امیرآباد بهشهر، سد گلورد نکا بازدید و سپس با حضور در مجتمع صنایع چوب و کاغذ مازندران یک واحد جدید را در این کارخانه افتتاح و سپس در جمع فعالان اقتصادی مازندران سخنرانی و در نشست شورای اداری استان مازندران در ساری شرکت کرد.
 در این سفر وزیران جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و نیرو جهانگیری را همراهی می‌کردند.
راه‌اندازی واحد تولید خمیر کاغذ
در مازندران
واحد تولید خمیر کاغذ از کارتن‌های باطله (OCC) با ظرفیت سالانه 132 هزار تن با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در مجتمع صنایع چوب و کاغذ مازندران افتتاح و در مدار تولید قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، قرارداد احداث این کارخانه با هدف تامین مواد اولیه مواد سلولزی، حفظ محیط‌زیست و منابع اولیه و ترویج فرهنگ بازیافت در تابستان سال 1392 منعقد و عملیات اجرایی پروژه آغاز شد.
بنابراین گزارش طرح توسعه‌ای صنایع چوب و کاغذ مازندران با تکیه بر دانش کارکنان و متخصصین متعهد این کارخانه مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در حال حاضر شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با تولید سالانه بیش از 185 هزار تن انواع کاغذ، بیش از 20 درصد از نیاز کاغذ مصرفی کشور را تامین می‌کند و با راه‌اندازی خط سوم، ظرفیت تولید این شرکت به 335 هزار تن کاغذ در سال افزایش می‌یابد.