kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۵

کمک بلاعوض دولت به قالیبافان روستایی

دولت تصویب کرد 10 میلیارد تومان کمک بلاعوض به قالیبافان روستایی پرداخت کند که تاکنون 9 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
دولت تصویب کرد 10 میلیارد تومان کمک بلاعوض به قالیبافان روستایی پرداخت کند که تاکنون 9 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
محمدباقر آقا علیخانی رئیس مرکز ملی فرش ایران در جمع خبرنگاران همچنین گفت: دولت این کمک را به روستائیان برای خرید مواد اولیه و آموزش پرداخت کرده است.وی از بیمه شدن 480 هزار قالیباف خبر داد و گفت: تا به امروز تمام قالیبافان بیمه شده‌اند و البته هیچ محدودیتی برای بیمه شدن وجود ندارد.
وی اظهار داشت: از دو ماه قبل که پیمان سپاری ارزی به نوعی برداشته شد، صادرات فرش دستباف از رشد خوبی برخوردار بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری از مرز 400 میلیون دلار عبور کند، هم‌اکنون صادرات فرش دستباف 247 میلیون دلار است در حالیکه سال گذشته در همین زمان 361 میلیون دلار بوده است.رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: امسال200 میلیارد تومان برای حمایت از فرش دستباف و تولیدکنندگان در نظر گرفته شده که به ازای هر پروژه تائید شده، حداقل 100 میلیون تومان پرداخت خواهد شد. ضمن اینکه طرحها در حال معرفی به بانک هستند.رئیس مرکز ملی فرش از رایزنی وزارت امور خارجه در مذاکرات با گروه 5+1 در خصوص لغو تحریم فرش دستباف خبر داد و گفت: احتمالا این تحریم در نیمه دوم سال 2014 برداشته می‌شود.
وی تصریح کرد: 25 درصد صادرات فرش دستباف ایران به دنیا در زمانی که صادرات به یک میلیارد دلار رسیده بود، به آمریکا صورت گرفته و بنابراین پیش‌بینی می‌شود که با لغو تحریم‌ها، تجارت فرش دستباف دچار تحول شود و دوباره راه خود را بازیابد.وی در ادامه به برگزاری چهارمین جشنواره فروش فرش دستباف اشاره کرد و گفت: از روز 22 بهمن تا 22 اسفند این جشنواره در تهران و 27 استان برگزار می‌شود. همچنین هشتمین المپیاد فرش دستباف از 13 تا 15 اسفند برای ترویج فرهنگ فرش دستباف برگزار خواهد شد.