kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۴۸۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵
در صورت ادامه ناامنی علیه کامیون‌های ایرانی

یک مسئول: به گزینه‌های جایگزین ترکیه برای ترانزیت فکر می‌کنیم

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری گفت: در صورت ادامه ناامنی در ترکیه، به گزینه‌های جایگزین برای ترانزیت فکر می‌کنیم.

محمدجواد عطرچیان در گفت‌وگو با ایسنا با اتفاقات اخیر در ترکیه علیه اتوبوس و کامیون ایرانی اشاره و اظهار کرد: قطعا برای ما امنیت کامیون‌ها و راننده‌های ایرانی نخستین معیار در تصمیم‌گیری‌هاست و برای ادامه روند ترانزیت بین ایران و ترکیه، امنیت در خاک این کشور باید تضمین شود.
وی با اشاره به اینکه می‌توان به گزینه‌های جایگزین ترکیه در ترانزیت فکر کرد افزود: کشور جمهوری آذربایجان، گزینه‌ای قابل فکر برای جایگزینی ترکیه در مسیر ترانزیتی ایران است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری تصریح کرد: ما امیدواریم آنچه در طول روزهای گذشته در مرز ترکیه اتفاق افتاده امری گذرا باشد و دولت این کشور همان‌طور که وعده داده در کوتاه‌ترین زمان ممکن بار دیگر امنیت مطلوب برای عبور کامیون‌های ایرانی از خاک این کشور را فراهم کند.
عطرچیان با بیان اینکه وضعیت ورود کامیون‌های ترک به ایران کاملا عادی و در جریان است، اظهار کرد: ایران در طول صحبت‌هایی که با مسئولان مختلف ترک داشته رسما اعلام کرده شرایطی مشابه باید برای کامیون‌های ایرانی در خاک ترکیه فراهم شود.
در همین حال مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه این مشکلات و درگیری‌ها مربوط به گروه پ.ک.ک از مخالفان ترکیه بوده و هدف آنها آسیب رساندن به ماشین‌های ترک است، افزود: در این میان، یکی از کامیون‌های ایرانی مورد حمله قرار گرفته و یک ایرانی کشته و سه نفر زخمی شدند.
علیرضا دشتانی با اشاره به بخشنامه کشور ترکیه برای جلوگیری از ترانزیت کالا توسط کامیون‌های ایرانی در خاک این کشور، تصریح کرد: از 15 مردادماه کشور ترکیه بخشنامه‌ای صادر کرده که کامیون‌های ترانزیتی ایران به مقصد اروپا هنگام بازگشت نمی‌توانند کالاهای کشور ترک را به داخل مرزهای کشور بیاورند، در غیر این صورت سه هزار یورو باید جریمه بپردازند.
مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک تاکید کرد: ایران نیز می‌تواند رفتار مقابله به مثل با کامیون‌های ترک و همچنین کالاهایی که امکان قاچاق آنها در داخل فراهم است انجام دهد، اما در حال حاضر، رایزنی‌ها و اقدامات مربوط به این موضوع در حال پیگیری است. ضمن اینکه در حال حاضر 20 درصد از حجم مسافران برای خروج از کشور به مقصد ترکیه کاهش یافته است.