kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵
همزمان با سفر جان کری به هاوانا

فیدل کاسترو از آمریکا طلب خسارت کرد

همزمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به کوبا برای نصب پرچم ایالات متحده بر فراز ساختمان سفارت این کشور در «هاوانا»،‌ «فیدل کاسترو» از واشنگتن درخواست خسارت کرد.

دیروز «جان کری» به کوبا رفت و رسما پرچم آمریکا را بر فراز سفارت این کشور در کوبا برافراشت. این پرچم سوم ژانویه 1961 (13 دی 1339) توسط انقلابیون کوبا از بالای سفارت آمریکا به زیر کشیده شده بود. کوبا  و آمریکا پس از 54 سال، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.
اما دیروز در آستانه ورود جان کری به هاوانا، فیدل کاسترو که پنجشنبه وارد سن 89 سالگی شد، طی مقاله‌ای، اعلام کرد که ایالات متحده باید به خاطر سیاست‌‌هایش و ضرر و زیان‌هایی که به کوبا وارد کرده است، به هاوانا خسارت بپردازد. کاسترو در این مقاله که در رسانه‌های کوبا منتشر شد، به سفر وزیر خارجه آمریکا به کوبا اشاره نکرد. از سال 1945  تاکنون، این نخستین بار است که یک دیپلمات ارشد آمریکایی به کوبا می‌رود.
کاسترو در مقاله خود، به بمباران اتمی ژاپن به دست آمریکا و تسلط واشنگتن بر ثروت‌های ملل محروم اشاره کرد و نوشت: «کوبا هرگز مبارزه‌اش را در راستای صلح و موفقیت همه مردم (جهان) صرف‌نظر از رنگ پوست و کشور آنها، متوقف نمی‌کند.»
«کاسترو»‌ پنجشنبه سالروز تولد خود را با حضور روسای جمهور بولیوی و ونزوئلا جشن گرفت.