kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۴۳۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵
داوود اوغلو: انتخابات زودهنگام برگزار می‌شود

مذاکرات در ترکیه برای تشکیل دولت ائتلافی شکست خورد

با شکست مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی در ترکیه، سیاستمداران این کشور تمایل خود را برای برگزاری انتخابات زودهنگام ابراز کردند.

به گزارش تسنیم، مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی در ترکیه بین حزب حاکم عدالت و توسعه با حزب جمهوری خواه خلق روز پنج‌شنبه بدون نتیجه به پایان رسید. «داوود» اوغلو نخست وزیر ترکیه روز پنج شنبه نشستی با رهبر حزب جمهوری خواه خلق، «کمال قلیچ‌دار اوغلو» برگزار کرد تا راه‌ها برای رسیدن به توافق جهت تشکیل یک دولت ائتلافی انجام شود. یک مقام حزب جمهوری خواه خلق نتیجه این دیدار را منفی اعلام کرد. حزب عدالت و توسعه اکنون می‌تواند با حزب «حرکت ملی» ائتلاف کند، اما یک مقام ارشد عدالت و توسعه اعلام کرده که: «احتمال چنین توافقی نیز بسیار ضعیف است و احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام زیاد است».
«داوود اوغلو» اما در نشستی مطبوعاتی و پس از این دیدار با اعلام شکست گفت وگوها اعلام کرد، انتخابات زودهنگام تنها گزینه پیش روی ترکیه است.  وی تاکید کرد: «من از احزاب می‌خواهم تا با یکدیگر درباره برگزاری انتخابات زودهنگام به توافق برسند.» شورای ملی ترکیه تنها نهادی است که می‌تواند تصمیم گیری نهایی را درباره برگزاری انتخابات زودهنگام انجام دهد. تصمیم این شورا کمتر از 10 روز دیگر اعلام خواهد شد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در این مورد گزارش داد، «رجب طیب اردوغان» بنیانگذار حزب عدالت و توسعه به برگزاری انتخابات پیش از موعد تمایل دارد، به این امید که حزبش بتواند این بار اکثریت آرا را کسب کند.