kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
مدیرکل آب منطقه‌ای البرز:

3200 واحد آلاینده رودخانه کرج باید تخریب شود

مدیرکل آب منطقه‌ای استان البرز گفت: سه هزار و 200 واحد آلاینده شامل مسکونی، تجاری و مکان‌های پذیرایی در کنار رودخانه کرج وجود دارد که لازمه تخریب آنها اختصاص اعتبار لازم است.

بهزاد پارسا با اشاره به اینکه دو هزار و 500 واحد آنها در روستاهای حاشیه جاده کرج - چالوس و رودخانه قرار گرفته افزود: برای کاهش آلایندگی‌ها و رفع تصرفات غیرقانونی در بستر رودخانه کرج، از یک سال گذشته شرکت مشاور به کار گرفته شده است تا حجم و میزان تصرفات را مشخص کند.
پارسا خاطرنشان کرد: برای جمع‌آوری پساب حاشیه رودخانه کرج 450 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که 200 میلیارد ریال آن صرف ساماندهی بستر رودخانه و 250 میلیارد ریال دیگر برای ایجاد شبکه‌های فاضلاب روستایی باید هزینه شود.
وی، کل اعتبارات آب منطقه‌ای البرز را در سال جاری 10 میلیارد ریال عنوان کرد که در مقایسه با نیازهای اعتباری این دستگاه اجرایی ناچیز است.
مدیرکل آب منطقه‌ای البرز با اشاره به اینکه برای رفع تصرف حوضه آبریز رودخانه ریالی اعتباری وجود ندارد، افزود: می بایست برای رودخانه کرج یک ردیف اعتباری اختصاص یابد تا بتوانیم تخریب‌ها را انجام دهیم.
وی اظهار کرد: 170 پرونده قضایی در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز در حوضه آبریز رودخانه کرج تشکیل شده که بخشی از این بناها تخریب شده است.
پارسا با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته حکم  قضایی 20 بنای غیرمجاز در بستر رودخانه روستای سیل‌زده سیجان واقع در حاشیه جاده چالوس اخذ شد، گفت: سه واحد بنای غیرمجاز قبل از سیل تخریب شد اما برخی مسئولان محلی با این ادعا که رودخانه خشک است و خطری ندارد از اجرای برخی تخریب‌ها جلوگیری کردند.
وی ادامه داد: البته همه متوجه تبعات منفی ساخت و ساز غیرمجاز در کنار رودخانه سیجان در زمان وقوع سیل اخیر بودند.
مدیرکل آب منطقه‌ای البرز، بزرگترین معضل در این ارتباط را جرم تلقی نکردن ساخت وسازها دانست و افزود: اگر برای ساخت و سازهای غیرمجاز ضمن لحاظ کردن جریمه سنگین، موضوع جرم تلقی شود، از تکرار آن در جامعه جلوگیری به عمل می‌آید.
این مسئول خاطرنشان کرد: در مصوبه شورای امنیت ملی فاصله 150 متری آن هم برای ساخت و ساز مجاز در حریم رودخانه حفاظت شده کرج تعیین شده و این بدان معنا است که هرچه بنا در کمتر از این فاصله وجود دارد باید تخریب شود.