kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۴۱
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۸

اروپا به فحاشی‌های مقام آمریکایی بر سر اوکراین پاسخ داد

ده‌ها هزار نفر از مخالفان دولت اوکراین در میدان استقلال کیف تجمع کردند.
ده‌ها هزار نفر از مخالفان دولت اوکراین در میدان استقلال کیف تجمع کردند.
ده‌ها هزار نفر از نارنجی‌های مورد حمایت آمریکا در اوکراین همزمان با بازگشت «ویکتور یانوکوویچ»،‌ رئيس جمهور این کشور از روسیه علیه دولت به خیابان‌ها ریختند.
آنطور که سایت خبری «ای‌بی‌سی نیوز» نوشته، مخالفان همزمان با برپایی چادرهای بزرگ در میدان استقلال چندین ساختمان اطراف را نیز به تصرف خود در آوردند.
برخی گزارش‌ها حاکی است، در این تجمع گسترده حدود 70 هزار نفر مشارکت داشتند و همگی شعارهایی در حمایت از غرب و محکومیت یانوکوویچ سر می‌دادند.
«یانوکوویچ» برای آرام کردن نارنجی‌های تحت حمایت آمریکا امتیازات گسترده‌ای به آنها داده از جمله اینکه با استعفای دولت موافقت کرده است اما به رغم اینها، مخالفان می‌گویند باید خود یانوکوویچ هم استعفا دهد.
مخالفین همچنین شرط پذیرفتن پست نخست‌وزیری را عضویت 100 درصدی اپوزیسیون در آن اعلام کرده‌اند.
راشاتودی دیروز نوشت، مقامات آمریکایی می‌گویند حاضرند در قبال انجام اطلاعات مورد نظر اپوزیسیون ( بخوانید براندازی) به دولت این کشور پول بدهند!
واکنش اروپا
رهبران کشورهای اروپایی به «فحاشی»‌مقامات آمریکایی علیه اتحادیه اروپا در مورد نحوه ورود بروکسل به بحران اوکراین واکنش نشان دادند.
پس از رسانه‌ای شدن اظهارات به دور از ادب «ویکتوریا نولاند»، معاون وزیر خارجه آمریکا درباره اتحادیه اروپا و انتقاد وی از سیاست‌های بروکسل در برخورد با بحران اوکراین، رهبران کشورهای اروپایی از کاخ سفید انتقاد کردند.
در همین رابطه «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان اظهارات این مقام دولتی آمریکایی را «غیرقابل قبول» خواند. «فرانک والتر اشتاین مایر»، وزیر خارجه آلمان نیز در این باره گفت: من فکر می‌کنم اظهارنظر خانم نولاند در مورد مواضع اروپا در برابر اوکراین، قابل شنیدن هم نیست.»
«هرمان فان رومپوی»، رئیس شورای اروپا نیز اظهارات سبک و زننده نولاند درباره اتحادیه اروپا را «غیرقابل قبول» دانست.
خبرگزاری «رویترز» اما در واکنش به افشای فایل صوتی «نولاند» با سفیر آمریکا در کیف، به تحلیل محتوای این گفت‌وگوها پرداخت و نتیجه گرفت اعتراض شدید معاون وزیر خارجه آمریکا به اتحادیه اروپا نشان از وجود اختلافات بین واشنگتن و بروکسل بر سر نحوه حل بحران اوکراین دارد. البته با توجه به اینکه خانم نولاند در این مکالمه تلفنی به سفیر آمریکا می‌گوید کاخ سفید نمی‌خواهد برخی از رهبران نارنجی اوکراین در آینده سیاسی این کشور نقش داشته باشند، می‌توان نتیجه گرفت این کشور از هم اکنون به فکر به قدرت رساندن مهره‌های مورد نظر خود است. روسیه پیش از این گفته بود آمریکا در امور داخلی اوکراین دخالت می‌کند و حتی اطلاعاتی به دست آورده مبنی بر اینکه این کشور در سفارت خود در کیف در حال آموزش شبه‌نظامیان اوکراینی است. اظهاراتی که از سوی خانم نولاند رد شده است.
گفتنی است، اوکراین از 21 نوامبر 2013 به شدت ناآرام است، و مخالفان این کشور در حالی که از حمایت‌های بی‌حد و حصر آمریکا و غرب برخوردارند، خواستار سرنگونی کامل نظام حاکم بر این کشورند.
مخالفان اوکراینی همان نارنجی‌هایی هستند که چند سال پیش از سوی حاکمیت فعلی این کشور به حاشیه رانده شده و شکست خوردند.