ناوگروه روسی پس از انجام تمرینات مشترک با ایران انزلی را ترک کرد
ناوگروه روسی میهمان ناوگان شمال، با بدرقه فرمانده ناوتیپ منطقه چهارم نیروی دریایی انزلی و انجام تمرینی مشترک با ناوگان شمال، بندرانزلی را به قصد باکو ترک کرد.
به گزارش ایرنا، فرمانده ناوگروه روسی در جمع خبرنگاران گفت: از طرف نیروی دریایی ارتش روسیه از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای بازدید از آستراخان دعوت میکنیم. ناخدا یکم کریل تارننکو با قدردانی از نیروی دریایی ارتش ایران، ابراز امیدواری کرد که همکاریهای دوستانه بین دو کشور همواره گسترش یابد. وی افزود: خزر دارای منابع طبیعی بسیار غنی است و تمامی همسایگان خزر باید برای حفظ محیط زیست طبیعی این دریا و منابعش تلاش و همکاری کنند. فرمانده ناو تیپ ناوگان شمال نیز در جمع خبرنگاران گفت: ناوشکن دماوند، ناوهای موشکانداز پیکان و جوشن یک فروند بالگرد نیروی دریایی ایران همراه ناوگروه روسی در محدوده آبهای 20 درصد جمهوری اسلامی ایران تمرین مشترکی کردند. ناخدا احمدرضا باقری با اشاره به حضور 200 نیروی ایرانی و 150 نیروی روسی در این تمرین مشترک، هدف از این دیدار و تمرین را افزایش تعامل و ارتقای توان رزمی و آشنایی بیشتر نیروها و توسعه همکاریهای مشترک عنوان کرد. ناوگروه روسی طی سه روز حضور در استان گیلان با فرمانده ناوگان شمال و فرماندار انزلی دیدار کرده و از ناوگان شمال، موزه نظامی و شهر انزلی، منطقه آزاد انزلی و ماسوله دیدن کردند. این سومین سفر ناوگروههای روسی به بندرانزلی است، پیش از این در سالهای 1386 و 1393 ناوگروههای این کشور با هدف ارتقای روابط دوستانه به ایران سفر کرده بودند. شایان ذکر است یک ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز تیر ماه سال 1392 با اعزام به آبهای سرزمینی کشور روسیه، در بندر آستراخان این کشور پهلو گرفت.