kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸
تشییع باشکوه شهیدان در سراسر کشور

خوش آمدید شهیدان دست بسته‌ ما/ کبوتران سبک بال پرشکسته ما

دیروز در سالروز شهادت جانگداز بنیانگذار مذهب شیعه، میلیون‌ها مردم عزادار ایرانی در سراسر کشور با تشییع ده‌ها مروارید سرخ غلتان شهدای غواص، غرق در معنویت و شور حسینی شدند.



به گزارش خبرنگاران کیهان از شهرهای مختلف کشور دیروز بی‌سابقه‌ترین تشییع در شهرهای کوچک و بزرگ کشورمان برگزار شد و مردم غیرتمند و شهیدپرورمان با حضور در خیابان‌ها و گلزارهای شهدا قدرشناسی خود را از جان برکفان این مرز و بوم به نمایش گذاشتند.
به گزارش خبرنگار کیهان از تهران با پیام رهبر معظم انقلاب دو تن از شهدای دست‌بسته غواص کشورمان از مقابل مسجد امام صادق(ع) واقع در میدان فلسطین تا محل حوزه هنری تشییع و در محوطه مقابل مسجد امام خامنه‌ای حوزه به خاک سپرده شدند.
انبوه تشییع‌کنندگان در حالی که دست‌نوشته‌هایی در مخالفت با برخی مفاد توافقنامه مذاکرات هسته‌ای در دست داشتند، پس از عبور از خیابان‌های طالقانی، استاد نجات‌اللهی، سمیه و حافظ و اقامه نماز در مقابل ورودی حوزه هنری شهدا را به محل حوزه منتقل کردند.
روی یکی از این دست‌نوشته‌ها خطاب به مسئولان نوشته شده بود: شهدای غواص با دست‌های بسته اجازه تجاوز به خاکمان را ندادند، مبادا شما با دستان باز خلاف شهدا عمل کنید؟!
بنابراین گزارش در حاشیه این مراسم باشکوه علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از این دو شهید به عنوان دو مروارید غلتان یاد کرد و گفت: این‌ها یادگاران کربلا هستند و از این پس مجاورت با قبور این دو شهید در حوزه هنری در شعایی از هیجانات معنوی قرار خواهیم گرفت.
تشییع بی‌سابقه شهدا در شهرستان‌ها
گزارش خبرنگار کیهان از ساری نیز حاکی است که این شهر نیز دیروز بی‌نظیرترین تجمع را در تقدیر و تجلیل از شهدای دفاع مقدس تجربه کرده است.
مردم عزادار ساری دیروز در سالروز شهادت امام‌الشهدا و موسس مذهب شیعه(ع) با تشییع بسیار باشکوه و عزتمند 30 کبوتر خونین‌بال صحنه‌ای از غیرت و بصیرت را به نمایش گذاشتند.
به گفته خبرنگار ما برنامه تشییع شهدا از روز پانزدهم مرداد در شهرهای مختلف استان به طور جداگانه برگزار و بالاخره دیروز همه شهدا در ساری مرکز استان مازندران با حضور انبوه و کم‌سابقه مردم این شهر به صورت جمعی تشییع و پس از برگزاری مراسمی در محل پارک موزه دفاع مقدس برای خاکسپاری در 10 شهرستان بدرقه شدند.
بر اساس اعلام کمیته جست‌وجوی مفقودین 7 تن از این شهدا شناسایی و مابقی گمنام هستند.
خبرنگار کیهان از گنبد کاووس نیز خبر می‌دهد که مردم شیعه و سنی این شهرستان دیروز 2 دردانه خط‌شکن و غواص دفاع مقدس را در فضایی آکنده از معنویت از میدان مرکزی تا میدان فراغی این شهرستان تشییع کردند.
بنابراین گزارش حضور دشمن‌شکن و کم‌نظیر شیعه و سنی شهرستان گنبد کاووس به قدری چشمگیر بود که همسنگران شهدا با تجدید دیدار در این مراسم همدیگر را به یاد روزهای دفاع مقدس در آغوش گرفتند و به یاد شهدا اشک ریختند.
خبرنگاران ما از شهرکرد و زنجان نیز گزارش می‌دهند که پیکرهای مطهر 13 شهید غواص درعملیات خیبر، بدر و فاو تشییع شدند.
بنابراین گزارش‌ها مردم زنجان دیروز 4 شهید را پس از تشییع در گلزار شهدای این شهر و در شهر تاریخی سلطانیه به خاک سپردند و پنجمین شهید این شهر را نیز پس از تشییع در محل ستاد فرماندهی نیروی انتظامی استان به خاک سپردند.
به گزارش خبرنگار ما از شهرکرد، پیکرهای مطهر 6 شهید گمنام و شهید قباد مرادی از شهدای تازه تفحص شده با حضور اقشار مختلف این شهر تشییع و برای خاکسپاری به شهرهای «بلداجی»، «گوجان»، «دشتک» انتقال یافتند و پیکر مطهر شهید قباد مرادی هم در شهرکرد و در کنار شهدای همرزم خود آرام گرفت.
خبرنگار کیهان از منطقه آزاد قشم نیز خبر می‌دهد که پیکر پاک 4 شهید غواص با استقبال پرشور مردم ولایی قشم از اسکله شهید ذاکری با اجرای تشریفات و نواختن مارش نظامی بر روی دستان مردان و زنان خداجو به سمت صحن امامزاده سیدمظفر(ع) شهر قشم در میان استقبال بی‌نظیر مدافعان خلیج فارس، شهدای دست‌بسته غواص باشکوه مثال‌زدنی تشییع شدند.
بنا به این گزارش، پیکر دو تن از این شهدا به درخواست مردم لارک از توابع شهرستان قشم در این جزیره به خاک سپرده شد و پیکر دو تن دیگر از این شهدا هم با حضور مردم ولایی هنگام در این جزیره آرام گرفتند.
همچنین به گزارش خبرنگار ما از قم پیکر پاک و مطهر یکی از شهدای تازه تفحص شده به نام شهید رحمت‌الله عربلو در شهر مقدس و شهیدپرور قم تشییع و پس از طواف برگرد مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه(س) در گلزار شهدای علی‌اکبر ابن‌جعفر(ع) به خاک سپرده شد.
این شهید با انجام آزمایشات دی.ان.ای شناسایی شده است.
خبرنگار کیهان از همدان نیز گزارش داد که پیکر مطهر سه گلگون‌کفن دیگر دیروز در همدان تشییع و به عنوان شهدای گمنام در این شهر به خاک سپرده شدند.
بنابر همین گزارش مردم مومن و انقلابی شهرستان رزن نیز دیروز پیکر شهید شناسایی شده محمد نجفی را تشییع و در روستای زادگاهش به خاک سپردند.
همچنین گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که ده‌ها شهید دیگر اعم از غواص و شهدای دیگر عملیات‌ها در شهرهای اصفهان، اهواز، بوشهر، بندرعباس، خرمشهر، شیراز، مشهد، یاسوج، کرمان، کرج، کاشان، بیرجند، شهر مقاوم و شهیدپرور دزفول، گناوه و سمنان در میان انبوه جمعیت مردمی و مسئولان محلی تشییع و به خاک سپرده شدند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا پیکر 38 غواص شهید گمنام روز دوشنبه از محل میدان امام(ره) به سمت گلستان شهیدان اصفهان تشییع شدند.
بر اساس این گزارش، حضور مردم در این مراسم نیز به حدی زیاد بود که تردد به سختی در مسیرهای تعیین شده صورت می‌گرفت.
حرکت کاروان پیکر غواصان شهید از چهارشنبه 14 مرداد از شهر کاشان آغاز و پس از عبور از شهرستان‌های آران و بیدگل، گلپایگان، خوانسار، فریدن، تیران، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، فلاورجان، لنجان، مبارکه، شهر بهارستان و شاهین‌شهر و برخوار، عصر دوشنبه همزمان با شب شهادت امام جعفر صادق(ع) در شهر اصفهان تشییع شد.
بنابراین گزارش دیروز نیز همزمان با سراسر کشور 9 شهید شناسایی شده دیگر دوران دفاع مقدس و دو شهید نیز از شهدای مدافعان حرم از میدان فیض به سمت گلستان شهدای اصفهان تشییع و در کنار دیگر همرزمانشان آرام گرفتند.
35 شهید گمنام و غواص دوران دفاع مقدس دیروز بر روی دستان مردم شهیدپرور خوزستان تشییع و در جای جای استان به خاک سپرده شدند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خوزستان در این مراسم 35 شهید گمنام و غواص سرافراز دوران دفاع مقدس بر روی دستان مردم قدرشناس شهرهای اهواز، دزفول، خرمشهر، هویزه، رامشیر، رفیع، حمیدیه، سوسنگرد و بستان تشییع و به خاک سپرده شدند.
همچنین 8 تن از شهدای گمنام در پارک جزیره، 2 تن در پارک گلستان و 2 تن دیگر در پارک شهید سبحانی اهواز به خاک سپرده شدند. صبح دیروز مردم ولایتمدار و شهیدپرور اهواز ضمن برپایی نماز بر پیکر شهیدان با آرمان‌های انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.
بنابراین گزارش‌ها مردم برازجان همزمان با سالروز شهادت امام صادق(ع) و تشییع شهدا در سراسر کشور با پیکر سردار شهید غلامرضا بیژنی وداع و وی را طی مراسم باشکوهی در زادگاهش روستای خیارزار از توابع شهرستان دشتستان به خاک سپردند.
ساحل‌نشینان خلیج همیشه فارس نیز دیروز صحنه‌های زیبایی را در تشییع 9 شهید غواص که خبرگزاری ایرنا از کم‌نظیرترین اجتماع‌های انسانی این شهر یاد کرده است، خلق کردند.
در آیین تشییع این شهیدان که یکشنبه شب از میدان دفاع مقدس تا امامزاده سیدمظفر(ع) برگزار شد، ازدحام جمعیت در مسیر شش کیلومتری موجب شد، رسیدن کاروان شهدای گمنام به امامزاده سیدمظفر(ع) ساعت‌ها به طول بینجامد.
این در حالی است که گرمای شدید هوا نیز نتوانست مانع عشق و اشتیاق مردم بندرعباس برای آخرین دیدار با فرزندان شهید ایران شود.
در آیین تشییع پیکرهای این شهیدان اقشار مختلف از زن و مرد، پیر و جوان، کارمند و دانشجو و مسئولان دولتی شرکت کردند و حضور نظامیان نیز به این آیین جلوه ویژه بخشیده بود.
نوحه‌ها و عزاداری سنتی ویژه جنوب با همراهی سنج و دمام و شروه‌خوانی از دیگر جلوه‌های این وداع به یادماندنی با شهدا بود.
گزارش خبرگزاری‌ها همچنین حاکی است که دیروز در شیراز 10 شهید، در خرمشهر 5 شهید، در مشهد 6 شهید، یاسوج 9 شهید، کرمان 20 شهید، البرز یک شهید، کاشان 4 شهید، بیرجند 9 شهید، دزفول یک شهید و دامغان یک شهید که اکثر آنها شهدای غواص هستند تشییع شدند و صدها هزار نفر با برگزاری برنامه‌های ویژه وداع تا گلزار شهدا برای خاکسپاری بدرقه کردند.