kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۵۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹
گزارش کیهان از ادعای سوال‌برانگیز کارشناس آژانس

انجام پیشاپیش تعهدات عملیات روانی یا واقعیت؟!

کارشناس پادمان‌های آژانس در ادعایی قابل تامل خبر داد ایران اغلب تعهدات خود در توافق وین را انجام داده است!

پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین-23 تیرماه- تصمیم بر آن شد که مفاد برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) در مجالس آمریکا و مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی ایران بررسی شود و در صورت تایید به اجرا درآید.
با وجود آنکه هنوز فرصت 60 روزه‌ای که برای این مرحله در نظر گرفته شده بود به پایان نرسیده است، خبرها حاکی از آن است که ایران بدون طی مراحل قانونی، اجرای تعهدات خود را آغاز کرده است!.
نهاد بین المللی خیانتکار طلبکار شد!
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا، توماس ایی شی کارشناس باسابقه بخش پادمان ها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:آژانس بین المللی انرژی اتمی هم اکنون نیز در حال انجام‌دادن فعالیت های خود است و بیشتر چیزهایی که در برنامه جامع اقدام مشترک با آن موافقت شده است، تاکنون نیز اجرا شده است.موضوع مهم باقیمانده حل ابعاد نظامی احتمالی است.
وی در ادامه مدعی شد: باید گزارش درباره این مسئله داده شود که آیا تهران قبلا برنامه تسلیحاتی را دنبال کرده است و اگر دنبال کرده است،از آن چه چیزی آموخته است.ایران دست‌کم در سال گذشته در برابر آژانس بین المللی انرژی اتمی در این زمینه کارشکنی کرده است!
ایی شی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لازم است گزارش خود را درباره مسئله ابعاد نظامی احتمالی تا ماه دسامبر ارائه کند.در صورتی که این گزارش مثبت باشد،تحریم های مربوط به هسته ای برداشته خواهد شد و بازرسی ها متمرکز بر اطمینان از اجرایی شدن مفاد برنامه جامع اقدام مشترک خواهد شد.ایران متعهد به مسیری ازاقدام شده‌است که به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه خواهد داد تا پایان سال به یک نتیجه مطلوب برسد.
احتمال دارد ایران کارهایی برای ساخت بمب کرده باشد!
وی گفت:می شود این احتمال را داد که ایران فعالیت های مرتبط با ساخت تسلیحات هسته‌ای را انجام داده باشد. اگر آژانس بتواند مشخص کند که ایران چه کاری کرد، می تواند بازرسی‌های خود را براین اساس که اگر ایران به اورانیوم با غنای بالا برای ساخت تسلیحات هسته ای رسیده است،تا چه اندازه در این زمینه پیشرفت داشته است، تنظیم کند. علاوه بر این اگر آژانس در آینده درباره چیزی ظن پیدا کند،مهم است که بتواند مشخص کند آیا این کار قبل از برنامه جامع اقدام مشترک اتفاق افتاده است یا بعد از آن.
توماس شی گفت:آژانس بین المللی انرژی اتمی پنج موضوع را دنبال خواهد کرد. یکی مسئله برنامه های مخفی است.آیا تاسیسات دیگری در حال حاضر وجود دارند یا در آینده ساخته خواهند شد؟ سپس مسئله تاسیسات اعلام شده مطرح است. چقدر در این تاسیسات سوءاستفاده صورت گرفته است و ما چگونه می توانیم براین تاسیسات نظارت کنیم که این اتفاق دیگر روی ندهد؟ ایران برنامه هسته ای بسیار پیچیده ندارد و دو فعالیتی که آنها انجام می دهند یکی غنی سازی اورانیوم است و دیگری تولید ایزوتوپ تحقیقاتی که می توان آنها را از دور نیز نظارت کرد. مسئله دیگر انحراف مواد اعلام شده است.به خاطر این که ذخایر ایران به مقدار کم است، رساندن آن به مقداری که مورد نیاز تولید سلاح است موجب به صدا درآمدن زنگ هشدار می شود.این به معنای سناریوی گریز هسته ای است. همچنین مسئله تلاش ایران برای یافتن تجهیزات،تامین،مواد یا دانش در بازار سیاه یا کشورهای دوست مطرح است.در نهایت این که بر محدودیت هایی که ایران در توافق آنها را قبول کرده است،نظارت خواهد شد.در همه موارد ما دو اردوگاه خواهیم داشت.گروهی که می گویند کاری که انجام شده است برای برداشتن تحریم ها کافی است و گروه دیگر که می گویند شواهد ثابت می کند ایران فریب کاری می کند.آژانس بین المللی انرژی اتمی با برقراری توازن در بین این دو دیدگاه مخالف لازم خواهد بود به فعالیت عینی ،علمی و دیپلماتیک خود ادامه دهد.
آژانس به آمریکایی های بیشتری نیاز دارد
کارشناس پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود:آژانس بین المللی انرژی اتمی قابلیت‌های شناسایی فعالیت های مخفی را دارد که این قابلیت ها در بیست‌و‌پنج سال از زمان بازرسی‌ها در برنامه های تسلیحاتی کره شمالی و عراق بیشتر شده است. قابلیت آژانس اکنون فوق العاده است.آژانس بین المللی انرژی اتمی حتی در کشورهای بسیار متخاصم دارای احترام است. بازرسان افراد حرفه ای و آگاه هستند و به آسانی نفوذ پذیر نیستند. وی گفت:هر کشوری این حق را دارد اجازه ورود بازرسان به کشور خود را به هر دلیلی ندهد.ایران به بازرسان آمریکایی اجازه ورود نمی دهد اما این رویه در صورتی که این گشایش موجب بهبود روابط بین ایران و آمریکا شود، می تواند تغییر کند اما حتی اگر تغییر هم نکند همچنان نیاز به آمریکایی های بیشتری در آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
لزوم موضع‌گیری مسئولان
در برابر ادعای کارشناس آژانس
گفتنی است ادعای انجام تعهدات متن برجام که از سوی کارشناس آژانس مطرح شده می‌تواند یک عملیات روانی حساب شده باشد تا اینگونه وانمود شود که کار از کار گذشته و مخالفت با توافق وین نتیجه‌ای نداشته و ایران به اغلب تعهدات خود در برجام عمل کرده است!
بر این اساس لازم است مسئولان و دست‌اندرکاران نسبت به این ادعا موضع‌گیری کرده و شفاف‌سازی لازم را به عمل آورند.
حمایت یهودیان آمریکا
 از توافق هسته‌ای
به گزارش فارس،پایگاه خبری «دیسپچ تایمز» نیز در خبری اعلام کرد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که یهودیان آمریکایی به طور کلی از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده‌اند.
«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جشنواره کوهسران شهرستان شمیرانات گفت: پیروزی تیم هسته‌ای نتیجه 10 سال مقاومت مردم در برابر تحریم‌های ناعادلانه قدرت‌های برتر جهانی بود.
عراقچی افزود: هرآنچه در جریان مذاکرات هسته‌ای روی داد منطبق بر مطالبات و خواسته‌های عینی و بحق ملت بابصیرت و آگاه ایران اسلامی بود.
وی در ادامه گفت: شجاعت و حمایت مردم از اعضای تیم مذاکره‌کننده در سایه رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی موجب شد تا طرف‌های مذاکره‌کننده بدانند که هیچکس نمی‌تواند بر سر یک ایرانی فریاد بزند.
60 نماینده آمریکا در راه تل آویو
تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا قصد دارند امروز طی سفر یک هفته‌ای به سرزمین های اشغالی فلسطین، مقام‌های رژیم صهیونیستی را نسبت به دادن رای منفی به برجام مطمئن کنند.
بیش از 60 نفر از نمایندگان آمریکایی قصد دارند با پرواز بیزینس کلاس به سرزمین‌های اشغالی فلسطین سفر کنند و در هتل‌های 5 ستاره اقامت کنند. آیپک (کمیته امور عمومی اسرائیل و آمریکا) مقدمات این سفر را فراهم کرده است. هدف اصلی آیپک این است که حداقل 80 درصد نمایندگان کنگره، یک بار به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده باشد.
این مسئله یک نمونه بی‌سابقه در بین دموکراسی‌های جهان به شمار می‌رود، یعنی نفوذ یک کشور بر نظام سیاسی یک کشور دیگر. آیپک حاضر نشده است در این خصوص توضیحاتی را ارائه کند.
به نوشته تسنیم تمرکز اصلی آیپک در گذشته بر وضعیت روابط فلسطین و اسرائیل بود ولی در سال‌های اخیر، آیپک تمرکز اصلی خود را روی ایران قرار داده است.
نیویورک تایمز؛ دورویی جمهوری‌خواهان آمریکا درباره ایران
شورای سردبیری روزنامه نیویورک‌تایمز  روز شنبه در سرمقاله‌ای مبالغه‌ها و تحریف‌های جمهوری‌خواهان مخالف برنامه جامع مشترک را پدیده‌ای فراتر از زشت توصیف کرد: «مایک هاگبی، یکی از نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری به طرح هولوکاست پرداخته و آقای اوباما را متهم می‌کند که اسرائیلی‌ها را به سمت درب کوره‌ها سوق می‌دهد. تام کاتن، سناتور آرکانزاس، جان کری، وزیر خارجه، که در دستیابی به توافق نقش داشت را به پونتیوس پیلاطس(حاکم رومی که حکم به تصلیب حضرت مسیح داد) تشبیه کرد.»
نیویورک‌تایمز در ادامه می‌نویسد رؤسای جمهور آمریکا از حزب جمهوری‌خواه همیشه از پیشگامان مذاکره با خصم برای حفظ صلح بوده‌اند. «ریچارد نیکسون روابط با چین را زمانی که تهدیدی کمونیستی به شمار می‌رفت عادی ساخت. رونالد ریگان توافقنامه موشکی را با شوروی امضا کرد، کشوری که موجب بی‌ثباتی در کل جهان شده و یهودیان را تحت آزار قرار داده بود. در این توافق نوع خاصی از موشک‌ها به صورت کامل حذف گردیدند».
«مذاکره با دشمنان یکی از اجزای اصلی دولتمداری بوده و می‌تواند جایگزینی حیاتی برای جنگ باشد. حتی زمانی که آمریکا در اوج قدرت بود، رهبرانش - شامل جمهوری‌خواهان - می‌دانستند که یک توافق موفق شامل مقداری مصالحه از جانب طرف دیگر است نه تسلیم کامل. با این حال اکنون جمهوری‌خواهان برای بدنام ساختن توافق سخت به دست آمده اوباما و در تعقیب یک توافق مبهم «بهتر»، از ایران می‌خواهند تسلیم شود.»
شورای سردبیری این روزنامه مطرح آمریکایی می‌نویسد: «این توافق به مانند هر توافق دیگر کمبودهایی دارد و هر تصمیمی ریسک‌هایی. اما اکثریت صاحبنظران مسئول- پنج قدرت بزرگ، شورای امنیت سازمان ملل، بخش اعظمی از کارشناسان هسته‌ای و نیز دیپلمات‌های ارشد آمریکایی- این توافق را به عنوان بهترین راه برای تضمین اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، پذیرفته‌اند.»
«زمانی که تصمیمات امنیت ملی از اجماع دو حزبی برخوردار است، آمریکا قدرتمندتر می‌شود. اما هیچ یک از این مسائل برای مخالفین توافق مهم نیست، بسیاری از آنها هیچگاه قصد نداشتند که به توافق رأی دهند و در جلسات استماع هفته گذشته در کنگره به صراحت نشان دادند که واقعیت‌ها رأی آنها را تغییر نخواهد داد.»