kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۵۲۱
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۵
واکنش‌ها به حضور آمانو در سنا

آژانس چشم سازمان‌های جاسوسی آمریکاست نه نهادی فنی و بی‌طرف

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از حضور دبیرکل آژانس انرژی اتمی در سنای آمریکا، این اقدام را برخلاف رسالت این سازمان دانسته و تاکید کردند که این نهاد غیرمستقل نمی‌تواند داور توافق هسته‌ای باشد.

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه هفته جاری برای حضور در سنای آمریکا جهت توضیح درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به واشنگتن سفر خواهد کرد.
در حالی که قرار بود توافق ایران و آژانس محرمانه بماند و مقامات کشورمان بارها روی این مسئله تاکید کرده‌اند اما روند تحولات حاکی است دل بستن به محرمانه ماندن مسائل و اطلاعات فعالیت‌های هسته‌ای ایران که به دست آژانس می‌رسد، چیزی جز خوش‌خیالی نیست!
 مقامات آمریکایی: از محتوای توافق محرمانه راضی هستیم!
اقدام آمانو برای حضور در سنای آمریکا در کنار اظهارات اخیر مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که آژانس همچنان راه گذشته را ادامه می‌دهد و به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست. «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفتند: «ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی البته اسنادی در خصوص حل و فصل جنبه نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور تهیه کرده‌اند که منتشر نشده ولی ما این اسناد را دیده‌ایم و از محتوای آن رضایت داریم.»
به گزارش فارس، «محمدحسن آصفری» نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این خصوص گفت: وقتی صحت این خبر را از آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جویا شدیم، وی به ما اعلام کرد توافق محرمانه‌ای بین ایران و آژانس وجود ندارد که آمانو بخواهد سناتورهای کنگره را از آن مطلع کند، در حالی که گویا وضعیت طور دیگری است.
 آمانو در مجلس شورای اسلامی حاضر شود
آصفری افزود: توقع از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران و سازمان انرژی اتمی این است که تمامی مسائل و توافقات محرمانه و غیرمحرمانه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اطلاع دهند چرا که زمانه محرمانه بودن مفاد مذاکرات در عرصه بین‌الملل تمام شده است.
وی در ادامه گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اگر می‌خواهد صداقت خود را نشان دهد باید همان گونه که کنگره آمریکا را در جریان توافق با ایران قرار داد با حضور در مجلس شورای اسلامی نمایندگان ملت ایران را نیز از توافق مطلع کند.
نماینده مردم اراک خاطرنشان کرد: اگر این نهاد تصمیم به شفاف‌سازی توافقات بین‌المللی دارد حضور و اظهار نظر آمانو در مجلس شورای اسلامی هم نوعی شفاف‌سازی به حساب می‌آید.
 وابستگی آژانس به سازمان‌های اطلاعاتی غرب
آصفری اظهار داشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن به دلیل گرایش به نهادهای اطلاعاتی- امنیتی غربی و صهیونیستی نشان داده که نمی‌تواند قاضی خوبی برای توافق برجام باشد.
در همین حال، «منصور حقیقت‌پور» نماینده مردم اردبیل و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حضور آمانو در شورای روابط خارجی آمریکا اثبات‌کننده فرمایش مقام معظم رهبری در عدم صداقت، عدم اعتماد و عدم عدالت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
حقیقت‌پور افزود: آمانو مثل شهروند آمریکایی و عضوی از سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی غرب در جهان شناخته می‌شود.
وی در ادامه گفت: باید این موضوع را حتمی دانست که اطلاعات محرمانه ایران در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و اسرائیل قرار خواهد گرفت لذا نباید تلقی طبقه‌بندی محرمانه از اطلاعات آژانس را داشت.
 افشای مفاد توافق ایران و آژانس
به مثابه نقض قطعی برجام
«فتح‌‌الله حسینی» نماینده مردم قصر شیرین و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این خصوص گفت: افشای هر جزء توافق ایران و آژانس برای سنا توسط آمانو به معنای نقض قطعی برجام است.
حسینی افزود: اگر قرار باشد آژانس در بحث مذاکرات ایران با 1+5 یک طرف دعوا باشد دیگر نمی‌‌تواند به عنوان نهاد بی‌طرف وارد شود.
 نجفی: احتمالا سفر آمانو
برای حمایت از برجام است!
«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: اینکه مجلس یکی از کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مدیرکل دعوت کند و آمانو این دعوت را بپذیرد یا نپذیرد جزو اختیارات خود مدیرکل است!
نجفی در ادامه در اظهارنظری تامل‌برانگیز گفت: احتمالا آقای آمانو در حمایت از برجام و در راستای کمک به تصویب توافق در کنگره این دعوت را پذیرفته است!
این اظهارنظر در حالی است که آژانس انرژی اتمی در طول 12 سال نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران هیچگاه عادلانه و مستقل با این موضوع برخورد نکرد و گزارش‌های مغرضانه متعددی علیه کشورمان منتشر کرد.
نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: با توجه به اینکه آمانو در حال حاضر دعوت جمعی از سناتورهای سنای آمریکا را پذیرفته، قاعدتا اگر مجلس کشور دیگری غیراز آمریکا هم از ایشان دعوت کند، او باید چنین دعوتی را هم بپذیرد.
وی افزود: قطعا توافقات بین یک کشور عضو و آژانس که جنبه محرمانه دارد به هیچ وجه نمی‌تواند در اختیار هیچ کشور دیگری قرار بگیرد و همانطور که در بحث‌های کنگره هم معلوم شد متون محرمانه بین ایران و آژانس حتی در اختیار دولت آمریکا هم قرار نگرفته است و لذا قطعا در اختیار نمایندگان سنای این کشور هم نمی‌تواند قرار بگیرد.
نجفی اظهار داشت: در هر صورت ما در خصوص یک نقشه راهی توافق کرده‌ایم که اجرای آن جزیی از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) نیست و لذا حتی اقدامات ما و آژانس قبل از تصویب برجام در کنگره شروع شده است.
«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز گفت: انتظار می‌رود آمانو استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حفظ کند.
کمالوندی افزود: صرف نظر از تصمیم مدیرکل آژانس برای اینکه به کجا سفر می‌کند، آنچه برای ما اهمیت دارد، استقلال و بی‌طرفی آژانس است و مدیرکل ضامن استقلال و بی‌طرفی این نهاد بین‌المللی محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: توافق اخیر ایران و آژانس ادامه بیانیه تهران برای همکاری گام به گام تهران و آژانس بین آقایان صالحی و آمانو انجام شد که هدف آن روشن شدن موضوعات گذشته و حال و پایان دادن به روند طولانی سؤالات آژانس یک بار برای همیشه بود.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: تاکید ما در تمام مذاکرات با آژانس، حفظ ملاحظات و نگرانی‌های کشورمان در رابطه با محرمانه ماندن اطلاعات و چگونگی ترکیبات توافق شده با این نهاد بین‌المللی است که اخیرا نیز پس از شنیدن مطالبی در کنگره آمریکا، نماینده دائم کشورمان در آژانس طی یادداشتی بر این موضوع تاکید کرد.
کمالوندی اظهار داشت: انتظار داریم که طبق اساسنامه آژانس و موافقتنامه پادمان، ملاحظات امنیتی کشورمان مد نظر قرار گیرد، همچنان که در بند 10 توافق اخیر، بین دو طرف موافقت شده است که در این چارچوب ملاحظات امنیتی و نگرانی‌های ایران مد نظر قرار گیرد.
گفتنی است پیش از این، «جی کارنی» سخنگوی وقت کاخ سفید در مردادماه 91 به صراحت اعلام کرد: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همان چشم‌های ما هستند که هرگونه پیشرفتی در برنامه هسته‌ای ایران را رصد می‌کنند.
«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا نیز در این خصوص به صراحت گفت: تمام بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط آمریکایی‌ها آموزش دیده‌اند و تجهیزات مورد استفاده آنها در بازرسی‌ها نیز ساخت آمریکاست.