kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۹۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
استاد رحیم‌پور ازغدی:

ادعای تاکید رهبری بر قبول برجام دروغ محض است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما طرفدار اجتهاد هستیم اما با تحجر و قشری‌گری هم مخالفیم، گفت: ما به دنبال عقلانیت جهادی به معنای محاسبات عقلانی با هدف جهادی نه با هدف سازش و عقب‌نشینی هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن رحیم‌پور ازغدی طی سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه ما طرفدار اجتهاد هستیم اما با تحجر و قشری‌گری و تجدیدنظرطلبی و انحراف با این خط به اسم نواندیشی مخالفیم، گفت: ما به دنبال عقلانیت جهادی به معنای محاسبات عقلانی با هدف جهادی نه با هدف سازش و عقب‌نشینی هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جوهر مکتب امام عقلانیت جهادی است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر لزوم ضرورت اصلی فرعی کردن مکتب امام تاکید کردند و از این‌رو باید به همه حرف‌های امام توجه شود به ویژه حرف‌های دو سال پایانی حضرت امام و بالاخص وصیت‌نامه ایشان؛ چراکه این مسائل چیزی نیست که بگوییم تاریخ مصرف داشته و هر کس که به انقلاب و امام که امروز جهانی شده وفادار است باید به آن توجه کند.
وی گفت: ما متاسفانه در حال حاضر دو موضع‌گیری افراط و تفریط‌گونه در کشور داریم و هر دو فکر می‌کنند که عقلانیت و مصلحت یک طرف است و ایدئولوژی، مکتب و شرف ملی طرف دیگر در حالی که این‌گونه نیست و در مکتب اسلام و انقلاب اینها را در دو قطب مختلف تعریف نمی‌کنیم و اساسا جزیی از آرمان‌های انقلاب اسلامی همین مسئله مصالح و حقوق ملت است.
رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه آرمان‌های ما شامل منافع مادی و معنوی ملت ایران است، افزود: طبق مکتب امام ما در مسائل هسته‌ای معتقدیم اینکه عده‌ای بگویند شکست مطلق خوردیم و همه چیز نابود شد و جام زهر را سر می‌کشیم و این معاهده ترکمانچای و کشورفروشی است منطقی نیست و هم اینکه کسانی وقتی هنوز هیچ چیز مشخص نشده جشن پیروزی می‌گیرند و می‌گویند برد- برد، سه بر دو حاصل شده است هم منطقی نیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جام زهر و جشن پیروزی در کار نیست، یادآور شد: مکتب سیاسی امام و خط قرمزهایی که رهبری تعیین کردند باید صد در صد رعایت شود و نباید افراط و تفریط صورت گیرد و از طرف دیگر نباید یکدیگر را به خیانت متهم کنند.
وی تصریح کرد: تعادل، منطق و اخلاق بسیار مهم است و از این رو نسبت‌هایی که به رهبری داده می‌شود باید دارای سند باشد چراکه رهبری فرمودند ما حرف‌های خصوصی نداریم، مسئله انعطاف در تاکتیک مبارزاتی یک بحث است و این با آرمان‌گرایی نیز منافات ندارد اما ذلت‌طلبی و تجدیدنظرطلبی بحث دیگری است.
رحیم‌پور ازغدی اظهار داشت: در داخل کشور برخی می‌گویند پذیرش بخش‌هایی از برجام و کل قطعنامه انفعال است و برخی دیگر خلاف این اعتقاد را دارند به هر حال باید از دو قطبی‌ کردن جامعه و نیروهای انقلاب پرهیز کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نباید به منتقدان تندرو و یا همفکر اسرائیل گفته شود، یادآور شد: هر دو تعبیر غلط است و در این فرصت 3 ماهه‌ای که وجود دارد متخصصین باید با رعایت قانون اساسی و حقوق بین‌المللی این موضوع را بررسی کنند و شخص رئیس‌جمهور در برابر خدا و خلق مسئولیت درجه یک دارد.
وی با بیان اینکه آقای رئیس‌جمهور در انتخابات وعده داد که هم چرخ اقتصاد کشور بچرخد و هم سانتریفیوژها، یادآور شد: بنابراین رئیس‌جمهور در برابر توافق مسئول درجه اول است و در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشد، اگر طبق وعده‌هایی که داده‌اند مسائل پیش برود به آنها تبریک می‌گوییم.
رحیم‌پور ازغدی با تاکید بر اینکه نمایندگان، رئیس‌جمهور و شورای امنیت نمایندگان قانونی و مشروع ملت ایران هستند، یادآور شد: باید خیلی سریع جلوی بخش‌هایی از این توافقنامه که به ضرر منافع ملت است را بگیرند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: قرار نبوده که ما بمب اتم بسازیم و هرگز چنین حرفی نبوده و این مسئله را آنها در کاسه دنیا گذاشتند و مدعی شدند که ایران خواسته بمب اتم بسازد و ما جلوی آن را گرفته‌ایم در حالی که اگر ما می‌خواستیم قبلا بمب اتم می‌ساختیم؛ اما مسئولان تراز اول غربی نیز گفتند ایران می‌توانست سال‌ها پیش بمب اتم بسازد اما این کار را نکرده و تحریم‌ها هم ایران را از پای درنیاورده است.
وی گفت: اینها باور نمی‌کردند ما بتوانیم 19 هزار سانتریفیوژ به دست نیروهای خودمان راه‌اندازی کنیم و غنی‌سازی 20 درصد کسب کنیم ولی ما توانستیم و این کار را انجام دادیم، می‌خواستند راکتور آب سنگین نداشته باشیم ولی ما ساختیم و آنها عقب‌نشینی کردند.
رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه ملت به طور مطلق نه موافق با برجام هستند و نه مخالف، عنوان کرد: در برجام بخش‌های مثبت، منفی و حتی مشکوک و خطرناک وجود دارد که باید به صورت دقیق و فنی بررسی شود و بین نیروهای داخلی نباید چندگانگی به وجود آید، ‌کسانی که تصور می‌کنند ملت ایران شعور کافی ندارند ولو شعار مردم‌سالاری سر بدهند دشمن مردم هستند و ملت باید کاملا در جریان برجام قرار بگیرند و بدانند رئیس‌جمهور و مجلس چه تصمیمی می‌گیرند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: می‌خواهند با جنگ نیابتی و پس از آن جنگ مستقیم (که نمی‌توانند) جنگ داخلی را از طریق حضور لیبرالیسم و جریان‌های به اصطلاح میانه‌رو در ایران راه بیندازند و در این زمینه نقشه جامعی را دنبال می‌کنند.
وی بیان داشت: اینکه بگوییم گفتمان مقاومت انقلابی شکست خورد یا جشن بگیریم خیانت به انقلاب است، ‌نباید هیچ جسارتی به حقوق ملت شود. باید شرط و شروط داشته باشیم و با مسائل مشکوک و خلاف مقابله کنیم، ما غنی‌سازی را در مذاکرات تصویب کردیم و آنها می‌خواهند قطعنامه‌هایی که موافقت کردند زیر سوال ببرند.
رحیم‌پور ازغدی اظهار داشت: ابعاد احتمال تهدیدهای نظامی آینده، نحوه برداشته شدن تحریم‌ها و تضمین آن و احتمال بازگشت تحریم‌ها با بهانه‌جویی یکی از کشورها چقدر بررسی شده است؟ آیا ریش و قیچی را به آژانس دادیم که خودش با همین کشورها است؟ گاهی ممکن است تعهدات آغاز دردسر باشد و بعد ببینیم تحریم‌ها برگشته است و از ما هم اعتراف گرفته‌اند که اگر ابهامات شفاف نشود اینگونه است.
وی با بیان اینکه مجلس، دولت و شورای امنیت باید پاسخگو باشند، گفت: اینکه همه جزئیات را به رهبری ارجاع دهند درست نیست زیرا مقام معظم رهبری وظیفه ندارند در مورد تمام جزئیات نظر بدهند، ایشان خطوط قرمز را تعیین کردند.
رحیم‌پور ازغدی گفت: هیچکس هم نباید مجلس، دولت و شورای امنیت را به خیانت متهم کند. باید مراقب باشیم که ساده‌لوح نباشیم زیرا اعتماد به دشمن ساده‌لوحانه است، آنها اعلام می‌کنند که به ایران اعتماد ندارند چطور ما می‌توانیم به آنها اعتماد کنیم؟ در همین دو هفته در مورد تهدید نظامی صحبت کردند و گفتند کارها را ادامه می‌دهیم، اینها می‌خواهند ما نباشیم. ما هم نباید بیش از اندازه ذوق‌زده شویم. زیرا خطرناک است.
وی خاطرنشان کرد: مبلغ بلوکه شده نیز باید شفاف شود. آمریکا می‌گوید 150 میلیارد دلار است که می‌شود
50 میلیارد دلار آن را به ایران داد ولی برخی هم گفتند تا ده سال دیگر یک ریال هم به ایران برنمی‌گردد، در داخل هم چندگویی داشتیم که این مسائل باید مشخص شود. برخی قبل از مذاکرات گفتند 200 میلیارد دلار است و بعد از مذاکرات می‌گویند 7 میلیارد دلار بوده که آن هم خرج شده است، این چندگانه حرف زدن‌ها درست نیست.
رحیم‌پور ازغدی اظهار داشت: برخی گفتند مشکلات با توافق حل می‌شود و حالا می‌گویند منتظر معجزه نباشید، واقعیت را به مردم بگویید که مردم بدانند بخش مهم اقتصاد از بی‌عرضگی ماست که مسئولان نمی‌توانند واردات و صادرات را درست کنترل کنند و جلوی واردات را می‌گیرند و نمی‌توانند نظام مالیات را اصلاح کنند و نظام اداری در زمینه اختلاس اصلاح نشده است، من نمی‌گویم تحریم مشکل‌ساز نبوده ولی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.
وی گفت: مسئله پروتکل الحاقی و نقشه راه ایران و آمانو نیز باید شفاف شود. نکند خودمان امضا کنیم که تحریم‌ها قانونی شده است. آمانو آلت دست آمریکا است و بزرگترین صادرکننده سلاح جنگی جهان همین‌ها هستند. دزد و پلیس و قاضی یکی است. بنابراین باید ابهامات برگشت‌پذیری تحریم‌ها را برطرف کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: قدرت واقعی روی زمین است نه روی کاغذ. قدرت ملت را حفظ کنید. در این صورت اگر هزاران قطعنامه هم صادر کنند غلطی نمی‌توانند بکنند، در سخنان مقام معظم رهبری کاملا انسجام وجود دارد و ایشان همیشه می‌گویند ما به اینها خوشبین نیستیم ولی واقع‌بین هستیم. اگر زیر توافق‌ها بزنند به گونه‌ای زیرش می‌زنیم که صدایش در منطقه و جهان بپیچد.