kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲
معاون رئیس‌جمهور:

روستاییان مرزنشین تسهیلات اشتغالزایی بدون بهره دریافت می‌کنند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهوری گفت: به روستاییان مناطق مرزی که با تشکیل شرکت یا تعاونی که در کارها به دولت کمک کنند 9 برابر میزان سهم ‌آورده آنها تسهیلات بدون کارمزد پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوالفضل رضوی شامگاه پنجشنبه در کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایری استان کرمانشاه اظهار کرد: به عنوان نمونه اگر در چنین روستایی، سهم آورده خانواری در آن شرکت یا تعاونی 50 میلیون ریال باشد، 450 میلیون ریال تسهیلات بدون دریافت هیچ سود و بهره‌ای اعطا خواهد شد. وی ادامه داد: همچنین اگر در روستاهای مرزی 50 خانوار مشارکت داشته باشند تا 1/5 برابر سهم آورده، اگر یکصد خانوار مشارکت داشته باشند تا چهار برابر، اگر 150 خانوار مشارکت کنند تا 6 برابر و اگر 200 خانوار و به بالا مشارکت داشته باشند تا 9 برابر تسهیلات بدون کارمزد به آنان پرداخت می‌شود.
رضوی خاطرنشان کرد: این میزان تسهیلات برای روستانشینان غیرمرزی در صورت مشارکت 200 خانوار، چهاربرابر سهم آورده با کارمزد سه درصد و در صورتی که 50 خانوار مشارکت کنند به مقدار سهم‌آورده‌ا‌شان خواهد بود، ضمن اینکه مشارکت 50 خانوار به بالا تا 200 خانوار نیز براساس سهم آورده آ‌نان محاسبه و تسهیلات پرداخت خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه برای دریافت این تسهیلات، افراد ساکن در روستاهای مرزی و غیرمرزی نیاز به معرفی هیچ‌گونه ضامنی ندارند و شماره ملی آن‌ها حکم ضمانت آن‌ها را دارد، در خصوص نحوه بازپرداخت تسهیلات نیز گفت: 2 سال نخست به عنوان دوران مشارکت، یک سال به عنوان تنفس و از سال چهارم به مدت پنج سال بازپرداخت تسهیلات آغاز خواهد شد.
رضوی با بیان اینکه تقریبا  یک سوم از جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند، افزود: در سال‌های گذشته شاهد کوچ بسیاری از روستانشینان به شهرها و به ویژه مناطق حاشیه‌ای به امید زندگی بهتر در شهرها بودیم.
رضوی گفت: در برنامه ششم توسعه دولت 30 شورا را مصوب کرده که یکی از آن‌ها شورای توسعه روستا و عشایر است که در آن راه‌های برخورداری هرچه بیشتر افرادروستایی و عشایر از معیشت بهتر بررسی و برای اجرا به دولت اعلام می‌شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در برنامه ششم توسعه و توسط شورای توسعه روستاها و عشایر انجام شده دادن معافیت‌های مالیاتی 10 ساله به واحدهای تولیدی مستقر در روستاهاست.
وی یادآور شد: 13 درصد از مبلغی که واحدهای تولیدی روستاها برای حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی می‌پردازند نیز به دولت واگذار می‌شود.
رضوی همچنین از شناسایی روستاهای مستعد در امر گردشگری خبر داد و گفت: امسال یکصد روستای دارای جاذبه‌های گردشگری به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای فروش محصولات و همچنین بحث صنایع دستی معرفی می‌شوند.