kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵

ملا اختر منصور جانشین ملاعمر و رهبر طالبان شد

گروه تروریستی طالبان رسما خبر مرگ «ملا‌عمر» را تایید و «ملا محمد اختر منصور» را به عنوان رهبر جدید خود معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، طالبان روز پنجشنبه خبر مرگ «ملا عمر» را اول تکذیب بعد تایید کرد! در بیانیه‌ای که طالبان مرگ ملا عمر را تایید کرده آمده است؛ از این پس «ملا محمد اختر منصور» رهبر طالبان افغانستان خواهد بود.
چهارشنبه گذشته «اشرف غنی احمدزی» رئیس‌جمهور افغانستان، خبر مرگ ملا عمر را  رسما تایید کرده بود. بر اساس گزارش رسانه‌ها، ملا عمر دو سال و چهار ماه قبل بر اثر بیماری «سل» مرده است.
در بیانیه روز پنجشنبه طالبان همچنین، آمده است که «ملا عمر»، اختر منصور را به عنوان یک فرمانده با ایمان قبول داشت و به وی اختیارات کاملی برای پیگیری مذاکرات صلح با دولت کابل داده بود.»
«ملا اختر منصور» در دولت طالبان وزیر حمل‌ونقل هوایی بود. این دولت در حمله مشترک آمریکا و مجاهدین شمال در سال 2001 فرو پاشید. ظاهرا مسئولان شورای عالی صلح افغانستان نسبت به اختر منصور نگاه مثبت‌تری دارند.در ارتباط با نحوه مرگ ملا عمر، در بیانیه طالبان  آمده است: همانگونه که مستحضر هستید، ملا عمر موسس و زعیم طالبان، چندی قبل در نتیجه بیماری درگذشت.
به گزارش فارس، طبق این بیانیه، مولوی «هیبت‌الله آخوندزاده» رئيس سابق محاکم طالبان و «سراج‌الدین حقانی» فرزند مولوی «جلال‌الدین حقانی» به عنوان معاونان رهبر (جدید) طالبان منصوب شدند.در پی انتشار خبر مرگ ملا عمر، این خبر به سرعت در کانون توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت و رسانه‌های صوتی، تصویری و نوشتاری این خبر را تیتر یک خود کردند.
در همین حال، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد، دور دوم مذاکرات صلح با طالبان،‌ به علت مرگ سرکرده این گروه، به تعویق افتاده است.در مورد زمان دقیق از سرگیری مذاکرات خبری نرسیده است. گروه تروریستی طالبان طی ماه‌های اخیر و هفته‌های گذشته برخی مناطق افغانستان را تحت سیطره خود درآورده است.