kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۴۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
در واکنش به تحریم‌های غرب

پوتین دستور داد تمام محصولات کشاورزی و غذایی اروپا معدوم شود

رئیس‌جمهور روسیه در یک اقدام تاریخی، قاطع و انقلابی و در واکنش به تحریم‌های ضدروسی غرب دستور نابودی تمام محصولات کشاورزی، غذایی و دامی واردشده به این کشور از اروپا را صادر کرد.

طی یک سال گذشته اتحادیه اروپا و آمریکا به بهانه تحولات اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه تحریم‌های زیادی را علیه افراد و شرکت‌های روسی اعمال کرده‌اند که این تحریم‌ها با مقابله به مثل روسیه مواجه شده است. حال دستور انقلابی پوتین به انهدام محصولات دامی و کشاورزی وارداتی از اروپا دوئل روسیه و غرب را وارد مرحله جدیدی کرده است.
به گزارش «بیزینس اینسایدر »، براساس  فرمان جدیدی که پوتین چهارشنبه گذشته آن را امضا کرده است  تمام محصولات کشاورزی، دامی و غذایی وارد شده به این کشور از کشورهای اروپایی نابود خواهد شد.بر اساس این دستور  که از 6 آگوست (15 مرداد) اجرایی خواهد شد محصولات کشورهایی که طی یک سال گذشته در تحریم‌های ضد روسی  مشارکت داشته‌اند، نابود خواهد شد.
 این دستور بخشی از قانونی است که روسیه از سال  2014 اجرایی کرده است که براساس آن مسکو واردات محصولات کشاورزی، مواد خام و فراوری شده غذایی و محصولات دامی از برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا را ممنوع اعلام کرده است.
 به گزارش فارس، طی روزهای اخیر نیز کشاورزان و تولید کنندگان محصولات لبنی در فرانسه به دلیل کاهش قیمت بازار محصولات خود در این کشور دست به اعتراض زده‌اند که یکی از اصلی‌ترین دلایل افت بازار این محصولات در اروپا، کنار رفتن بازار روسیه به عنوان یکی از اصلی‌ترین وارد کنندگان این محصولات از این کشورها بوده است.
آمریکا روز پنج شنبه نیز تحریم‌های تازه‌ای را علیه مسکو اعمال کرد و در تازه‌ترین اقدام خود فهرست افراد و شرکت‌های تحریم شده را گسترش داده است.
به گزارش تسنیم، به نقل از رویترز،دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: تحریم‌های جدیدی را علیه ۸ شرکت و فرد اعمال کرده است که متهم به حمایت از «گنادی تیمچنکو» تاجر بزرگ گاز طبیعی روسیه بوده‌اند، فردی که قبلا از سوی واشنگتن تحریم شده است.
این تحریم‌ها شامل دو شرکت روسی نیز شده است که به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، از بوریس روتنبرگ تاجر بزرگ روس و از متحدان نزدیک پوتین حمایت می‌کرده‌اند.
آمریکا همچنین چهار مقام سابق اوکراینی را که از نزدیکان ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور پیشین این کشور بوده‌اند، به فهرست تحریم‌ها افزوده است. پنج شرکت پیمانکاری در بندر کریمه و یک شرکت کشتیرانی نیز به خاطر فعالیت در شبه جزیره کریمه از سوی آمریکا تحریم شده‌اند.