kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۴۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
بر اساس اسناد جدید فاش شده

آمریکا از نخست‌وزیر ژاپن هم جاسوسی کرده است

اسناد جدید منتشر شده نشان می‌دهد که آمریکا حتی از نخست وزیر ژاپن و شرکت‌های بزرگ ژاپنی نیز جاسوسی کرده است.

طی ماه‌های گذشته اسناد زیادی از سوی رسانه‌ها و از جمله ویکی لیکس منتشر شده که نشان می‌دهد آمریکا از نزدیک‌ترین متحدان خود مثل آلمان و فرانسه جاسوسی می‌کند. حال خبر می‌رسد که واشنگتن به ژاپن متحد بسیار نزدیک خود در آسیا نیز رحم نکرده و مقامات بلند پایه و شرکت‌های بزرگ این کشور هدف جاسوسی‌های آمریکا بوده‌اند.
بر اساس گزارش  پایگاه خبری استرالیایی «ساچردی پیپر»، اسناد تازه‌ای که توسط ویکی‌لیکس منتشر شده نشان می‌دهد که آمریکا از «شینزو آبه» و دیگر مقامت سطح بالای ژاپنی جاسوسی کرده و اطلاعات آن را در اختیار متحدانش از جمله استرالیا که در حال مذاکرات تجارت آزاد با توکیو است قرار داده است.
 به گزارش فارس براساس اسنادی که از آژانس امنیت ملی آمریکا بدست آمده است، «آمریکا دسترسی عمیقی به حلقه داخلی دولت ژاپن داشته و اطلاعات حساس و محرمانه‌ای در زمینه موضوعاتی نظیر روابط توکیو-واشنگتن، موضوعات تجاری و سیاست‌های این کشور در زمینه تغییرات آب و هوایی بدست آورده است.» این اطلاعات توسط واشنگتن به 5 کشور از شرکایش از جمله دولت استرالیا ارائه شده است.
این گزارش می‌افزاید: «واشنگتن اطلاعات زیادی از مباحث سطح بالای شینزو آبه در سکونتگاه وی بدست آورده است.  یکی دیگر از اهداف جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا «یوئیچی میازاوا» وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت این کشور بوده است.
در این گزارش همچنین آمده: دیگر اهداف آمریکا و متحدانش رهبری سیاسی ژاپن؛ آژانس مرکزی دولت که مستقیما تحت نظر نخست وزیر و کابینه قرار دارد و به اداره کابینه ژاپن معروف است و دیگر وزرای کلیدی کابینه ژاپن بوده است. نظارت و جاسوسی آمریکا از دولت نیز فراتر رفته و شامل شرکتهای بزرگ و اصلی ژاپن از جمله میتسوبیشی و بانک ژاپن نیز شده است.
پیش از این اسناد جاسوسی آمریکا از صدراعظم آلمان و حتی بنیامین نتانیاهو منتشر شده بود.