kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۳۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
رئیس سازمان خصوصی‌سازی:

تمام شرکت‌های برق واگذار می‌شود

رئیس سازمان خصوصی سازی کشور از واگذاری تمام شرکت‌های برق خبر داد.


میرعلی اشرف عبداله پوری حسینی در نشست هماهنگی نحوه قیمت‌گذاری دارایی‌های شرکت‌های توزیع نیروی برق در جمع مدیران شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور با بیان این مطلب که ما گزینه‌ای جز تعیین قیمت برای شرکت‌های توزیع و واگذاری آنها به بخش خصوصی نداریم، اظهار داشت: تمام شرکت‌های بزرگ از جمله نیروگاه‌ها بجز 20 درصد سهم دولت، مابقی یا واگذار شده و یا خواهند شد.
وی با بیان اینکه در اصل 44 قانون اساسی آمده است که بخشی از امور که شامل نیروگاه‌ها و شبکه‌های انتقال نیرو است در حاکمیت دولت باقی خواهد ماند، افزود: در انتهای اصل 44 قید شده که سه بخش خصوصی و تعاونی و دولتی بایستی به صورتی با هم ارتباط داشته باشند که مزاحمتی برای یکدیگر ایجاد نکنند  و مانع رشد اقتصادی کشور نشوند.
پوری حسینی با بیان اینکه قبل از تاسیس سازمان خصوصی سازی وزارت خانه‌ها راسا به خصوصی‌سازی اقدام می‌کردند، گفت: تا قبل از سال 84 سازمان خصوصی‌سازی اجازه نداشت شرکت‌هایی که در صدر قانون اصل 44 از آنها اسم برده شده را واگذار کند که نیروگاه‌ها و شبکه‌های انتقال نیرو جزو این دسته بودند، اما در سال 84 مجموعه سیاست‌هایی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شد که پس از تایید مقام معظم رهبری بندهای (الف، ب، د، ه) در خرداد 84 در زمان دولت هشتم و سیاست بند ج در تیرماه سال 85 که حدود یک سال از شروع دولت نهم می‌گذشت، ابلاغ شد.
وی ادامه داد: به موجب بند «ج» دولت اجازه پیدا کرد که شرکت‌هایی را در صدر اصل 44 از آنها نام برده شده است را نیز واگذار نماید و بند «ج» نقطه عطفی در قانون خصوصی‌سازی شد و از آن پس سازمان خصوصی سازی مجاز شد صنایع مادر و صنایع بزرگ و نیروگاه‌‌ها و پالایشگاه‌ها وپتروشیمی‌ها وحتی شرکت مخابرات را نیز به بخش خصوصی واگذار نماید.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور تصریح کرد: بجز 20 درصد سهم دولت در شرکت‌های بزرگ از جمله نیروگاه‌ها واگذار شده و یا خواهد شد.
وی با بیان اینکه شرکت‌های توزیع نیروی برق نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند، اضافه کرد: در دولت یازدهم مباحث کارشناسی واگذاری را با مدیران وزارت نیرو بررسی کردیم و پس از جلسات مستمر متوجه ساختار تاریخچه و مشکلات شرکت‌های توزیع نیروی برق و اشکالات آنها در زمینه واگذاری شدیم.
پوری حسینی با اشاره به اینکه سازمان خصوصی‌سازی در خصوص شرکت‌های توزیع نیروی برق اطلاعات لازم را کسب نموده است و با این شرکت‌ها بیگانه نیست، اضافه کرد: پس از برگزاری جلسات مکرر با معاونین وزیر نیرو به یک جمع‌بندی رسیدیم که تا زمانی که قیمت برق یارانه‌ای است امکان واگذاری شرکت‌های توزیع نیروی برق به بخش خصوصی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: هیئت وزیران مصوبه‌ای صادر کرده که بر اساس آن به سازمان خصوصی‌سازی مجوز داده تا سهم دولت در شرکت‌های توزیع نیروی برق تا زمان واقعی شدن قیمت برق واگذار نشود.
رئیس سازمان خصوصی سازی کشور با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی موظف به تعیین و قیمت‌گذاری بر روی شرکت‌های توزیع نیروی برق است، گفت: خصوصی‌سازی دل‌خواهی نیست و ما گزینه‌ای جز تعیین قیمت برای شرکت‌های توزیع و واگذاری آنها به بخش خصوصی نداریم، در صورت کوتاهی از این امر اتفاقی خواهد افتاد که هیچیک از ما و شما خودمان را نخواهیم بخشید.