kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
رئیس سازمان توسعه تجارت:

فعالیت گمرکات ایران و عراق 24 ساعته می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: از جانب دولت‌های ایران و عراق سعی بر این است که گمرکات دو کشور 24 ساعته فعالیت کنند و تعطیلی نداشته باشند.

ولی‌اله افخمی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت تجارت بین ایران و عراق اظهار کرد:
از جانب دولت ایران و عراق سعی بر این است که فضای مناسبی فراهم شود تا گمرکات کشور 24 ساعته فعالیت کنند و تعطیلی نداشته باشند تا مبادله کالا با عراق به نحو مطلوب‌تری انجام شود.
وی با بیان اینکه مشکلات صادراتی به عراق به دو بخش تقسیم می‌شود،‌ گفت: برخی مشکلات به دلیل مسائل مرتبط با مرز و انتقال کالاست و مشکلات دیگر به نقل و انتقال پول مربوط می‌شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: قطعا هرچه زودتر، عراق به امنیت و آسایش برسد شرایط مناسب‌تری برای توسعه اقتصادی این کشور فراهم می‌شود و مبادلات ما با آنها افزایش خواهد یافت.
افخمی‌راد با اشاره به اینکه عراق دومین شریک تجاری ایران پس از چین محسوب می‌شود ادامه داد: آنچه در توان سازمان توسعه تجارت در ارتباط با تسهیل تجارت با عراق باشد انجام می‌دهیم.
براساس این گزارش، طی سال‌های گذشته یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صادرات به عراق، حمل مستقیم کالا عنوان شده بود که برای حل این مسئله بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت در اوایل ماه گذشته با تاسیس یک شرکت حمل‌ونقل در داخل عراق اقدام به ورود کامیون‌های عراقی به داخل کشور و بارگیری از مبدا شد.
بر اساس اعلام رایزن بازرگانی ایران در عراق با توجه به مذاکرات انجام شده با وزارت بازرگانی آن کشور، مشکل مرز سومار - مندلی حل شد. پیش از این بازرگانان ایرانی با مشکل عدم صدور مجوز واردات از مرز سومار - مندلی روبرو بودند که با مذاکرات انجام شده این مشکل برطرف و انجام واردات از این منطقه مجاز شد.
مرز سومار - مندلی فاصله حمل کالاهای صادراتی تا بغداد را 70 کیلومتر کمتر کرده است و در حال حاضر نزدیکترین مرز به پایتخت عراق محسوب می‌شود.