kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۲۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
فرماندار کرج:

رد پای مافیا، برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز را سخت کرده است

فرماندار کرج گفت: تعیین ضرب‌الاجل برای تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه و بستر رودخانه‌ها در استان البرز، غیرممکن است زیرا ردپای مافیایی و دست‌هایی با نفوذ در تداوم ساخت و سازهای غیرمجاز وجود دارد که برخورد را سخت می‌کند.

محمد تقی ایرانی با اشاره به علل تداوم ساخت و سازهای غیرمجاز به ویژه در حریم و بستر رودخانه‌ها که خسارات سنگین جانی و مالی هنگام بروز حوادث به دنبال دارد، گفت: نمی‌توانیم ساخت و سازهای غیرمجاز که در 12 سال گذشته اتفاق افتاده را در 20 روز تخریب کنیم گرچه عزم دولت برای برخورد با این پدیده زیانبار کاملاً جدی است.
وی با تأکید بر اینکه دولت با تمام توان تلاش کرده مقابل ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیرد و روند پرشتاب آن را کند کند، اظهار داشت: هنوز نتوانسته‌ایم این پدیده مخرب را به صفر برسانیم.
ایرانی با تأکید بر اینکه در 12 سال گذشته 170 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در این منطقه اتفاق افتاده است، گفت: برخورد با این پدیده از توان دستگاه‌های اجرایی خارج است و قوه‌قضائیه باید به طور جدی‌تر وارد این عرصه شود.
معاون استاندار البرز تأکید کرد: برخی افراد فرصت‌طلب ادعا می‌کنند که زمین یا ملک را از 80 سال پیش داشته‌اند و برای این منظور سندسازی و پرونده‌سازی می‌کنند. برخی از آنها نیز گل و خشت 50 ساله را از مکان‌های دیگر به زمین خود آورده تا ادعای خود مبنی بر قدیمی بودن زمین و بنا را به اثبات برسانند.
فرماندار کرج در ادامه جاده چالوس و بناهای موجود در حاشیه و حریم رودخانه کرج را در مقابل حوادثی نظیر سیل کاملاً آسیب‌پذیر دانست و گفت: اگر بخواهیم براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی عمل کنیم باید 100 درصد بناهای ساخته شده در حاشیه رودخانه کرج تخریب شود، در غیر این صورت حداقل باید نیمی از این بناها که حریم رودخانه را رعایت نکرده است، تخریب کرد.
وی تصریح کرد: رانت‌هایی در این زمینه وجود دارد و ساخت و سازهای غیرمجاز برای عده‌ای درآمدهای بالایی را به دنبال دارد.