kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۲۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰

کشت گیاهان آبدوست در لرستان ممنوع شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از ممنوعیت کشت گیاهان آبدوست در اراضی کشاورزی استان خبر داد.

علی امید سیفی گفت: با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش چشمگیر آب رودخانه‌ها کشت هندوانه‌، سیب زمینی، ذرت، برنج و سایر گیاهان آبدوست در استان ممنوع شده است.
وی اظهار کرد: از روستاییان، کشاورزان و بهره‌برداران اراضی حاشیه رودخانه‌های لرستان بخصوص رودخانه کشکان و سرشاخه‌های آن در محدوده شهرستان‌های خرم‌آباد، سلسله، چگنی و پلدختر درخواست می‌شود از کشت سبزی، صیفی، جالیز و کشت‌های تابستانه و پایيزه خودداری کنند.
سیفی با اشاره به اینکه مسئولیت هرگونه خسارت ناشی از عدم تامین آب به عهده بهره‌برداران است افزود: با متخلفان از طریق مراجع قانونی برخورد می‌شود.
وی گفت: اکنون 14 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان زیرکشت گیاهان آبدوست می‌رود که در مجموع 410 میلیون متر مکعب آب در این اراضی مصرف می‌شود که این میزان برداشت آب خسارت جبران ناپذیری به سفره‌های آب زیرزمینی و سطحی وارد کرده است.
وی گفت: محصول هندوانه به عنوان آبدوست‌ترین محصول، موجب برداشت حجم بسیاری از آب‌های استان شده است.
سیفی سطح زیر کشت هندوانه در استان را شش هزار هکتار برشمرد و تصریح کرد: به طور متوسط برای تولید هر کیلوگرم هندوانه 500 لیتر آب مصرف می‌شود و چنانچه از هر هکتار 70 تن محصول برداشت شود در مجموع 210 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی برای تولید هنداونه در استان مصرف می‌شود.