kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۳۴۲
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
جان کری از رویکرد آتی آمریکا پرده برداشت

افزایش تحریم‌های غیرهسته‌ای برای تغییر رفتار ایران!

وزیر خارجه آمریکا از رویکرد جدید این کشور برای افزایش تحریم‌های غیرهسته‌ای با هدف تغییر رفتار ایران خبر داد.


«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی مشترک همراه با «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا با رسانه‌های آمریکایی گفت: در صورتی که تهران دسترسی‌های لازم را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندهد، تمام تحریم‌ها بار دیگر اعمال می‌شوند.
کری افزود: صادقانه بگویم، من هرگز در 4 سالی که داریم مذاکره می‌کنیم، عبارت «بازرسی در هر زمان و هر مکان» را نشنیدم و هرگز روی میز نبوده است. هرگز در نظام کنترل تسلیحات چنین چیزی وجود ندارد و هیچ کشوری بازرسی هر زمان و هر مکان را نمی‌پذیرد.
«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا نیز در ادامه گفت: منظور من هم از دسترسی هر زمان و هر مکان، یک رویه به درستی تعریف شده و یک بازه زمانی به درستی تعریف‌شده برای حل مسئله بود.
در ادامه گفت و گو، وزیر خارجه آمریکا از رویکرد آتی واشنگتن درخصوص مواجهه با ایران پرده برداشت و گفت:  ما همین الان هم تحریم‌های (غیر هسته‌ای) دیگری داریم و بعدا هم می‌توانیم برای تغییر رفتار ایران، بر آن‌ها بیافزاییم.
به گزارش فارس،کری افزود: ما بارها مسئله شهروندان آمریکایی را مطرح کرده‌ایم و همین حالا هم داریم روی آن کار می‌کنیم.
وی تصریح کرد: هیچ چیز در این توافق بر مبنای اعتماد نیست، بلکه براساس عملکردی است که کاملا قابل راستی‌آزمایی است.
 کری: ما به هیچ وجه
 متحد یا دوست ایران نیستیم
وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: ایرانی‌ها دشمن بوده‌اند و هنوز هم ما رقیب هستیم. ما به هیچ وجه متحد یا دوست هم نیستیم.
کری در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» نیز با اشاره به افزایش توان غنی‌سازی ایران در دوره جورج بوش تاکید کرد که زمانی باراک اوباما روی کار آمد ایران دارای ۱۹ هزار شانتریفیوژ فعال بود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دولت آمریکا اعلام کرد متن برنامه جامع اقدام مشترک و ضمایم آن را برای بررسی، به کنگره ارائه کرده است.
بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، دوره 60 روزه بازنگری توافق، از دیروز (دوشنبه) رسما آغاز شد.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی اعلام کرد: وزرای خارجه اتحادیه اروپا توافق هسته‌ای را تایید کردند.
به گزارش تسنیم، «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس در اظهارنظری گستاخانه گفت: ایران باید درباره تعدیل رفتار خود در منطقه تفکر کند.
توهمی به نام گزینه نظامی علیه ایران
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز در پاسخ به ادعاهای مقامات آمریکایی درخصوص گزینه نظامی علیه ایران گفت: در شرایطی که جهان، توافق هفته گذشته در وین را پیروزی دیپلماسی بر جنگ و خشونت قلمداد کرد، متاسفانه هنوز کسانی هستند که از کاربرد غیرقانونی و نامشروع زور برای دستیابی به مقاصد توهم آمیز خود سخن می‌گویند و اصرار بیهوده بر حفظ یک گزینه از پیش ناکار آمد دارند.
ظریف افزود: به‌ نظر می‌رسد این افراد توان درک این موضوع را ندارند که کاربرد زور برای تجاوز به حقوق دیگران یک گزینه نیست بلکه یک وسوسه خطرناک و نابخردانه است که معمولا از سوی کسانی مطرح می‌شود که فاقد ظرفیت و توانایی لازم برای مدیریت، پیشبرد و تثبیت دیپلماسی هستند.
عراقچی: شورای عالی امنیت و مجلس نمی‌توانند توافق را اصلاح کنند
«عباس عراقچی» عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با اخبار نیمروز سیما گفت: قطعنامه جدید، یک قطعنامه منحصر بفرد در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
عراقچی افزود: یکی از مهمترین ویژگی‌های این قطعنامه این است که این قطعنامه برخلاف 6 قطعنامه قبلی شورای امنیت ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل متحد نیست و دیگر فعالیت‌های صلح ‌آمیز ایران به عنوان تهدیدی جهانی قلمداد نخواهد شد.
وی در ادامه گفت: کلیت قطعنامه تحت فصل 41 منشور سازمان ملل نخواهد بود و دیگر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران به عنوان یک تهدید قلمداد نخواهد شد و این یک تحول اساسی است.
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تصریح کرد: درباره این‌که دو نهاد مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی تا چه حدی و سطحی وارد این قضیه می‌شوند باید تصمیم گیری شود و من نمی‌توانم اظهارنظری کنم.
عراقچی اظهار داشت: هر کدام که مسئول طی این روند قانونی شوند می‌توانند این توافق را در کلیت رد یا تأیید کنند و این امکان وجود ندارد که بخشی از این توافق رد و یا تأیید شود و یا این‌که اصلاحاتی در بخشی از آن صورت بگیرد. بلکه باید کلیت آن یا رد و یا مورد تأیید قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: مثلاً اگر کلیت آن رد شود ما باید دوباره به میز مذاکره برگردیم و برای آن مذاکره کنیم و این‌که این توافق با اصلاحاتی تصویب شود مقدور نیست.
معاون وزیر خارجه افزود: قطع نامه جدیدی که در شورای امنیت امروز به تصویب می‌رسد در کلیات از فصل هفت منشور ملل متحد خارج می‌شود و در آن به بند 41 اشاره می‌کند البته در چند پاراگراف مشخص در جاهایی که شورای امنیت می‌خواهد یک موضوع الزام آور را بیان کند به فصل هفت اشاره شده است.

عراقچی در ادامه گفت: طبق این نقشه راه همه موارد و اقداماتی که دو طرف باید انجام دهند مشخص شده است و در محدوده مشخص زمانی این قطعنامه نیز لغو خواهد شد.
وی تصریح کرد: این اولین و آخرین قطعنامه‌ای است که درباره ایران در شورای امنیت است مگر آنکه نقضی آشکار پیش آید.
برجام بخشی از قطعنامه می‌شود
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اظهار داشت: این قطعنامه با نقشه راهی که در خود دارد از ابتدا تا انتهای مسیری که در چارچوب برجام باید طی شود را مشخص می‌کند. برنامه برجام ضمیمه این قطعنامه است و به تائید آن می‌رسد و اساسا بخشی از قطعنامه می‌شود.
عراقچی خاطرنشان کرد: در چارچوب قطعنامه مذکور تمامی شش قطعنامه‌ای که علیه ایران در گذشته در شورای امنیت صادر شده است یکجا لغو می‌شود.
وی افزود: این قطعنامه برنامه غنی‌سازی ایران را مورد تائید قرار می‌دهد.
معاون وزیر امور خارجه در ادامه گفت: تاریخ اثرگذاری لغو قطعنامه‌های قبلی از زمانی است که برجام اجرایی شود.
عراقچی تصریح کرد: تمامی ساختارهای شکل گرفته در رابطه با تحریم‌ها در شورای امنیت و کمیته مربوط به اجرای تحریم‌ها براساس این قطعنامه از بین خواهد رفت و دیگر به رسمیت شناخته نمی‌شوند.
وی اظهار داشت: محدودیت‌هایی که در قطعنامه مذکور به آن‌ها اشاره شده است به عنوان تحریم شناخته نمی‌شوند. یکی از این موارد کالاهای دو منظوره است که ممکن است این کالاها در صنعت نظامی هسته‌ای کاربرد داشته باشند که فروش آن‌ها به ایران براساس قطعنامه‌های قبلی ممنوع بوده است اما در قطعنامه جدید از طریق یک کانال جدید که تعیین شده است می‌تواند این کالاها برای مصارف صنعتی خریداری شود.
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت خرید و فروش تسلیحات از سوی ایران و از سوی کشورهای دیگر به ایران را ممنوع کرده بود و به ویژه خرید تسلیحات کلان ممنوع شده بود. این قطعنامه ممنوعیت را به محددیت 5 ساله تبدیل می‌کند که اگر خرید و فروشی باشد از طریق کسب اجازه مورد به مورد توسط شورای امنیت صورت می‌گیرد.
عراقچی افزود: براساس بند 9 قطعنامه 1929 فعالیت‌های موشکی ایران بطور کامل ممنوع شده است و حتی اجازه می‌داد به کشورها که علیه ایران به زور متوسل شوند ولی الان شورای امنیت در قطعنامه مذکور می‌خواهد فعالیت‌های موشکی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده یا می‌شود انجام نگیرد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران اساسا در برنامه‌اش فعالیت موشکی مرتبط با هسته‌ای ندارد.
وی در ادامه گفت: شورای امنیت موضوع محدودیت در فعالیت‌های موشکی را نه تحت ماده 41 و نه فصل هفت بیان نمی‌کند و فقط به عنوان «یک خواسته» آن را مطرح می‌کند.
برنامه‌های موشکی و تسلیحاتی ادامه می‌یابد
عراقچی تصریح کرد: ما به همه سیاست‌های خود در چارچوب برنامه‌های موشکی و تسلیحاتی‌مان ادامه می‌دهیم. در بحث موشکی نقضی نخواهد بود و در بحث تسلیحاتی اگر نقضی باشد نقض قطعنامه است نه توافق.
وی اظهار داشت: همان‌طور که رهبری گفتند سیاست‌های منطقه‌ای، دفاعی و تسلیحاتی ما متاثر از قطعنامه شورای امنیت نخواهد بود.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت بیانیه‌ای از سوی ایران صادر می‌شود و تاکید می‌کنیم که همچنان مشروعیت تحریم‌ها را که در قبل گذاشته شده بود به رسمیت نمی‌شناسیم و این سیاست ما در آینده نیز خواهد بود.