kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۳۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
روزنامه آمریکایی:

ایرانی‌ها دلیلی برای اعتماد به آمریکا ندارند

روزنامه بالتیمور سان آمریکا طی یادداشتی با عنوان «ایران، توافق هسته‌ای را حفظ خواهد کرد» به بررسی علل بی‌اعتمادی مردم ایران از آمریکا و همچنین دلیل پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با 1+5 پرداخته است.


به گزارش جام، یک نشریه آمریکایی در یادداشت خود کنگره را به پذیرش این واقعیت که ایران طی قرن‌های اخیر، قدرتی در خاورمیانه بوده و در حوادث آینده نیز نقشی پررنگ و موثر خواهد داشت، دعوت کرده و می‌نویسد: «روشن است که ایران به عنوان کشوری بزرگ و باثبات، برنامه مشخص خود را برای آنچه در خاورمیانه روی می‌دهد دارد؛ منطقه‌ای که حیاط خلوت این کشور محسوب می‌شود. ممکن است این روند به اصطکاک در روابط بین ایالات متحده و ایران بیانجامد.
بالتیمور سان نوشت: «آمریکا در سال 1953 به سقوط نخست وزیر ایران که در روندی دموکراتیک انتخاب شده بود، کمک و شاه مستبد را بر آنان تحمیل کرد. مردم ایران از حکومت پهلوی که توسط آمریکا به آنان تحمیل شده بود، نفرت داشتند و سال‌ها سرکوب توسط نیروهای شاه موجب شد که آمریکا هیچ اعتباری نزد ایرانی‌ها نداشته باشد. در نتیجه ایرانی‌ها انقلاب کرده و در واکنش به این سرکوب‌ها، حکومتی دینی را تاسیس کردند.»
این روزنامه در ادامه با مرور چند جنایت آمریکا نسبت به مردم ایران می‌افزاید: «در شرایط کنونی نیز، اگر ما فکر کنیم عموم ایرانی‌ها به علت سال‌ها تحریم اقتصادی علیه کشورشان، آمریکا را مقصر ندانسته و از آن متنفر نیستند، در واقع درحال فریب دادن خودمان هستیم. بنابراین این ما هستیم که به علت سختی‌هایی که در زندگی مردم ایران بوجود آمده سرزنش می‌شویم، نه دولت این کشور.»  
بالتیمور نوشت: «در این توافق هسته‌ای، دولت ایران برنامه‌هایی دارد اما آنها احمق نیستند. آنها می‌خواهند تحریم‌ها را لغو کنند تا اقتصادشان به ظرفیت‌های کاملی برسد. ایرانی‌ها نمی‌خواهند دوستان و شرکای تجاری خود یعنی چین، روسیه، آلمان، اتحادیه اروپا و فرانسه را از دست بدهند.»
این روزنامه با بیان این که ایرانی‌ها دلیلی برای اعتماد به آمریکا ندارند و در واقع توافق را با کشورهایی انجام داده‌اند که به آنها اعتماد دارند، می‌نویسد: «ایران احتمالا اهمیت کمتری به آمریکا خواهد داد و نبود این کشور در میز فرصت‌های اقتصادی برای ایرانی‌ها خیلی مهم نیست. در واقع شانسی برای نشست‌های دوگانه بین ایران و آمریکا برای بحث درباره هیچ موضوعی وجود نخواهد داشت. ایرانی‌ها کمتر از آنچه ما به آنها اعتماد داریم به ما اعتماد می‌کنند.»