kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۳۰۳
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
رئیس انجمن افزودنی‌های خوراکی صنایع غذایی:

70 درصد افزودنی‌ها وارداتی‌اند

رئیس انجمن افزودنی‌های خوراکی صنایع غذایی، 70 درصد افزودنی‌های مصرفی در کشور را وارداتی و 30 درصد مابقی را تولید داخل دانست.


پرویز جهانگیری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به واردات غیر رسمی مواد افزودنی، اظهار کرد: متاسفانه با توجه به قاچاق افزودنی‌ها و از سوی دیگر واردات این مواد با نام دیگر به خاطر تعرفه بالا نمی‌توان آمار دقیقی از میزان واردات به صورت کلی یا رسمی ارائه داد.
وی از واردات برخی مواد افزودنی که از پودر آلومینیوم تولید شده و بسیار مضر هستند خبر داد و تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود مردم مواد افزودنی که دارای علامت استاندارد و ثبت پروانه ساخت وزارت بهداشت هستند،‌ خریداری کنند.رئيس انجمن افزودنی‌های خوراکی صنایع غذایی ادامه داد: دولت برای حمایت از تولیدات داخلی تعرفه واردات را افزایش داده که در نتیجه شاهد واردات مواد افزودنی به نام کالای دیگر به خاطر پرداخت هزینه گمرکی کمتر هستیم.
جهانگیری با اشاره به اینکه افزودنی‌های چینی با بیشترین تخفیف وارد ایران می‌شوند، یادآور شد: چین تعرفه 80 درصدی برای واردات مواد افزودنی ایرانی در نظر گرفته در صورتی که حقوق و عوارض گمرکی مواد غذایی چینی در ایران 4 درصد است.
وی در پایان با تاکید بر اینکه رنگ‌های افزودنی دارای نشان استاندارد، از سلامت برخوردارند و هیچ گونه ضرری برای انسان ندارند، اظهار کرد: افراد از واحدهای دارای تایید از وزارت بهداشت خرید کالا انجام دهند تا بتوانند بدون مشکل از رنگ‌های خوراکی استفاده کنند.