kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۳۰۲
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار اعلام کرد

عرضه میوه‌های خارجی به نام ایرانی

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران گفت: بخشی از میوه‌های قاچاق وارداتی در انبارها و محل نگهداری از بسته‌بندی خارجی به سبدهای ایرانی منتقل شده و با نام تولید داخل در بازار به فروش می‌رسد.


سیدمحسن محمودی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با انتقاد از واردات گسترده میوه قاچاق، گفت: برای جلوگیری از واردات گسترده میوه‌های قاچاق مانند گذشته باید واردات میوه به افرادی که در کار واردات و صادرات هستند سپرده شود.
وی افزود: در گذشته واردکنندگان میوه پس از واردات میوه را در سردخانه‌ها ذخیره می‌کردند و سپس تدریجا آن را وارد میدان کرده و از آنجا به نقاط مختلف در کشور توزیع می‌شد.
رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران بیان داشت: اما هم‌اکنون بخشی از میوه‌های وارداتی قاچاق در سردخانه‌ها و انبارهای محل نگهداری از کارتن‌ها یا جعبه‌های اصلی خود خارج و به سبدهای ایرانی منتقل و با نام تولید داخلی مانند پرتقال والنسیا عرضه می‌شود.
محمودی تصریح کرد: با توجه به بروز عوامل مختلف جوی و بروز آفات، میزان تولید میوه قابل پیش‌بینی نیست بنابراین برای کنترل و تنظیم بازار باید مرزهای واردات میوه باز شود.
رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه از آنجا که میدان مرکزی میوه و تره‌بار به عنوان یکی از ارکان اصلی تعیین قیمت میوه به شمار می‌رود، شما برای کاهش قیمت‌ها چه اقدامی داشته‌اید، گفت: قیمت میوه و تره‌بار در میدان توسط اعضای ما تعیین نمی‌شود، بلکه قیمت را کشاورزان یا خرده‌فروشان تعیین می‌کنند.
وی افزود: تولیدکننده قیمت بار را می‌پرسد و سپس محصولش را به میدان ارسال می‌کند، ما هم به عنوان حق‌العمل‌کار بار را تحویل گرفته و برحسب شرایط بین 3 تا 10 درصد سود از فروش کسب می‌کنیم.
محمودی بیان داشت: اگرچه صنف بارفروشان در تعیین قیمت میوه نقشی ندارند، اما آماده‌ایم برای تنظیم بازار و رفع مشکلات به شرطی که مسئولین حرف ما را قبول کنند پیشقدم شویم.
وی افزود: در مقطع کنونی با واردات باید بازار را کنترل کرد و در آینده‌ای نزدیک تولید را افزایش داد، زیرا امروزه کشاورزان با تولید کمتر به فکر سود بیشتر هستند.
محمودی تصریح کرد: با آزاد شدن واردات سلف‌خرها هم حذف می‌شوند زیرا وقتی محصولی زیاد باشد کسی به فکر احتکار برای عرضه در زمان مناسب نمی‌افتد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که گفت چرا راهکار شما برای تنظیم بازار واردات است، در حالی که واردات به ضرر تولید ملی است، گفت: سیاست نظام حمایت از تولید داخل است اما ظاهرا این سیاست به گران تمام شدن مصرف میوه می‌انجامد.
رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران گفت: به عنوان متولی تهیه و توزیع میوه و تره‌بار تولیدکننده و مصرف‌کننده برایمان حائز اهمیت است، برای این منظور مسئولان باید نظرخواهی کرده و ما را فراموش نکنند.