kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۰۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
در صحن علنی مطرح شد

مجلس در بحث مذاکرات به وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی در چارچوب وظایف قانونی و مصوبه خود در ارتباط با حفظ دستاوردهای هسته‌ای بر امر مذاکرات نظارت و وظایف قانونی خود را در این ارتباط به شایستگی انجام خواهد داد.


به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن  ابوترابی‌فرد در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: ملت هوشیار و مقاوم ایران که دوران سخت دفاع مقدس را به فرصت طلایی برای پرواز به سوی قله‌های اقتدار و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به محور امنیت و ثبات منطقه تبدیل کرده‌اند با گذر همراه با اقتدار و عزت و ثبات قدم از تحریم‌های غیر انسانی و مبتنی بر قدرت نظام سلطه تحت رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب عبور کردند.
وی افزود: ما ضمن تقدیر از زحمات هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران و آرزوی موفقیت و پیروزی برای ملل مسلمان منطقه و ملت بزرگ ایران امیدواریم که نتیجه مذاکرات تضمین‌کننده مصالح ملی و منافع ملت بزرگ ایران باشد و مجلس شورای اسلامی در چارچوب وظایف قانونی خود و مصوبه مجلس بر این مهم نظارت و وظایف قانونی خود را به شایستگی انجام خواهد داد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: توسعه و پیشرفت و حتی رشد اقتصادی کشور در گرو تصمیمات درست و اقدامات دانش‌بنیان است نه مدیریت مبتنی بر منابع و مصرف غیر اصولی منابع ارزی و ریالی و بزرگ کردن حجم دولت و دستگاه‌های اجرایی و رشد هزینه اداره کشور.
فریاد مرگ بر آمریکای نمایندگان ملت
نمایندگان مجلس در ابتدای جلسه علنی امروز پارلمان و همزمان با ساعات پایانی مذاکرات هسته‌ای شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ابتدای نشست علنی صبح دیروز پس از نطق ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که درباره مذاکرات هسته‌ای نکاتی را مطرح کرد، شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.
جمع‌بندی مذاکرات باید به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد
علیرضا زاکانی نماینده تهران نیز در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی دیروز با بیان اینکه موضوع تفاهم هسته‌ای وارد مرحله حساسی شده و از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت:‌ در این مراحل حساس باید برای تأمین منافع ملی در کشور اقدامی یکپارچه و منسجم داشت. تشتت و دوقطبی با هر بهانه‌ای در کشور غلط و بر خلاف منافع ملی است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسیری که در بحث هسته‌ای بناست دنبال شود این است که جمع‌بندی اولیه به مراکز کشورها برود و این جمع‌بندی اولیه به مدت 15 روز توسط شورای عالی امنیت ملی در ایران مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که این جمع‌بندی رأی مثبت شورای عالی امنیت ملی را درپی داشته باشد موضوع پس از 15 روز به 6 کشور ارائه خواهد شد و اگر آنها بهانه‌جویی نکنند منجر به توافق می‌شود و شورای امنیت سازمان ملل در این زمان قطعنامه‌ای را صادر و طی 3 ماه زمان‌بندی متناظر اقدامات ما و طرف‌های مقابل انجام خواهد شد.
زاکانی اضافه کرد: اما اگر شورای عالی امنیت ملی این جمع‌بندی را خلاف منافع ملی دانست به تبع به آن رأی نخواهد داد و تا زمانی که این اشکالات وجود داشته باشد ما توافقی نخواهیم داشت. همه باید ببینیم که ایران اسلامی زیر هیچ توافق بدی را امضا نخواهد کرد.
وی افزود:‌ کنگره آمریکا از فردا به مدت 82 روز فرصت دارد تا متن جمع‌بندی شده را بررسی کند و دولت آمریکا باید بداند که مجلس شورای اسلامی با همه ظرفیت‌های خود از منافع ملی صیانت خواهد کرد و تودهنی محکمی به آمریکا و اذنابش خواهد زد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  از این پس در صورت توافق دو گروه هستند که آفت این مسیرند. گروه اول کسانی هستند که دعوت به جشن زودرس می‌کنند. ما نفی جشن نمی‌کنیم اما دعوت به جشن زودرس فعلا معنایی ندارد. لذا از کسانی که در این مسیر تبلیغ و تهییج می‌کنند می‌خواهم کمی به نتایج عمل خود دقت کنند.
زاکانی اضافه کرد: برگزاری جشن زودرس به دشمن آدرس غلط می‌دهد و او را امیدوار می‌‌کند که این بر خلاف منافع ملی و خواست آمریکاست و دیگر اینکه این کار در جامعه انتظار ایجاد می‌کند. برخی‌ها می‌خواهند دست شورای عالی امنیت ملی را ببندند که این کار غلط و خواست آمریکاست.
وی ادامه داد: این کار در جامعه دوقطبی ایجاد می‌کند. این باید از طرف همه گروه‌ها رد شود و دیگر اینکه منافع گروهی و حزبی را مقدم بر منافع ملی می‌داند. ما تاکنون ضربات سختی از این نوع نگاه جناحی خوردیم. موضوعات ملی را نباید جناحی کرد و نکته دیگر این است که با سطحی‌نگری و خلاف عقلانیت عمل کردن مسیر آینده را دشوار می‌کند. لااقل در این زمینه از دشمنان‌مان درس بگیریم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گروه دوم کسانی هستند که بعد از توافق و بعد از افق روشن پیش‌رو دستاوردهای توافق را نفی کنند که این اقدام نادیده گرفتن منزلت ایران و نتیجه صبوری ملت ایران و نادیده گرفتن نتایج دستاوردهای دانشمندان، شهدا و مذاکره‌کنندگان است و به معنای نادیده گرفتن نتایج تدابیر رهبری معظم انقلاب است که همه این نادیده گرفتن‌ها ناسپاسی است.
زاکانی اضافه کرد: همچنین این اقدام در واقع به معنای نادیده گرفتن مصالح کشور،‌ منافع ملی و نداشتن و عدم دریافت صحیح پیام نرمش قهرمانانه است. همچنین اقدام به معنای ندیدن همه توانمندی‌ها در عرصه‌های مختلف اعم از هسته‌ای و غیره است.
وی ادامه داد: این اقدام دوقطبی کردن جامعه و مأیوس کردن مردم را درپی دارد و در واقع ناسپاسی نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
قانع شدن نماینده کرج
 از پاسخ‌های چیت‌چیان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز سؤال ملی عزیز اکبریان نماینده کرج از حمید چیت‌چیان وزیر نیرو را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
این سؤال قبلاً در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی شده بود اما به دلیل قانع نشدن نماینده سؤال‌کننده از پاسخ‌های وزیر، برای رسیدگی به بیشتر به صحن علنی موکول شده بود.
اکبریان در این سؤال از وزیر نیرو پرسید: علت نداشتن برنامه در خصوص فاضلاب شهرها و تعلل در حل مشکل آب آشامیدنی و کشاورزی مناطق روستایی و بهسازی و نگهداری سدهای کشور چیست؟
وزیر نیرو نیز در پاسخ وضعیت آب کشور را نگران‌کننده توصیف کرد و از تمامی دستگاه‌ها خواست برای رفع مشکل بکوشند.
وزیر نیرو ضمن نمایش اسلایدهایی برای وکلای ملت تصریح کرد: دراین اسلایدها مشخص شده که وضعیت بارش در سال‌های مختلف و از 15 سال گذشته تا امروز به شدت کاهش پیدا کرده است.
پس از ارائه توضیحات وزیر نیرو و اکبریان درباره سؤال مذکور، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: نظرات آقای اکبریان نکات مهمی است که باید پیگیری شود تا اشکالات رفع شوند.
سپس اکبریان گفت: با توجه به اینکه آقای وزیر پیش از این قول دادند به دغدغه‌های مد نظر نمایندگان رسیدگی کنند و همچنین با توجه به اینکه در سال همدلی و هم‌زبانی قرار داریم لذا نیازی به رأی‌گیری وجود ندارد و امیدوارم دولت هرچه سریعتر مشکلات را حل کند.
مصوبات مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز کلیات طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مورد بحث و بررسی قرار دادند و به تصویب رساندند.
وکلای ملت با 121 رأی موافق، 37 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از 220 نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات طرح مذکور را مصوب کردند.
نمایندگان همچنین به طرح استفساریه جزیی از ماده 76 قانون تامین اجتماعی درباره حق بیمه اضافی کارگران و بازنشسته شدن شاغلان در مشاغل سخت و زیان‌آور رای مخالف دادند.