kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۰۰۷
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱

روحانی: تحریم‌ها یکباره لغو خواهد شد / اوباما: تحریم‌ها تدریجا و پس از راستی‌آزمایی لغو می‌شود

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی پس از پایان مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: ما امروز در یک مقطع مهم در تاریخ کشور و انقلابمان و شرایط منطقه قرار داریم. شرایطی که باید بگوییم دوران ۱۲ ساله گذشته که همراه با توهماتی از سوی قدرت‌ها و نشر آن توهمات در میان جامعه و افکار عمومی بود، کاملاً ورق خورده است و صفحه جدیدی آغاز شده است.


رئیس‌جمهور با بیان اینکه این صفحه جدید، بر این مبنا آغاز می‌شود که راه حل معضلات در جهان مسیر کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر هم دارد، تصریح کرد:از لحاظ اقتصادی، با فشارهایی که تحریم‌کنندگان به وجود آورده بودند، شرایط سختی را در جامعه به وجود آوردند. گرچه همانطور که قبلا هم تاکید کردم، هیچگاه تحریم موفق نبود اما در عین حال در زندگی مردم تاثیرگذار بود. من خوشحالم که امروز با مذاکرات ۲۳ ماهه جمهوری اسلامی ایران با ۶ قدرت جهانی، توانسته‌ایم به نقطه جدیدی دست پیدا کنیم.
ما دنبال صدقه نبودیم
وی افزود: ما برای حل موضوع و معضل هسته‌ای می‌بایست در بخش‌های مختلف قدم‌های لازم را برداریم. از لحاظ سیاسی می‌بایست تمهیدات لازم سیاسی را آماده کنیم، هم از لحاظ افکار عمومی که بدانند مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه‌ها نیست؛ مذاکره به معنای بده بستان است. مذاکره به این معناست که پولی داده می‌شود و خانه مورد نظر خریداری می‌شود. ما دنبال صدقه نبودیم تا کسی چیزی به ما مجانی بدهد، ما دنبال مذاکره بودیم. دنبال آن بودیم که بر مبنای منافع و مصالح ملی، بده بستان منصفانه و عادلانه در پیش بگیریم. ما همواره بر این نکته تاکید کردیم که این مذاکرات، برد-باخت نخواهد بود.
روحانی ادامه داد: از طرف دیگر برای دستیابی به توفیق در مذاکره نیاز به اجماع داخلی و ملی داشتیم. واضح و روشن است که در داخل کشور سیاسیون و تشکل‌ها و جناح‌ها فکر و نظر واحد ندارند اما در مسائلی که به منافع ملی و امنیت ملی و توسعه ملی ما که موضوع هسته‌ای هم به امنیت ملی مربوط می‌شد، هم به توسعه ملی ما و هم به منافع ملی، اجماع داریم.
رئیس‌جمهور با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۴خرداد اظهار داشت:  مردم در انتخابات خرداد ۹۲ در این زمینه اعلام نظر و به صراحت اعلام کردند ما دولتی را می‌خواهیم که دستاوردهای هسته‌ای را توام با صلح و توام با حرکت توسعه‌ای کشور رو به جلو و رفاه مردم، توام با هم، مدنظر قرار دهد.  همین مسیر و راه را دولت یازدهم انتخاب کرد و آغاز کرد. البته ملت بزرگ ایران همواره ملت ادب و منطق و استدلال بوده است. من از روز اول در روز مراسم تحلیف گفتم که در صورتی غرب می‌تواند با ما تعامل داشته باشد که مسیر تهدید و تحقیر را کنار بگذارد و مسیر تکریم را آغاز کند.
در مذاکرات 4 هدف را دنبال می‌کردیم
وی ایستادگی، مقاومت و صبر و تحمل مردم ایران را دیگر مسائل مهم در رسیدن به حل و فصل مسئله هسته‌ای دانست و گفت: در این مذاکرات ۴ هدف را دنبال می‌کردیم. هدف اول آن بود که توانمندی هسته‌ای و فناوری هسته‌ای و حتی فعالیت‌ هسته‌ای را بتوانیم در داخل کشور ادامه دهیم. هدف دوم این بود که تحریم‌های غلط و ظالمانه و ضدانسانی را لغو کنیم. هدف سوم این بود که کلیه قطعنامه‌هایی که از دید ما قطعنامه‌های غیرقانونی بود در شورای امنیت سازمان ملل را لغو کنیم.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: درباره تحریم‌ها می‌گفتند باید ماه‌ها بگذرد و اعتماد یابیم تا به تدریج بعدش تحریم‌ها نه لغو که تعلیق کنیم. اسم لغو را نبرید. در سالهای بعد اگر آژانس گزارش مثبت داد و اعتماد کردیم قدم به قدم لغو شود. امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق در روز اجرای توافق تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی و اشاعه‌ای هم به صورتی که در قطعنامه بوده لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های مالی و بانکی و مربوط به بیمه و حمل و نقل و مربوط به پتروشیمی و فلزات گران‌بها و تمام تحریم‌های اقتصادی بطور کامل لغو و نه تعلیق خواهد شد. حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود. برای ۵ سال نوعی محدودیت و پس از آن لغو می‌شود. در زمینه اشاعه‌ای هم کالاهای دومنظوره در کمیته‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد و نسبت به لغو قطعنامه‌های سازمان ملل می‌گفتند قطعنامه‌ای که اجرا نکردید چطور لغو کنیم؟ لا اقل برای ۶ ماه اجرا کنید. طبق توافق امروز در روزهای آینده که در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب می‌رسد تمام ۶ قطعنامه قبلی لغو خواهد شد.
به گزارش تسنیم، روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در زمینه خروج پرونده ایران بطور کامل از شورای امنیت برای همیشه می‌گفتند باید آژانس گزارش دهد و اول ۲۰ سال و بعد ۱۵ سال، تصریح کرد: امروز بدون در نظر گرفتن آژانس بعد از اجرای توافق ۱۰ سال بعد بطور کامل پرونده در شورای امنیت  نخواهد بود.
« ممکن است از ما بپرسند که آیا این توافق بر مبنای اعتماد به 5+1 بنا شده است؟ که اگر اینچنین بود که ۲۳ ماه مذاکره و این دور اخیر ۱۸ شبانه روز مذاکره لاینقطع نیاز نبود. برای ما در بحث اعتماد اجرای این توافق آغاز یک امتحان است. اگر این توافق به دقت و خوبی اجرا شد قدم به قدم اجرای این توافق می‌تواند آرام آرام خشت‌های دیوار بی‌اعتمادی را بردارد. روشن است که ما امروز بر مبنای دقت کامل و نظارت بر توافق کارمان را پیش می‌بریم بدون اینکه از پیش بخواهیم نسبت به کشورهایی که سابقه بسیار بدی برخی‌شان نسبت به ایران داشتند و برخی هم سابقه خوبی نداشتند بخواهیم اعتماد کنیم.»
اگر آنها به این توافق پایبند باشند
 ما البته به توافق پایبندیم
وی با بیان اینکه توافق دو طرفه است، اظهار داشت: ما یک طرف توافق را محک زدیم آن‌ هم در توافق موقت ژنو بود و بر آن مبنا بر زمینه توافق نهایی گام نهادیم. امروز اجرای توافق دو طرفه است. اگر آنها به این توافق پایبند باشند ما البته به توافق پایبندیم. ملت ایران همواره در تاریخ اگر عهد و پیمانی بسته پای پیمان خود ایستاده. ما پای این پیمان خواهیم ایستاد به شرط آنکه طرف مقابل ما پای آن بایستد.
رئیس جمهور کشورمان با مهم توصیف کردن روز جمع‌بندی مذاکرات در طول ۱۲ سال گذشته ابراز داشت: امروز روزی است که از لحاظ تاریخی کشورهای بزرگ جهان و قدرت‌ها فعالیت هسته‌ای ایران را به رسیمت شناختند. امروز روزی است که بعد از ۱۲ سال کشورهای قدرتمند جهان اعلام  کردند در زمینه فناوری هسته‌ای و فناوری‌های مدرن به ایران کمک خواهند کرد. امروز روزی است که قدرت‌های بزرگ اعلام کردند که همه تحریم‌ها برداشته خواهد شد و همه قطعنامه‌های ظالمانه لغو خواهد شد و شرایط عادی و معمولی در روابط با ایران آغاز خواهد شد.
مردم غزه و لبنان هم امروز خوشحالند
وی تصریح کرد: «زنجیره‌های تحریم در حال گسسته شدن هستند تنها ملت ما خوشحال نیستند بلکه مردم غزه و کرانه باختری و مردم قدس و لبنان هم خوشحالند به دلیل اینکه رژیم غاصب صهیونیستی تلاشهای واهی که در این طول ۲۳ ماه انجام داد به شکست منتهی شد.»
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز اعضای منطقه هم خوشحال هستند به دلیل اینکه بسیاری از بهانه‌های واهی برای ستم برمنطقه و فشار بر منطقه بر مبنای اینکه ایران می‌خواهد بمب هسته‌ای بسازد پایان می‌پذیرد، افزود: اگر برخی اعضای 5+1 می‌خواهند اعلام کنند ایران را از ساخت بمب اتم بازداشتیم همه دنیا به خوبی می‌دانند که ساخت بمب اتم به فتاوای رهبر معظم انقلاب به عنوان امر غلط و ضدانسانی و محرم در دیدگاه دانشمندان بوده و هرگز ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نخواهد بود چه توافقی بشود چه نشود و چه اجرا شود و چه نشود. از دستاورد واقعی سخن بگویند که آن این است که فضای نویی امروز در منطقه ایجاد شده که همکاری‌ها در منطقه و سطح جهان گسترش یابد.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در اینجا لازم می‌دانم از همه آنها که برای رسیدن به این روز مهم و تاریخی نقش خود را ایفا کردند تشکر و سپاسگزاری کنم. از ملت بزرگ ایران به خاطر ایستادگی و مقاومت ۱۲ ساله‌شان در برابر انواع فشارهای غلط و نابجا. از مقام معظم رهبری به عنوان راهبری که همواره در شرایط سخت با دستان پرتوان و هدایت‌هایش همواره به ملت و کشور و نظام و دولت کمک کرد و در این مسیر نیز با ارشاداتشان و نظارت‌هایشان و دقت‌هایشان بارسنگینی را بر دوش داشتند.
اجازه نمی‌دهم کسی با دروغ و اتهام
 امید مردم را ناامید کند
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نقد دلسوزانه آزاد است، خاطرنشان کرد: اما اجازه نمی‌دهم که امید مردم برای آینده درخشان این کشور، امید مردم برای رونق اقتصادی و امید مردم برای صلح و امنیت در کشور ما و منطقه کسی بخواهد با دروغی و اتهامی و سخن ناروایی به امید مردم به اعتماد مردم صدمه بزند.

روحانی در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: ملت‌های منطقه، کشورهای همسایه مبادا فریب تبلیغات رژیم صهیونیستی و بدخواهان این ملت را بخورید. ایران و قدرت ایران همواره قدرت شماست. ما امنیت منطقه را امنیت خودمان می‌دانیم. ما ثبات کشورهای منطقه را ثبات  خود می‌دانیم. علم و فناوری و رشد و توسعه کشورمان به نفع همسایه‌ها خواهد بود. ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود. ایران به دنبال فشار بر کشورهای منطقه نبوده و نخواهد بود. کشورهای منطقه! روابط ما و شما امروز آغاز نویی دارد. ما صمیمیت بیشتر و نزدیکی بیشتر و برادری و اتحاد و توسعه روابط بیشتر را خواهان هستیم. ملت بزرگ ایران! به امید تلاش و فعالیت و نشاط شما و اعتماد شما بر دولت. ما مسیر را با کمک هم تا پایان با موفقیت ادامه خواهیم داد.
ایران بیش از ۳۵ سال دشمن قسم خورده آمریکا بوده است
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پس از اعلام پایان مذاکرات هسته‌ای وین گفت: امروز آمریکا و کشورهای بین‌المللی پس از دو سال مذاکره موفق به دستیابی به چیزی شد که طی دهه‌ها دشمنی موفق به کسب آن نشده بود. دستیابی به یک توافق جامع با ایران که مانع از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای خواهد شد. این توافق نشان داد که دیپلماسی آمریکایی می‌تواند تغییر واقعی را به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض کند تحریم‌ها با یک ساز و کار «احیای سریع» مجددا علیه این کشور به اجرا گذاشته خواهد شد. در نتیجه این توافق ایران اورانیوم با غنای بالا و پلوتونیم تسلیحاتی تولید نخواهد کرد که مواد خام لازم برای بمب اتمی است. در نتیجه این توافق ایران دو سوم از سانتریفیوژهای نصب شده خود را برخواهد چید و آنها را زیر نظارت دائم بین‌المللی قرار خواهد داد.  منافع ملی ما بستگی به این دارد که جلو دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای گرفته شود.
اوباما گفت محدودیت‌ها برای میزان ذخیره اورانیوم ایران تا پانزده سال ادامه خواهد داشت. در نتیجه این توافق ایران هسته راکتور خود را در اراک اصلاح خواهد کرد تا دیگر پلوتونیم در حد تسلیحاتی تولید نکند. بازرسان دسترسی بیست و چهار ساعته به تاسیسات هسته‌ای کلیدی ایران خواهند داشت. من قویا معتقدم اکنون امنیت ملی ما بسته به این دارد که جلوی دستیابی ایران را به سلاح اتمی بگیریم. بدون راه حل دیپلماتیک من یا رئیس جمهور آینده آمریکا با گزینه‌ای روبرو خواهد شد که آیا باید اجازه دهد ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند یا اینکه از نیروی نظامی برای متوقف کردن آن استفاده کند.
وی در ادامه   افزود: اگر ایران توافق را نقض کند، همه گزینه‌هایی که امروز در برابر من وجود دارد، برای هر رئیس جمهوری در آینده فراهم خواهد بود.  ما با ایرانی طرف هستیم که بیش از سی و پنج سال دشمن قسم خورده آمریکا بوده است. اگر ایران توافق را نقض کند، همه گزینه‌هایی که امروز در برابر من وجود دارد، برای هر رئیس جمهوری در آینده فراهم خواهد بود.
رئیس جمهور آمریکا به کنگره هشدار داد هر مصوبه‌ای را که جلوی اجرای موفقیت آمیز توافق با ایران را بگیرد وتو خواهد کرد. اظهار داشت:  این توافق همه اختلافات ما را با ایران حل نخواهد کرد من همان نگرانی‌های متحدان ما را در خاورمیانه از جمله اسرائیل و کشورهای عرب خلیج فارس را درباره حمایت ایران از تروریسم دارم. ما تحریمهای خود را علیه ایران در رابطه با حمایت این کشور از تروریسم، برنامه موشک‌های بالستیک و نقض حقوق بشر این کشور حفظ خواهیم کرد.
وی افزود: من بارها برای مردم ایران روشن کرده‌ام که ما همیشه برای تعامل و گفت‌وگو براساس منافع و احترام متقابل حاضریم و استقبال می‌کنیم. اختلافات ما با ایران واقعی و جدی است و تاریخ دشوار و پیچیده میان کشورهای ما غیرقابل انکار است. سیاست خارجی براساس تهدید همسایگان یا محو اسرائیل، بن بست است.
اوباما تاکید کرد: بدون راه حل دیپلماتیک من یا رئیس جمهور آینده آمریکا با گزینه‌ای روبرو خواهد شد که آیا باید اجازه دهد ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند یا اینکه از نیروی نظامی برای متوقف کردن آن استفاده کند.اگر ایران توافق را نقض کند، تحریمها بطور خودکار دوباره برقرار می‌شود.  ایران از تحریم‌هایی که آمریکا و سازمان ملل بر سر برنامه هسته‌ای این کشور تحمیل کرده‌اند به صورت مرحله‌ای رها خواهد شد.