kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۹۲۵
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸

تجهیز روستاهای کویری استان سمنان به آبگرمکن خورشیدی

طرح ملی مجهز کردن روستاهای مناطق کویری به آبگرمکن‌های خورشیدی در استان سمنان با موفقیت اجرا شد.


این طرح با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور و یک واحد تولیدی دانش بنیان استان سمنان در روستای هدف گردشگری قلعه بالا واقع در بیارجمند شاهرود اجرا شد.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان افزود: با پرداخت تسهیلات کم‌بهره دومیلیون تومانی و کمک بلاعوض 500 هزار تومانی، بیش از 230 دستگاه آبگرمکن خورشیدی بومی‌سازی شده ایران نصب و راه‌اندازی شد.
حسن نورانیان افزود: با مشارکت و همکاری شورای اسلامی و مردم روستای قلعه‌بالا، این روستای نمونه کشوری در اجرای این طرح انتخاب و تقریبا همه 300 خانوار روستای آب گرم مورد نیاز خود را از طریق این سامانه جدید تامین می‌کنند.
ایران چهار برابر کشورهای اروپایی دارای روزهای آفتابی است و استان سمنان با دارا بودن بیش از 300 روز آفتابی به عنوان استان نمونه بهره‌گیری از انرژی خورشیدی برای گرمایش آب مصرفی انتخاب شده است.
20 میلیون خانواده ایرانی در سال 24 میلیارد مترمکعب گاز برای گرمایش آب استفاده می‌کنند که با استفاده از آبگرمکن خورشیدی می‌توان هشت و نیم میلیارد متر مکعب از این سوخت را صرفه‌جویی کرد که این میزان معادل سه هزار و 500 میلیارد تومان هزینه سوخت در سال است.