سردار مهری همزمان با شروع دور دوم سفرهای تابستانی:
سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ و حرکات مارپیچ خط قرمز پلیس است
سردار مهری خط قرمز پلیس را سرعت غیرمجاز، حرکت مارپیچ و غیرمتعارف، تجاوز به چپ و اقدامات خطرساز عنوان و تأکید کرد: پلیس حتماً برخورد قاطع و قانونی را با اینگونه رانندگان انجام میدهد چرا که حفظ جان هموطنان مهمترین خواسته پلیس است.
سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در نشست خبری از آمادگی کامل پلیس راهور برای انجام مأموریت در ایام عید سعید فطر در استانهای شمالی و همجوار خبر داد و گفت: از بعدازظهر فردا تعداد زیادی از هموطنان سفرهای عید فطر خود را آغاز میکنند.
وی پیرامون تمهیدات پلیس برای دومین مرحله سفرهای تابستانی، اظهار داشت: اجرای مرحله اول طرح سفرهای تابستانی تا قبل از ماه مبارک تمام شد و این مرحله دوم اجرای طرح تابستانی سفرها را با هماهنگی کلیه دستگاههای امدادی و خدماتی و با محوریت پلیس اجرا خواهیم کرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: جلسات هماهنگی با کمیسیون ایمنی راه و تمامی دستگاههای مسئول انجام شده و انشاءا... شاهد کاهش تصادفات، تلفات و خسارات در تابستان 94 خواهیم بود.
سردار مهری تصریح کرد: برآورد پلیس این است که در طی چند روز تعطیلی عید سعید فطر قاعدتاً شاهد این هستیم که از فردا بعضی از هموطنان سفرهای عید سعید فطر خود را آغاز میکنند و به همین خاطر پلیس راهور ممنوعیت و محدودیتهای تردد را در برخی محورها اجرا خواهد کرد.
آمادگی پلیس راهور برای تسهیل تردد
در استانهای شمالی و همجوار
وی به بیان ممنوعیتها و محدودیتها پرداخت و گفت: این ممنوعیت و محدودیتها در برخی جادهها بهخصوص محورهای شمالی، جاده کرج به چالوس، هراز، فیروزکوه و برخی محورهای دیگر خواهد بود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: همه همکاران ما در پلیس راهور در راستای انجام مأموریت خود برای ایام تعطیلات عید سعید فطر از فردا با آمادگی کامل در استانهای شمالی و استانهای همجوار حضور فعال دارند تا با اجرای خدمات بیشتر و مضاعف و بهکارگیری تجهیزات انسانی بتوان سفر خوبی را برای هموطنان رقم زد.
سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ و حرکات مارپیچ خط قرمز پلیس
سردار مهری خط قرمز پلیس را سرعت غیرمجاز، حرکت مارپیچ و غیرمتعارف، تجاوز به چپ و اقدامات خطرساز عنوان و تأکید کرد: پلیس حتماً برخورد قاطع و قانونی را با اینگونه رانندگان انجام میدهد چرا که حفظ جان هموطنان مهمترین خواسته پلیس است.
این مقام ارشد راهور به بیان چهار عاملی که بیش از 80 درصد تصادفات کشور را رقم میزنند پرداخت و تصریح کرد: تخطی از سرعت مطمئنه، توجه نکردن به جلو، انحراف به چپ و همچنین رعایت نکردن حق تقدم از جمله عواملی هستند که بیش از 80 درصد تصادفات را باعث میشوند.
وی به آمار تصادفات تابستان سال 93 پرداخت و گفت: در تابستان 93 قریب به 5 هزار نفر از هموطنان ما در تصادفات جادهای کشته شدند و این آمار، آمار بالایی برای کشور ما است و متأسفانه این حوادث باعث شد که عدهای از هموطنان که در سفر بودند به جای بهره بردن از سفر دچار غم و اندوه از دست دادن اعضای خانواده خود شوند.
سردار مهری با اشاره به اجرای تمهیدات لازم برای اجرای طرح مراسم نماز عید سعید فطر توسط کلیه نیروهای پلیس در مراکز استانها و تمام شهرستانهای سراسر کشور از شهروندان تقاضا کرد که برای شرکت در مراسم نماز عید سعید فطر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند اما کسانی نیز که از خودروی شخصی استفاده میکنند برای پارک خودروی خود به راهنماییهای پلیس توجه کرده و در پارکینگها و معابر پیشبینی شده خودروها را پارک کنند.
وی به اجرای نماز عید سعید فطر در تهران اشاره و بیان داشت: نقشه بهخصوصی برای پارک خودروهای نمازگزاران تهرانی پیشبینی شده و از تمام شهروندان تقاضا میکنیم که به راهنماییهای پلیس و همچنین عوامل ستاد برگزاری نماز توجه کامل داشته باشند.
وی یکی از مشکلات موجود در جادههای بینشهری را طولانی بودن روز در تابستان عنوان و بیان داشت: رانندگان ما باید استراحت را در برنامه سفر خود پیشبینی کنند تا با استراحت کافی به رانندگی ادامه دهند.
سردار مهری از سرنشینان خودروها درخواست کرد که حتماً کمربند ایمنی خود را ببندند تا اگر دچار حادثه شدند صدمات جسمانی کمتری را متحمل شوند؛ همچنین از مواردی که حواس راننده را پرت میکند اجتناب کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به رانندگان توصیه کرد که اگر احساس خستگی و خوابآلودگی میکنند حتماً توقف کنند چرا که هیچ جایگزینی مانند خواب وجود ندارد و مهمترین دلیل حوادث رانندگی در جادههای کویری، خوابآلودگی رانندگان است.
وی از شهروندان درخواست کرد که قبل از سفر آخرین وضعیت جادهها اعم از محدودیت و ممنوعیت را از طریق سایت راهور 120 یا شماره تلفن 88255555 دریافت کنند؛ همچنین شهروندان می توانند از طریق تلفن همراه شماره 120 را گرفته و محدودیتها و ممنوعیتها را دریافت کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی در مورد غیراستاندارد بودن خودروی پراید برای تردد در جادهها اظهار داشت: بنا بر قوانین جاری کشور، پلیس مکلف است خودروهایی را شمارهگذاری کند که تأییدیه استاندارد مورد لزوم کشور را از طرف سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت و معدن و همچنین تأییدیه محیط زیست را داشته باشد.
وی تصریح کرد: تاکنون هیچ موضوعی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای عالی استاندارد مبنی بر اینکه این خودرو فقط میتواند در داخل شهر تردد کند نیامده است.
جریمههای کنونی بازدارندگی لازم را ندارند
رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سؤالی در مورد جریمه اظهار داشت: معمولاً برای کنترل رانندگان پرسرعت در کشورهای همجوار و حتی کشورهای اروپایی نیز هزینههای سنگینی پیشبینی شده است؛ در ایران نیز برابر ماده 22 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی پیشبینی شده که متناسب با شرایط کشور و تورم با امضای سه وزیر دادگستری کشور و راه و شهرسازی و به پیشنهاد فرمانده نیروی انتظامی هزینه و مبلغ جرایم که در کد جرایم پیشبینی شده بازنگری و تعدیل شود. این نامه به هیئت دولت ارسال شده و در کمیسیون اجتماعی دولت است.
وی تأکید کرد: ما معتقدیم جریمههایی که اکنون اعمال میشود در حال از دست دادن بازدارندگی خود هستند و لازمهاش این است که افزایش پیدا کند؛ امیدواریم تصمیم مناسبی برای رانندگان پرخطر و حادثهساز گرفته شود چرا که جریمههای تخلفات رانندگی جزو سبد خانوار نیست و هر کسی که تخلف کند باید هزینهاش را بپردازد.
مخدوش کردن پلاک جرم است
عالیترین مقام راهنمایی و رانندگی کشور در مورد مخدوش کردن پلاکها گفت: مخدوش کردن پلاک تخلف نیست، بلکه جرم محسوب میشود و کسانی که شماره خودرو را تغییر دهند یا روغنمالی کرده یا از اسپری استفاده کنند و یا هرگونه اقدام جعل انجام دهند توسط پلیس تحویل مراجع قضایی داده میشوند و برابر با قانون مجازات اسلامی ماده 720 توسط مراجع قضایی برخورد میشوند و از 6 ماه تا یک سال حبس را باید تحمل کنند.
اعمال حداکثر توان پلیس برای توقف متخلفین
سردار تقی مهری در ارتباط با کنترل سرعت و ثبت تخلف گفت: برنامههایی در جادههای بین شهری توسط پلیس از سال های گذشته اجرا شده است که این برنامه در مسیرهای تهران به مشهد، اصفهان به شیراز و محورهای شمالی از جمله فیروزکوه، هراز و چالوس بوده است.
مهری تصریح کرد: در گذشته پلیس دوربینهایی را در این مسیرها نصب کرده است و با تفاهمنامهای که بین پلیس و سازمان راهداری منعقد شده قرار است 1800 دوربین توسط سازمان راهداری تهیه و برای کنترل و ثبت تخلفات در مسیر جادهها نصب شود.
سردار مهری درمورد تخلفات شبانه در تهران و همچنین تردد کامیونها در بزرگراهها اظهار داشت: تهران دارای بزرگراههای بیشماری است و بهدلیل مشکلات معابری که وجود دارد و همچنین نیاز به تردد کامیونها برای جابهجایی بار و اقدامات عمرانی در سطح شهر تهران، پلیس چارهای جز این ندارد که از ساعت 11-10 شب تا 6 صبح این محدودیتها را بردارد. البته ممکن است رانندگانی دچار تخلف شوند که اعمال قانون میشوند و به پارکینگ منتقل خواهند شد.
رئیس پلیس راهنمایی رانندگی ناجا تصریح کرد: در تهران بزرگ پلیس بزرگراه را داریم که ساختاری متفاوت نسبت به شهر و استانهای دیگر دارد که با تقویت آن در سال جاری و اقدامات دیگری که نه تنها در بعد راهور بلکه در حوزه انتظامی نیز شکل میگیرد با قوت و قدرت بیشتری با افرادی که جرم میکنند برخورد میشود همچنین با کسانی که دور دور کرده و حرکت نامتعارف انجام میدهند نیز برخورد میشود.
سردار مهری در مورد انتقال خودروها به پارکینگ و اطلاعرسانی به مالکان آنها بیان داشت: در انتقال خودروها به پارکینگ آنهایی که تخلف کرده یا در جاهای ممنوعه توقف کردهاند برابر دستورالعمل عمل کرده کنترل ترافیک پلیس راهور اعلام شده باید این امر توسط افسر کارشناس اطلاعرسانی شود و اگر هموطنان در اعلام شماره همراه خود همکاریهای لازم را انجام دهند همکاران ما موظفند تا انتقال خودروها را به مالک اطلاع دهند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در مورد ارسال پیامکی جرائم خودروها به رانندگان اظهار داشت: این طرح به صورت پایلوت در بعضی جاها عملی شده اما به علت داشتن هزینه باید با شهرداری و راهداری هماهنگ شود که ما معتقدیم که اگر این کار انجام شود در پیشگیری از تصادفات تاثیر بسزایی دارد.
وی گفت: شهروندانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده میکنند میتوانند تخلف رانندگان را با شماره 110120 اطلاع دهند.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه در مورد تعیین تکلیف افراد بیسواد برای دریافت گواهینامه اظهار داشت: برابر آییننامه کسانی که زیر 30 سال سن دارند و سواد نداشته باشند به آنها گواهینامه تعلق نمیگیرد.
وی گفت: این تصمیمی است که گرفته شده و برای جلوگیری از جعل و ثبت کلیه شرایط و سوابق راننده در طول سالهای رانندگی میتواند کاربرد داشته باشد.