kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۴۱۸
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴
براساس آمارهای شرکت‌ ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی

سیاست‌ دولت مصرف بنزین را بیشتر کرد

آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد سیاست‌های دولت یازدهم مصرف بنزین را بیشتر کرده است.


به گزارش مهر، با وجود اعمال سیاست‌های مختلف قیمتی و غیر قیمتی از سوی دولت تدبیر و امید همچون ابطال بیش از 6 میلیون قطعه‌‌کارت هوشمند سوخت، افزایش قیمت بنزین برای دومین سالی متوالی و مخالفت با تخصیص سهمیه‌های ویژه بنزین، اما متوسط مصرف بنزین ایران به جای کاهش در سه ماهه نخست سال جاری با افزایش بیش از چهار درصدی همراه شده است.
آمارهای منتشر شده توسط شرکت‌ ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حاکی از آن است که در سه ماهه نخست سال جاری متوسط مصرف بنزین ایران با رشدی بیش از 4/2 درصدی تا مرز 72 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.
بر این اساس در حالی متوسط مصرف بنزین در سه ماهه نخست سال گذشته حدود 69/4 میلیون لیتر در روز بوده که در بهار سال جاری متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی به حدود 72 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.
رمزگشایی از آخرین وضعیت بنزینی در ایران نشان می‌دهد که با وجود آزادسازی قیمت‌ها به لیتری 1000 و 1200 تومان اما تعیین ضرب‌‌الاجل برای مصرف سهمیه‌های بنزین 700 تومانی از سوی دولت تا پایان شهریور ماه سال جاری، موج جدید افزایش مصرف این محصول پرطرفدار پالایشگاه‌های نفت را کلید زده است.
به عبارت دیگر، در حالی در سه ماهه نخست سال جاری مصرف گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع متاثر از افزایش تولید و عرضه گاز به مشترکان صنعتی و نیروگاهی با کاهش و سقوط مصرف روبرو بوده که مصرف رکورد‌های جدیدی را به ثبت رسانده است.
هیئت دولت مصوبه‌ای را اواسط خرداد ماه سال جاری به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ کرده است که مطابق با این مصوبه پر سر و صدای بنزینی باید مردم حداکثر تا پایان شهریور ماه سهمیه بنزین 700 تومانی ذخیره‌سازی شده در کارت‌های هوشمند سوخت را مصرف کنند.
در همین حال همزمان با ابلاغ این مصوبه، سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت‌ ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ذخیره بالای بنزین 700 تومانی موجود در کارت‌های سوخت، گفته بود: براساس آخرین آمار در روز یکم خرداد ماه دو میلیارد و یکصد میلیون لیتر بنزین 700 تومانی در کارت سوخت خودروهای سواری شخصی و موتور سیکلت‌ها وجود داشته است که هموطنان فرصت دارند تا پایان شهریور ماه امسال از آن بهره‌مند شوند.
از این رو مردم برای آنکه بتوانند از حداکثر سهمیه ذخیره‌ شده بنزین 700 تومانی خود تا پایان شهریور ماه استفاده کنند، باید به طور متوسط روزانه 17/5 تا 18 میلیون لیتر بنزین 700 تومان خریداری و مصرف کنند.
هم‌اکنون پیشرفت اجرایی مهمترین طرح‌های افزایش ظرفیت تولید بنزین ایران از پیشرفت لاک‌پشتی برخوردار هستند به طوری که طرح توسعه، بهینه‌سازی و بنزین‌سازی پالایشگاه‌های نفت آبادان، اصفهان و بندرعباس و طرح احداث پالایشگاه‌ ستاره خلیج فارس با تاخیری بیش از دو سال هنوز در مدار بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند.
سال گذشته حجم واردات بنزین ایران به استناد گزارش‌های ارائه شده از سوی مسئولان شرکت‌ ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به طور متوسط روزانه 4/5 تا 5 میلیون لیتر بوده است و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از طرح‌های جدید بنزین‌سازی، پالایشگاهی و اعمال سیاست‌های متعدد قیمتی و غیر قیمتی همچون آزادسازی قیمت‌ها و ابطال کارت‌های سوخت در سال جاری با توقف واردات جشن خودکفایی از واردات بنزین برگزار شود.
این در حالی است که به نظر می‌رسد در سال جاری نمی‌توان به طور کامل بر افزایش ظرفیت تولید بنزین با بهر‌ه‌برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی حساب کرد و از طرف دیگر با اجرای سیاست‌های ضرب‌الاجلی و شتاب زده عملا دولت تدبیر و امید اقدامی به منظور فرهنگ‌سازی به منظور مدیریت در مصرف بنزین انجام نمی‌دهد، هم‌اکنون به دلیل تعیین ضرب‌الاجل برای مصرف بنزین‌های 700 تومانی برای اتمام سهمیه موجود در کارت‌ها از یک سو و تعیین سهمیه 300 تا 500 لیتری برای بنزین 1000 تومانی از سوی دیگر، مردم از تمامی تاکتیک‌های مرسوم برای مصرف سهمیه‌ها استفاده می‌کنند و عملا امکان مدیریت مصرف وجود ندارد.
با ادامه این سیاست‌ها حتی در صورت عرضه تک نرخی بنزین از نیمه دوم سال جاری با قیمت 1000 و 1200 تومان برای بنزین معمولی و بنزین سوپر، به نظر می‌رسد متوسط مصرف این فرآورده‌ نفتی نه تنها کاهش نیابد بلکه با القای فرهنگ «مصرف کنید، در غیر این صورت می‌سوزد» خودروسواران کماکان نسبت به مصرف و اتلاف سهمیه‌های بنزین خود اقدام کنند.
در این بین وضعیت قیمت‌گذاری سی‌.ان‌.جی هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و دولت تنها برای کاهش 100 تومانی قیمت این حامل انرژی به صورت موقت و تا شهریور ماه سال جاری موافقت کرده است و سیاست‌های قیمت‌گذاری سی.‌ان.‌جی برای نیمه دوم سال جاری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.