kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۳۱۳
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
استیضاح صدای فرهنگیان را به دولت رساند

فرصت دوباره مجلس به وزیر آموزش و پرورش

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه وزیر آموزش و پرورش را استیضاح و با 167 رای فانی را ابقا کردند.

گفتنی است جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در حالی بسیار سرد و بی‌تحرک برگزار شد که رئیس مجلس برای اداره جلسه و رئیس‌جمهور برای دفاع از وزیر در صحن علنی حضور نیافتند.
دیروز معاون اول رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت برای بررسی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس حضور یافته بودند.  در ادامه نیز علوی وزیر اطلاعات، جنتی وزیر فرهنگ، گودرزی وزیر ورزش و جوانان، فرهادی وزیر علوم و  واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این جمع اضافه شدند.
پیش از آغاز جلسه علنی صفر نعیمی‌رز سخنگوی فراکسیون رهروان در گفت‌و‌گو با فارس اعلام کرده بود: اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در جلسه صبح چهارشنبه خود بر حمایت از وزیر آموزش و پرورش و کمک به وی در جهت حل مشکلات تاکید داشتند.
موافقان استیضاح چه گفتند؟!
۱۰ نفر از نمایندگان که از استیضاح‌کنندگان فانی بودند در موافقت با استیضاح صحبت کردند که یک نکته در صحبت همه استیضاح‌کنندگان مشترک بود و آن رویکرد سیاسی در وزارت آموزش و پرورش است.
جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در موافقت با استیضاح فانی گفت:  معتقدم بیش از ۸۰ درصد فرهنگیان تقاضای استیضاح آقای فانی را دارند.
وی ادامه داد: زمانی که شما وزارتخانه را تحویل گرفتید 18 بازنشسته در آن سمت داشتند در حالی که امروز این میزان به 95 نفر رسیده است.
سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان نیز در موافقت با استیضاح گفت:  انتصاب مدیران بازنشسته و ناکارآمد در سطوح ستادی وزارتخانه و نگاه قالب سیاسی، جناحی و گروهی به آموزش و پرورش مشکلات متعددی را برای این حوزه ایجاد کرده است. نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه دیگر موافق استیضاح فانی اظهار داشت:  متأسفانه تعداد زیادی از مدارسی که مردم و خیرین ساخته‌اند و تحویل آموزش و پروش در روستاها داده‌اند، فروخته شده و متأسفانه مشاهده می‌شود تعدادی از مدارس روستایی به جای اینکه به دانشگاه تبدیل شوند، به کمپ ترک اعتیاد تبدیل شده‌اند.
وی گفت: آقای فانی روحیه کم‌تحرکی دارد و این کم‌تحرکی باعث ضرر و زیان فراوان به آموزش و پرورش شده است، متأسفانه نشریه «نیمکت» آموزش و پرورش که با هزینه دولت چاپ می‌شود، برای جناح و افراد خاصی تبلیغ می‌کند.
فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت دیگر موافق استیضاح بود که در اظهارات خود تاکید کرد: هیچ موضوع سیاسی در استیضاح وزیر وجود ندارد و بحث پیرامون موضوع مطالبات مادی و معنوی و فرهنگیان است.
وی ادامه داد: آنچه امروز وزیر آموزش و پرورش را به جلسه استیضاح آورده است عملکرد وی و مجموعه همکارانش در حوزه ستادی آموزش و پرورش است که نشاط را از فرهنگیان کشور گرفته است.
مخالفان: استیضاح فایده‌ای ندارد
آموزش و پرورش نیازمند ثبات است
بعد از اظهارات موافقان استیضاح، غلامرضا تاج‌گردون نماینده گچساران در مخالفت با استیضاح فانی گفت: استیضاحی که امروز در مجلس در حال انجام است پاسخ مناسب به احساسات و دغدغه‌های فرهنگیان نیست. استیضاح امروز نتیجه نخواستن‌های دیروز و نتوانستن‌های امروز است.
وی ادامه داد: در طول سنوات کاری مجلس بیشترین استیضاحی که اتفاق افتاده استیضاح وزیر آموزش و پرورش بوده. آیا بعد از انجام این استیضاح‌ها وضع آموزش و پرورش بهتر شد و این سابقه نشان می‌دهد که استیضاح موجب بهبود وضعیت نخواهد شد.
غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم نیز در مخالفت با استیضاح گفت:  مشکل معلمان این است که از تبعیض رنج می‌برند و اگر تبعیض میان فرهنگیان و کارمندان سایر دستگاه‌ها رفع شود معلمان مشکلی ندارند.
نماینده تهران تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش کمتر دوره‌ای از ثبات مدیریت برخوردار بوده و همواره بیشترین استیضاح را در میان وزارتخانه‌ها داشته است که این بی‌ثباتی سبب عدم ساماندهی عموم می‌شود.
وی گفت: اگر مجلس به فانی دوباره رأی اعتماد داد پیشنهاد دارم که کمیته مشترکی با نمایندگان مجلس تشکیل شود که در رابطه با مواردی که جای تجدیدنظر دارد اقدام شود.
مصباحی مقدم اظهار داشت: نمایندگان با طرح استیضاح، صدای فرهنگیان را به گوش دولت رساندند و امروز وزیر پیرامون سؤالات نمایندگان توضیح می‌دهد و امیدواریم نمایندگان قانع شده و دوباره به فانی رأی اعتماد دهند.
نماینده تهران گفت: حل مشکلات آموزش و پرورش از عهده یک وزیر خارج بوده و نیاز به عزم عمومی دارد، مشکلات آموزش و پرورش باید در اولویت مجلس و دولت قرار گرفته و تمام دستگاه‌ها برای رفع آن کمک کنند.
وی تاکید کرد: اگرچه حل مشکلات معیشتی معلمان باید در اولویت باشد ولی شرایط کنونی کشور نشان‌دهنده محدودیت‌هایی است که پاسخ به این نیاز را مشکل کرده ولی با این وجود در دو سال گذشته بیش از دوره 4 ساله قبل از آن مطالبات فرهنگیان پرداخت شد.
دفاع وزیر آموزش و پرورش
 از خود
علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی در دفاع از عملکرد خود گفت: رشد بودجه آموزش و پرورش در سه سال اخیر از 5/3 درصد درسال 92 به 24/1 درصد در سال 94 افزایش یافته که این اعداد و ارقام منهای بودجه هزار و 350 میلیارد تومانی است که دولت برای طرح رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته است.
وی ادامه داد: بسیاری از مشکلاتی که آموزش و پرورش با آن روبه‌روست، از گذشته به ارث برده شده و بیش از 98 درصد از اعتبارات این وزارتخانه، پرسنلی است و در 99 درصد از اعتباراتمان هیچ نقشی نداریم.
فانی گفت: هنگامی که در دولت گذشته 116 هزار نفر استخدام شدند، بار مالی فراوانی بر این وزارتخانه تحمیل شد و همچنین این پرسنل به خوبی در مناطق توزیع نشده‌اند که ما شاهد تورم و یا کمبود نیروی انسانی در برخی مناطق هستیم.
در نهایت و پس از سخنان موافقان و مخالفان استیضاح و نیز دفاع فانی از عملکرد خود، وزیر آموزش و پرورش  با 167 رأی مخالف نمایندگان به استیضاح، باز هم وزیر آموزش و پرورش باقی ماند و به «قرنی» بازگشت.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس پس از رای نمایندگان بر ابقای وزیر آموزش و پرورش گفت: آقای فانی در مسند وزارت با قدرت و اعتماد نمایندگان در راستای ارتقای کیفی و اخلاقی آموزش و پرورش که دغدغه عموم همکارانم در مجلس است تلاش داشته باشند.
تذکرات نمایندگان در آخرین جلسه پیش از تعطیلات
ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در تذکر شفاهی خود پیش از آغاز جلسه علنی گفت: ملت ایران بی‌صبرانه منتظر اجرایی کردن برنامه‌های اقتصاد مقاومتی از طریق رونق اقتصادی و رشد و تولید ملی و همچنین کاهش بیکاری در کشور هستند.
ابراهیم نکو نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس نیز  با اشاره به خبرهایی مبنی بر حمایت یک مؤسسه مالی غیرمجاز از برنامه ماه عسل، گفت: ضروری است در صورت صحت برخورد هرچه سریع‌تر با این موضوع انجام شود.
احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس نیز با اشاره به افطاری همراه اول در هتل هما گفت: این شرکت شبه دولتی و سهامش متعلق به بیت‌المال است.
حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس نیز با اشاره به گذشت دو هفته از سوال خود از یکی از وزرا درباره علت حضورش در 16 هیئت مدیره گفت: کمیسیون پس از گذشت این مدت سوال را به هیئت رئیسه ارسال نکرده است.