kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۵۷۴
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶

سفر لاریجانی به ایرلند با هدف گسترش همکاری‌های پارلمانی

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که در راس هیئتی پارلمانی به ایرلند سفر کرده، در روز نخست با رؤسای مجالس این کشور و ایرانیان مقیم ایرلند دیدار و گفت‌وگو کرد.


به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که در رأس هیئتی پارلمانی به ایرلند، سفر کرده است در بدو ورود به فرودگاه شهر دوبلین مورد استقبال «شان بارت» رئیس مجلس نمایندگان ایرلند قرار گرفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی که در صدر هیئت پارلمانی در ایرلند به سر می‌برد در بدو ورود به دوبلین در دیدار با رئیس مجلس نمایندگان ایرلند، ادامه گفت‌وگو برای گسترش همکاری‌های دوجانبه را مهمترین هدف این سفر اعلام کرد.
وی با اشاره به همکاری‌های پارلمانی، سیاسی و اقتصادی ایران و ایرلند از گذشته گفت: در سفری که هیئت پارلمانی ایرلند به ایران داشتند برای توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های پارلمانی، گفتگوهای سودمندی انجام شد که در این سفر ادامه خواهد یافت.
لزوم گسترش روابط پارلمانی
رئیس مجلس همچنین در این سفر با «پبی بورک»رئیس سنای ایرلند دیدار و بر ضرورت همکاری دو کشور تأکید و اظهار امیدواری کرد با گسترش مراودات پارلمانی دو کشور از همه ظرفیت‌های موجود استفاده شود.
لاریجانی همچنین با شماری از استادان دانشگاه، پزشکان، بازرگانان، دانشجویان و خانواده دیپلمات‌های ایرانی مقیم ایرلند دیدار کرد.
تبادل استاد و دانشجو میان دو کشور و استفاده از ظرفیت‌ها و تجارب شرکت‌های بزرگ و پیشرفته جهانی مستقر در ایرلند به ویژه در حوزه مسایل فنی و فناوری‌های پیشرفته و نیز مسایل پزشکی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک از جمله مهم‌ترین پیشنهادهای ارائه شده در این دیدار بود.
علی لاریجانی نیز در این دیدار با بیان اینکه در گفت‌وگو با مسئولان ایرلندی برای حل مشکلات ایرانیان و نیز راه‌های گسترش همکاری‌های دو کشور و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، تبادل نظر خواهد شد، گفت: برخی مقامات ایرلندی هم در ملاقات‌های قبلی بر ضرورت گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید داشتند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره روند مذاکرات هسته‌ای گفت: روند مذاکرات پیش می‌رود و نکات مثبت آن بیشتر از برخی نقاط منفی است البته سنگ اندازی‌هایی صورت می‌گیرد اما روند کلی مذاکرات به سوی مثبت هدایت می‌شود.
همچنین استادان دانشگاه و فعالان اقتصادی نیز دیدگاه‌های خود را درباره استفاده از ظرفیت‌های علمی، فنی، آموزشی، اقتصادی و بازرگانی ایرلند بیان کردند.
در این دیدار امام جمعه حسینیه اهل بیت(ع) شهر دوبلین نیز توضیحاتی درباره جایگاه و ظرفیت مسلمانان در ایرلند ارائه کرد.(بر اساس آمارهای موجود حدود 65 هزار مسلمان در ایرلند زندگی می‌کنند که 10 درصد آنها شیعه هستند.)