kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۵۶۹
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶

اقتصاد در آینه رسانه‌ها


  بورس با رفتار غیرمنطقی دولت به این روز افتاده است!
 
روزنامه اعتماد
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد  درباره اوضاع اسف‌بار بورس نوشت:  در حالي كه دو سال از روي كار آمدن دولت يازدهم مي‌گذرد ولي بورس تهران هنوز سر و سامان نگرفته است و خبري از رونق كسب و كار و در نتيجه رونق بورس نيست. اين در حالي است كه دولت به جاي حمايت پايدار از بازار سهام، دست به حمايت‌هاي مقطعي و هيجاني مي‌زند و سعي مي‌كند با تغييرات و وعده‌هاي هيجاني از نظر رواني جو بازار را تغيير دهد. بسياري از كارشناسان معتقدند اين اقدامات خود حباب‌ساز هستند و دولت با دستكاري عرضه و تقاضا و خريد و فروش‌هاي دستوري نمي‌تواند از بازار حمايت كند. در اين شرايط برخي كارشناسان برخي وعده‌هاي غيركارشناسانه مانند حمايت بانك‌ها از بورس را از عوامل جوساز در بازار بلاتكليف سرمايه مي‌دانند.  از سوي ديگر با نزديك شدن به مهلت تعيين‌شده براي توافق هسته‌اي، بلاتكليفي اهالي بازار بيشتر از قبل شده و سرمايه‌گذاران نمي‌دانند سرمايه‌شان را در بازار نگه دارند يا از بازار خارج كنند.



وعده‌های تبلیغاتی دولت درباره اشتغال

روزنامه آرمان
روزنامه دولت‌دوست آرمان با بررسی وضع اشتغال و عدم تحقق وعده‌های دولت در این‌باره نوشت: از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید در تابستان ۹۲ تاکنون مباحث فراوانی از سوی رئیس‌جمهور و اعضای کابینه تدبیر و امید پیرامون بحران بیکاری جوانان و لزوم اجرای طرح‌های فوری در این ‌باره مطرح شد و به دفعات از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور درباره بیکاری جوانان هشدار داده شد. علاوه بر رئیس‌جمهور، بسیاری دیگر از مقامات ارشد دولتی نیز درباره بیکاری سخن گفتند و روحانی در اولین گزارش ۱۰۰ روزه عملکرد اقتصادی دولت که در سال ابتدایی فعالیت دولت تدبیر و امید ارائه شد، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری دولت را پرداختن به مسئله بیکاری جوانان اعلام کرد....
 در طول دو سال اخیر نیز برخی طرح‌ها و ایده‌ها برای مقابله با بیکاری ارائه شد که نشان می‌داد دولت به دنبال این است که راهی برای خروج بازار کار از بحران پیدا کند، همچنین از طرح‌های اجرا شده در گذشته انتقاد شد و مقامات دولتی اجرای طرح‌های دولت سابق را برای حل معضل بیکاری راهگشا ندانستند؛ از این‌رو تقریبا تمامی آنها از جمله زودبازده‌ها و مشاغل خانگی متوقف و راهی بایگانی شده و یا دست‌کم سرعت اجرای آنها تا حدود زیادی کم شد...
پس از آن، بازار کار انتظار داشت دولت باید حالا از طرح جدیدی که ضعف‌های برنامه‌های گذشته را نداشته باشد، رونمایی کند و از این ‌رو انتظارات و امیدهای جدیدی در بین جوانان شکل گرفت اما خیلی زود مباحث دیگری در این‌باره مطرح شد؛ مانند اینکه به ‌دلیل منفی ‌بودن نرخ رشد اقتصادی و اوضاع رکود حاکم بر تولید و صنایع، اوضاع بازار کار بهبود نخواهد یافت.
برخی کارشناسان می‌گویند دولتمردان، قبل از ورود واقعی به عرصه اداره کشور به صورت تبلیغاتی و به بیان احساسی نسبت به معضلات خانواده‌ها از جمله بیکاری جوانان سخن می‌گفتند و زمانی که خود مسئولیت امور را در دست گرفتند، مشاهده کردند اوضاع به آسانی قابل حل شدن نیست؛ بنابراین همان مباحث کلی‌گویی‌های دولت‌های سابق درباره شروط خروج بازار کار از بحران و نحوه اشتغال‌زایی برای جوانان و مباحثی از این دست شکل گرفت و شرط‌هایی از سوی مقامات دولت تدبیر و امید برای حل معضل بیکاری عنوان شد.


کاهش صوری معوقات بانکی
روزنامه خراسان
خراسان ترفند بانک‌ها برای کاهش معوقات بانکی را لو داده و پرده از کار بانک‌های متخلف برداشته است: گفته‌هاي روز گذشته سخنگوي قوه قضاييه، بار ديگر بحث معوقات بانکي را داغ کرد. اژه‌اي گفته است که بخشي از بدهکاران دانه‌درشت، بدهي خود را مصالحه يا تسويه کرده‌اند اما سوالات و ابهامات جدي در مقابل چرايي ايجاد اين معوقات و چگونگي کاهش آنها وجود دارد...
 برخي بانک‌ها هم براي اينکه حجم مطالبات معوقشان کاهش يابد، به اعمال خارق‌العاده‌اي متوسل مي‌شوند. مثلا، به بدهکاران عظيم بانکي باز هم اعتماد کرده و معوقات آنها را از سرفصل معوقات خارج کرده و مجدد تقسيط مي‌کنند. لذا به خوبي و خوشي هم آمار تسهيلات بهبود پيدا مي‌کند و آن را افتخار خود مي‌خوانند و هم حجم معوقاتشان را کاهش مي‌دهند و آن را جشن مي‌گيرند. به هر حال اميد است اين بدهکاران بانکي، سر عقل بيايند و بدهي 90 هزار ميليارد توماني را بپردازند تا بلکه صرف توليد و اشتغال گردد.



تنظیم آمار بانک مرکزی همسو با میل دولت !
روزنامه جهان صنعت
روزنامه اصلاح‌طلب جهان ‌صنعت به گفت‌وگو با محمدقلی یوسفی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نشسته است. یوسفی درباره عملکرد اقتصادی دولت و آمار‌های بانک مرکزی نکات جالبی به جهان صنعت گفته: سیاست‌مدارها مایل هستند عملکرد خود را توجیه کنند و در نتیجه به عددسازی متوسل می‌شوند و نمی‌توان روی آمار ارایه شده قسم خورد و آنها را با اطمینان تایید کرد. بانک مرکزی نیز توسط دولت انتخاب شده و اعدادش را همسو با دولت تنظیم می‌کند و چیزی که ارایه می‌شود با آنچه در عمل مشاهده می‌شود همخوانی ندارد.
وی افزود: در حال حاضر عوامل تورم‌زا همچنان سرجای خود حضور دارند، نهاد‌های ناسازگار با توسعه فعالیت می‌کنند، هزینه‌های دولت سرسام‌آور است، نقدینگی زیاد است و... تمام اینهاست و با این وجود دولت مدعی کاهش تورم شده است، حال اینکه چگونه بدون رسیدگی به این موارد تورم کاهش پیدا کرده موضوعی است که باید در هنر یا معجزات به دنبالش گشت.
یوسفی همچنین درباره اینکه برای کاهش تورم و رفع مسایل موجود چه راهکاری می‌توان استفاده کرد، توضیح داد: پیش از این نیز فرصت‌های بسیاری را برای کاهش رکود، افزایش تولید و... از دست داده‌ایم به طوری که تیم اقتصادی دولت به بن‌بست رسیده و در واقع کشور را با بحران رو‌به‌رو کرده است. اگر از ابتدا دولت نرخ سود بانکی را بالا نمی‌برد، نقدینگی را افزایش نمی‌داد و سیاست‌های مشابه را پیاده نمی‌کرد اکنون با این وضع مواجه نمی‌شدیم.... یوسفی تصریح کرد: اکنون دولت با روش سرکوب کردن قیمت‌ها و بخش‌های مولد موفق شده تورم را کاهش دهد اما این روش موجب شده است بحران تنها با یک فاصله زمانی و در عوض با شدت بیشتری اتفاق بیفتد. من پیش‌بینی می‌کنم که تا چند ماه آینده باید انتظار دلار پنج هزار تومانی و تورم 45 درصدی را داشته باشیم چراکه تیم اقتصادی دولت دچار خطایی شده که اکنون قادر به حل آن نیست.