kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۵۲۷
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶

شریان حیاتی داعش در مرز ترکیه قطع شد

شبکه خبری الجزیره اعلام کرد، شهر «تل ابیض» که شریان حیاتی داعش محسوب می‌شد، به طور کامل به دست نیروهای مردمی کُرد سوریه افتاد.


به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، به دنبال یورش نیروهای موسوم به دفاع مردمی کرد به شهر استراتژیک تل‌ابیض و عقب‌نشینی تروریست‌های داعش از پایگاه‌های خود به سمت شهر «الرقه» نیروهای کرد در آخرین ساعات روز دوشنبه کنترل کامل این شهر مهم را در دست گرفتند.
«شهر تل ابیض» در شمال شرقی سوریه یکی از مسیرهای اصلی ارسال تدارکات از ترکیه برای تروریست‌های داعش است و با کنترل این شهر توسط نیروهای مردمی، این خط مراسلاتی استراتژیک به طور کامل قطع شد.
تروریست‌های داعش این شهر را که در مرز مشترک سوریه و ترکیه واقع شده به عنوان مرکز خود قلمداد می‌کردند و بیش از یک سال بود که آن را تصرف کرده بودند. تل ابیض، مرکز استان رقه است. داعش استان رقه را پایتخت خلافت خود می‌داند.
نیروهای داعش از این شهر به عنوان گذرگاهی برای ورود به استان رقه که مرکز این گروه است استفاده می‌کردند.
تصرف شهر «تل ابیض» از سوی نیروهای مردمی می‌تواند به آنها در مرتبط کردن مناطق تحت کنترل در طول مرز ترکیه از عراق در شرق تا کوبانی در غرب کمک کند.
در طول درگیری‌های نیروهای کرد مردمی با تروریست‌های داعش، هزاران غیرنظامی برای فرار از درگیری‌ها به سمت مرزهای ترکیه رفتند که تروریست‌های داعش با کمک نظامیان ترکیه آنها را وادار به بازگشت به مناطق جنگی کردند. تصاویر دلخراشی که طی روزهای گذشته از فرار آوارگان سوریه به سمت ترکیه منتشر ‌شد، حاصل این درگیری‌ها بود. نیروهای کرد سوریه همچنین دامنه کنترل خود را بر بیشتر مرزهای این کشور با ترکیه گسترش داده‌اند و با سقوط تل‌ابیض هدف بعدی آنها آزادسازی گذرگاه «جرابلس» در شمال استان حلب و قطع کامل دسترسی داعش به مرز ترکیه خواهد بود.
منابع خبری اعلام کردند، دست کم 40 نفر از اعضای داعش در حال فرار از جنوب تل ابیض به هلاکت رسیدند و ده‌ها تن از آنان به محاصره نیروهای مردمی درآمدند که با عبور از مرز، خود را تسلیم ارتش ترکیه کردند.
پیشروی‌های جدید ارتش سوریه
ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان اما در راستای عملیات مشترک خود برای آزادسازی ارتفاعات «قلمون» سوریه کنترل ارتفاعات غربی این منطقه را نیز در دست گرفتند.
نیروهای مقاومت و ارتش سوریه بلندی‌های «راس الکوش» و «قرنه راس الصعب» در ارتفاعات «جراجیر» در قلمون را تحت کنترل خود درآوردند.
منابع خبری همزمان با این عملیات مشترک از کشته شدن امیر داعش در قلمون خبر دادند و نوشتند «ابوبلقیس البغدادی» در شرق عرسال کشته شده است. پیش از این اعلام شده بود ارتش و نیروهای حزب‌الله 85 درصد منطقه استراتژیک قلمون را آزاد کرده‌اند.
در حومه دمشق، حمص و حماه نیز نیروهای ارتش موفق شدند شماری از تروریست‌ها را به هلاکت برسانند و جنگ‌افزارهای آنان را منهدم کنند.
هلاکت 275 تروریست در الثعله
در عملیات روز دوشنبه، نیروهای ارتش در اطراف فرودگاه نظامی «الثعله» در حومه «سویدا» 275 تروریست مسلح را کشتند که اغلب وابسته به جبهه النصره بودند.
در مرحله اول عملیات یگان‌های ارتش سوریه بیش از 100 تروریست به هلاکت رسیده و ده‌ها تن مجروح شدند و در مرحله بعد بر اثر حملات توپخانه‌ای ارتش بیش از 150 تروریست در اطراف فرودگاه به هلاکت رسیدند.
حملات موفقیت‌آمیز ارتش سوریه و کشته و زخمی شدن صدها تروریست مسلح موجب شده که سرکرده گروه تروریستی «ارتش یرموک» توقف نبرد الثعله را اعلام کند.
انتقام تکفیری‌ها از مردم
تکفیری‌ها که روزهای سختی را می‌گذرانند نیز بیکار ننشستند و با حمله به مناطق مسکونی، از مردم سوریه انتقام گرفتند.
حملات خمپاره‌ای گروه‌های مسلح تروریستی به مناطق مسکونی شهر حلب در شمال سوریه تا روز گذشته بیش از 120 کشته و زخمی بر جای گذاشته است.
تروریست‌ها بیش از 100 موشک و گلوله خمپاره نیز به غرب حلب شلیک کردند که طی آن 23 نفر کشته و بیش از 100 نفر مجروح شدند.
حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها به شهر حلب همچنان ادامه دارد و آمار مجروحین و شهدا در حال افزایش است.
تحلیلگران معتقدند تروریست‌ها برای جبران شکست‌های خود در جبهه‌های مختلف به ویژه از دست دادن شهر استراتژیک «تل ابیض» دست به کشتار مردم بی‌گناه سوریه می‌زنند.
آمریکا چشمانش را
 بسته است
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز در یادداشتی ضمن انتقاد از «حمایت‌های کشورهای عربی از گروه تروریستی النصره»، درباره بی‌توجهی آمریکا به این موضوع هشدار داد.
در این یادداشت جبهه النصره و داعش شبیه به هم دانسته شده‌اند که تفاوتی با همدیگر ندارند اما آمریکا و متحدان عربش سعی می‌کنند آنها را از هم جدا کنند!
ایندیپندنت ضمن تاکید بر تلاش عربستان، ترکیه و قطر برای «میانه‌رو» جلوه دادن جبهه النصره از بی‌توجهی واشنگتن به حمایت‌های این کشورها از تروریست‌ها انتقاد کرد و نوشت آمریکا چشمانش را بر روی حمایت‌های عربی از النصره بسته است.