kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۵۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶

یک نشست و این همه کارشکنی!؟

نشست ژنو در مورد بحران یمن در حالی امروز به پایان می‌رسد که عربستان کارشکنی‌های زیادی در مسیر شرکت انصارالله در این نشست انجام داد.


پس از  کارشکنی‌های عربستان و اعمال فشار بر برخی کشورها برای ممانعت از بلند شدن هواپیمای حامل گروه‌های سیاسی اصلی یمن برای شرکت در مذاکرات ژنو، بالاخره دیروز هواپیمای هیئت انصارالله و حزب کنگره سراسری مردمی یمن با میانجیگری عمان و با تاخیر یک روزه از جیبوتی پرواز کرد و وارد ژنو شد. این نشست سه روزه از روز دوشنبه شروع شده و براساس اعلام سازمان ملل امروز به پایان می‌رسد. «محمد عبدالسلام»، سخنگوی هیئت مذاکره‌کننده انصارالله به ژنو با بیان اینکه «درخواست برای عقب‌نشینی از شهرهای یمن غیرمنطقی است»، عنوان داشت «کسی وجود ندارد که امنیت را بدون ارتش و کمیته‌های مردمی در شهرها حفظ کند.» این پاسخ انصارالله در پی سخنان دبیرکل سازمان ملل مطرح شد که خواهان توقف «هرچه سریع‌تر» درگیری‌ها و عقب‌نشینی افراد مسلح از شهرهای یمن شده بود. درخواستی که بدون شک فقط منافع نامشروع آل‌سعود را تأمین می‌کند. چراکه درحال حاضر، انصارالله به دلیل موفقیت‌هایش در صحنه جنگ، دست برتر را دارد.
در این میان منابع نزدیک به جنبش انصارالله نیز اعلام کردند، عربستان از بیم اینکه مبادا سازمان ملل هیئت اعزامی از ریاض را برای اعلام آتش بس تحت فشار قرار دهد، در نشست ژنو مانع‌تراشی می‌کند، زیرا در صورت آتش بس آل‌سعود ناچار می‌شود حملات وحشیانه خود به زنان و کودکان یمن را متوقف کند! از سوی دیگر روزنامه لبنانی الاخبار هم از «بمب‌گذاری سیاسی سعودی‌ها» در مسیر اجلاس ژنو نوشت و تاکید کرد: «آل‌سعود تهدید کرده است یا مذاکرات با شرط و شروط ما صورت می‌گیرد و یا تجاوزها علیه یمن ادامه می‌یابد... هرج و مرج روز اول نشست ژنو ناشی از کارشکنی‌ها و رفتار ناشی از عصبانیت و خشم سعودی‌ها بود تا مسیر را برای شکست آن هموار کنند.» الاخبار بیشتر خشم و عصبانیت سعودی‌ها را ناشی از شکست‌های آنها در میدان نبرد نظامی دانست. نشست ژنو براساس برنامه از پیش تعیین شده امروز به پایان خواهد رسید. سازمان ملل اعلام کرده گفت‌وگوهای ژنو بیشتر برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها خواهد بود و هدف از آن رسیدن به آتش‌بس، و توافق برسر طرحی برای عقب نشینی حوثی‌ها و حمایت از تلاش‌های حل بحران انسانی خواهد بود. دیروز همچنین یک نماینده جنبش انصارالله در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از درخواست سازمان ملل و عربستان برای قطع ارتباط این جنبش با ایران، عقب‌نشینی کمیته‌های انقلابی از شهرهای یمن، تحویل سلاح و عدم پاسخ آنها به حملات عربستان خبر داد!
همزمان با آغاز نشست ژنو که برای حل بحران یمن برگزار می‌شود، جنگنده‌های سعودی، مناطق غیرنظامی فج عطان، صنعا، حجه، عمران و صعده در یمن را بمباران می‌کردند. در پی این حملات، رسانه‌های عربی از شهادت دست کم پنج شهروند یمنی در حمله موشکی سعودی‌ها به منطقه «الرزابیه» در شهر «رازح» استان صعده خبر دادند. در جنوب شهر تعز نیز جنگنده‌های سعودی چهار زن و یک کودک را به شهادت رساندند. ارتش یمن هم در پاسخ، 2 پادگان در استان مارب را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کرد.